«Dirt Cheap»
Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Et dårlig rykte gir lave bruktpriser, og en sliten Firebird er «Dirt Cheap» i USA. Mange av dem har også de minste motorene (en rekkefirer og en 2,8-liters V6), og du kan godt finne en kjørbar bil til 500 dollar, men da har du ikke akkurat sikret deg noen premievinner. Her hjemme ligger det alltid en del biler til salgs på Finn, og du finner fine Trans Amer av de første årgangene fra tredje generasjon til rundt 70-80.000 kroner. Så stiger prisene litt utover 80-tallet, og for den nye toppmodellen Trans Am GTA (fra 1987), må du regne med over 200.000 kroner. Vær obs på at det er mange varianter å velge mellom, fra Pace Cars til Recaro-utgaver, samt Formula, som er en nesten Trans-Am, og stilige Convertibles de siste modellårene. Den ultimate toppmodellen er 1989 20th Anniversary Turbo Trans Am med turbosekseren fra Buick Grand National. Den kan du bare glemme med en gang, da den for lengst er samleobjekt. Så hvis du tenker mest mulig bil for pengene er en Trans Am fra de første årene fra 1982 og oppover en god kandidat. Det er en grom bil til under 100.000 kroner, selv om 305-motoren (5-liter) ikke har mer enn 145-165 hk.
Den lave effekten gjør at mange kjøper bilen med tanke på motorbytte, og i så fall kan man nesten like gjerne kjøpe en vanlig Firebird med firer eller V6. Vær obs på at disse bilene har litt slappere fjæring enn Trans-Am, men har du planer om motorbytte, har du sikkert planer om å gi bilen de bitene den fortjener hva gjelder understell også. Fordelen med å gå for 4 eller 6 sylindre er at bilen er særdeles billig (alt fra 20.000 til 50.000 kroner), men minuset er at få slike er importert til Norge i forhold til V8-modellene.