Tidenes råeste Cobra?
Tidenes råeste Cobra?
Tidenes råeste Cobra?

Tidenes råeste Cobra?

Denne har en helt unik motor, og salgsprisen ble deretter.

Husker du den nye Cobraen? Nei, ikke en av de utallige replika-versjonene av den klassiske Cobraen, men den helt nye Cobraen som Carroll Shelby og Ford stod bak i 2004: Ford Shelby Cobra Concept.

Den ble avduket på bilutstillingen i Detroit i 2004, og var et seriøst forsøk på å bygge en moderne versjon av Cobraen. Nå hadde for så vidt Shelby allerede prøvd på det med sin sportsbil Shelby Series 1 (med 4-liters V8 på 320 hk), som man lagde 249 eksemplarer av (alle registrert som 1999-modeller av juridiske grunner) fra 1998-2005, men den ble ingen stor suksess.

Det hadde kanskje heller ikke Ford Shelby Cobra Concept blitt, men det skulle ikke stå på kreftene under panseret. Der fant man en 6,4-liters V10 med DOHC og tørrsump, en råtass av en motor som Ford bare bygde i fire eksemplarer og som ga 645 hk ved 6750 omdreininger, samt et dreiemoment på 679 Nm.

I konseptet (som man kalte for «Daisy») var den matet til en 6-trinns manuell girkasse i en transaksel-løsning hentet fra Ford GT. Chassiset var av aluminium, og designet fulgte retro-bølgen som skylte inn over bilverdenen på tidlig 2000-tall. Toppfarten ble oppgitt til 333 km/t.

Det ble dessverre ingen produksjon på bilen, så når den opprinnelige konseptbilen nå gikk under hammeren hos Mecum Auctions under Monterey Car Week, ble det en intens budkrig. Til slutt ble bilen solgt for solide 2,64 millioner dollar (23,5 millioner kroner) – langt over den anslåtte summen på 2 millioner dollar – og prisen blir enda mer spinnvill når man tenker på at selgeren Chris Theodore (tidligere visepresident fra produktutviklings-avdelingen hos Ford) bare betalte 825.000 dollar for bilen i 2017. Det må sies å være en solid verdiøkning på bare fire år!