Jameson monterte Meteor-motoren i et hjemmebygget chassis, men ble aldri ferdig med bilen, og solgte den til John Dodd som hadde levert automatkassen til Meteor-motoren. Han fikk Fibre Glass Repairs i Kent til å lage ett glassfiberkarosseri som lignet på en forlenget Ford Capri, kompletterte det hele med en Rolls-Royce grill, og dermed ble The Beast født i 1972. Med sponsing fra BP ble bilen ekstremt populær på ulike bilshow på tidlig syttitall, og under en offisiell test i 1973 klarte bilen svimlende 183 mph, eller 293 km/t. Det var raskere enn enhver superbil du kunne få kjøpt ny i 1973. Effekttallet skulle være 750 hk, men 950 hk har også blitt hevdet (hva som er gjort av motormodifikasjoner er ikke godt å si, men under platen hvor det står Merlin skimtes en Holley 4150 4-ports forgasser). Dodd var som nevnt spesialist på automatkasser og tilpasset en GM 400 3-trinns kasse til motoren, mens bakakselen kom fra Jaguar (senere erstattet med en mer solid Currie bakaksel).