Ti sportslige tøffinger fra EICMA - verdens største MC-messe
Ti sportslige tøffinger fra EICMA - verdens største MC-messe
Ti sportslige tøffinger fra EICMA - verdens største MC-messe

Ti sportslige tøffinger fra EICMA - verdens største MC-messe

En kinesisk supermaskin overrasket alle, men også Royal Enfield viste sportslige takter. Her er ti av de tøffeste sportslige nyhetene fra messen.

Motorsykkelmessen EICMA i Milano er verdens største og viktigste MC-messe, og hit kommer nesten alt som fins av MC-merker for å vise seg fram. Her får du alle typer tohjulinger, fra små elektriske scootere og mopeder, til tursykler, adventuresykler og løpssykler. Her er de ti av de tøffeste sportsligste nyhetene på messen, hvor spesielt en kinesisk sykkel ga hakeslepp på publikum. Kineserne har tidligere vært mest på de billigere enkle syklene, men nå går de også til kamp mot premium-merker som Ducati og BMW.

Aprilia RS457 GP Replica

Aprilia kommer nå med en GP replica av deres RS457 med dekor inspirert av fabrikksyklene som Marco Bezzecchi og Jorge Martin kjører med i MotoGP. Parallell-twin motoren gir 47,5 hk og kommer standard med Kurve-ABS, traction control og 5-toms TFT dash i farger. Et deksel er plassert over passasjersetet (fothvilere følger med), mens alurammen og svingarmen er lakkert i sort. Lignende replikaer tilbys også for RS125 og SR-GT scooteren. 

CFMOTO V4 SR-RR

Kineserne kommer med stormskritt, og intet beviser det bedre enn CFMOTO V4 SR-RR. En supermaskin som går rett i strupen på premium-supersykler fra Ducati og BMW. Den nye V4 SR-RR byr på ny 997 kubikks V4 som gir over 210 hk mens tørrvekten er under 200 kg. Det er brutale tall, men du får også aktiv aero med en ekstrem aggressiv look hvor de elektroniske vingene foran er bredere enn selve clip-on styret. Twin LED-lys flankerer et sentralt luftinntak, det er MotoGP-aktige kjølekanaler rundt Brembo bremsene, semi-aktiv elektronisk fjæring og Akrapovic eksos i titan. Selv om dette ikke er en produksjonssykkel riktig ennå, så sender den ut et klart budskap om hva Kina kan, og den får andre sportslige nyheter som Suzuki GSX 1000-R, Kawasaki Ninja ZX-10R og Norton Manx R til å se både kjedelige og konservative ut. Så raskt som kineserne jobber er det god sannsynlighet for at den ferdige produksjonsmodellen står klar allerede til EICMA 2026.

Ducati Panigale V2 Special Editions: MM93 & FB63

Ducati lanserte to spesialversjoner av Panigale V2 som en hyllest til fabrikkteamets to førere i MotoGP: Marc Marquez og Francesco Bagnaia. De har racing-sitteposisjon med styre laget for racing-ergonomi, håndtak i MotoGP stil, aerodynamisk pleksiglass og lavere clip-ons. MM93 er inspirert av Marquez sin ikoniske Todo Rojo look fra pre-sesong testen i 2024, mens FB63 tar inspirasjon fra hans hjelm og kjøredress. På bildet ser du MM93 versjonen.

Honda V3R 900 E-Compressor

På fjorårets EICMA viste Honda V3 Concept, med en motor som fikk hjelp av en elektrisk drevet kompressor. Tolv måneder kunne man så få se hva Honda har fått til med en ferdig prototype kalt V3R 900 E-Compressor. Som navnet antyder får du en 900 kubikks V3-motor med en elektrisk drevet, elektronisk styrt kompressor, noe som markerer en verdensnyhet for en produksjonsmotorsykkel. Ingen tekniske data er kjent, men Honda sier at motoren «leverer ytelse på nivå med en 1200cc motor», til tross for at den altså har et betydelig mindre slagvolum. Designet har asymmetriske tankdeksler, og et nytt tankmerke som introduserer det nye «Honda Flagship WING»-designet, et emblem som vil dukket opp på toppmodellene fra 2026. 

Kawasaki Ninja ZX10R / ZX10RR

Nye Ninja ZX10R og den mer baneroriente ZX10RR var høydepunktet hos Kawasaki. Det nye designet er særs aggressivt med store vinger foran. Ifølge fabrikken har marktrykket økt med 25 % med de nye vingene, noe som gir bedre stabilitet og grep. Man finner også nye hybridlykter (projektor/reflektor), et redesignet Ram Air-inntak, justert chassisgeometri og en ny Euro5+ sertifisert rekkefirer på 998 kubikk. Den mer baneorienterte Ninja ZX-10RR tradisjonen har premium komponenter rund baug, som Pankl råder og stempler og stålarmerte bremseslanger foran. Justerbar Öhlins-styredemper med dobbelrør design er nå standard på både ZX-10RR og ZX-10R.

Royal Enfield GT750R

Royal Enfield hadde mye snadder med seg til messen, inkludert en GT750R løpssykkel som er under testing. Det er ventet at en Continental GT750 ment for gaten vil komme i 2026, og den vil da være basert på sykkelen du ser her.

Suzuki GSX-R1000

Suzuki GSX-R 1000 er tilbake med Euro5+ godkjenning og tre rålekre lakkjobber man kan velge mellom. Suzuki feirer 40 år med GSX-R i 2025 (den første var legendariske GSX-R750 i 1985), og da er det jo naturlig at GSX-R1000 er med på feiringen. Motoren er blitt en del modifisert, mest for å oppfylle Euro5+ kravene, men mye jobb er lagt ned. F.eks er stemplene 3 gram lettere for å øke levetiden og redusere vibrasjoner. Effekten er 192 hk v/13.200, og 2025-utgavene er alle merket med 40th Anniversary dekaler.

Yamaha XSR900 GP

Yamaha XSR900 GP er en tydelig hyllest til Yamahas Grand Prix-historie. Den YZR500-inspirerte frontkåpen og de amerikanske racingfargene til Kenny Roberts i gult, hvitt og sort som dominerte MotoGP på sent 70-tall. Her får du clip-on-styre, aerodynamiske vindavvisere og fargematchet bakdeksel, mens motoren er en EU5+-godkjent 890 kubikker på 119 hk. Rammen i Deltabox-stil gir minner om Yamahas GP-arv, og sykkelen kommer med fullt justerbar KYB-fjæring foran og bak.

ZXMOTO 820RR-R

Kineserne kommer, det er det ingen tvil om. På EICMA stilte ZXMOTO med en 820RR-R (du vet det er sportslig når det har tre R-bokstaver i modellnavnet), som byr på en tresylindret 818 cc motor på 143 hk og en tørrvekt på 186 kg. Den skal delta neste år i SuperSport-VM (en supportklasse til Superbike-VM), og det italienske teamet Evans Bros har nå annonsert at de går fra Yamaha til ZX Moto i 2026. ZX Motor blir det fjerde kinesiske merket som skal delta på FIM VM-nivå (etter CF Moto, Kove og QJ Motor), og at de nå er klar for Supersport viser hvilke ambisjoner kineserne har. De som er skeptiske til de kinesiske merkene bør huske hånlatteren som japanske Honda ble møtt med da de kom til Isle of Man TT i 1959….

Light Cycle

Midland lager tech-utstyr til motorsykler (som Bike Play Pro, et speil-display som replikerer skjermen og funksjonene fra din smartphone til motorsykkelen), og som blikkfang på sin stand hadde de den fantastiske Light Cycle fra filmen «Tron: Ares» med to damer oppå. Ingen produksjonsnyhet altså, men tøffere enn dette blir det jo ikke!