Vi er vant til å se elleville konsepter fra Maybach, men med deres siste skapning kalt Project Maybach, har de simpelthen satt en ny standard i en bilklasse vi sjelden snakker om.
Denne gangen har tyskernes luksusmerke virkelig overgått seg selv.
Vi er vant til å se elleville konsepter fra Maybach, men med deres siste skapning kalt Project Maybach, har de simpelthen satt en ny standard i en bilklasse vi sjelden snakker om.
For det handler om bilklassen «helelektrisk todørs off-road coupe», og her får man en 6 meter lang variant av arten, designet i samarbeid med motedesigneren Virgil Abloh. Så voldsomme dimensjoner er ikke vanlig på en todørs bil, men på et eller annet vis har man fått det til å stemme. Bilen har høy bakkeklaring, men ruller på relativt små hjul, og har skid plates, bolt-on skjermbreddere, rock rails og et gedigent veltebur som også leder an til en metallkurv på taket hvor man kan legge ting.
Forfra ser bilen voldsomt mektig ut med en svær kromgrill, mens man finner solcelle-paneler på panseret som hjelper til med å gi strøm for alt utstyret om bord. Med matt beige lakk ser bilen ut som noe Rommels Afrikakorps kunne kjørt med i 2021, og fargen går også igjen inne i det relativt spartanske interiøret. Setene kan legges ned for etterlengtet hvile i skyggen, og overalt finner man ulike oppbevaringsrom, og diverse utstyr som er kjekt å ha i villmarken.
Hvis du lurer på ytelser, rekkevidde og andre slike trivialiteter, så blir du skuffet, for Mercedes kommer ikke med noen harde fakta i så måte. Det er kanskje ikke noen stor bombe, all den tid konseptet per dags dato er mer ett design-studie, og således langt unna et kjørbart konsept. Men som med alt annet av denne typen biler: Er det interesse fra folk med dyp lommebok, vil man garantert være interessert i å lage bilen i en mindre serie. Dessuten er det vel på tide at det folkekjære segmentet «helelektrisk todørs off-road coupe» får en ny ledestjerne.