Topp 10 dekor racing
Topp 10 dekor racing
Topp 10 dekor racing

Topp 10 dekor racing

Sigaretter og alkohol er ikke det beste for helsen, men de har ofte gjort underverker for hvor lekker en racerbil kan bli. Her er tidenes ti vakreste dekor-jobber innen racing, med nedtelling fra 10 til 1.

10 Silk Cut
Vi starter selvsagt med et sigarettmerke. Jaguar sine sportsvogner var ofte vakre å se til, og XJR-9 fra 1988 så fantastisk ut i IMSA-serien med sin Castrol-dekor. Men den så enda vakrere ut i den internasjonale sportsvogn-serien, hvor hovedsponsoren var det engelske sigarettmerket Silk Cut. Lilla, gult og hvitt høres kanskje ikke så delikat ut, men påmalt karosseriet til en XJR-9 så det helt magisk ut. Fort gikk det også. Teamet vant seks seire i 1988, inkludert rosinen i pølsa: Le Mans, mens Jaguar tok hjem konstruktørmesterskapet, og Martin Brundle vant førermesterskapet.

9 Warsteiner
Den første alkohol-representanten på listen, er ett av Tysklands beste øl: Warsteiner. Ølmerket begynte å sponse racing på 70-tallet, og hadde et samarbeid med føreren Rolf Stommelen. Det førte til at man ble hovedsponsor for Formel 1-teamet Arrows fra 1977 til 1980, og deres nydelige gullfarge kombinert med den stiligste Formel 1 bil noensinne laget – Arrows A2 fra 1979 – gjør de til en soleklar kandidat på denne listen.

8 Renault
Gul, sort og hvitt er farger som går godt sammen, og på syttitallet ble de brukt som racingfargene til Yamaha, som dominerte motorsykkelracing på slutten av det tiåret. Men fargene ble også tatt i bruk av Renault, som brukte dem på alt fra racing med Renault 5 til Formel 1, hvor Renault debuterte i 1977. Teamet var mest kjent for sin banebrytende turbo-teknologi, og i 1979 ble de det første teamet til å vinne et Formel 1 løp med turbo.

7 BMW
Apropos teamfarger. Renault sine farger var magiske, men de aller vakreste teamfargene gjennom alle tider tilhører BMW. Andre teamfarger snuste på topp 10, som f.eks Peugeot sine rallyfarger og Toyota sine IMSA-farger, men ingen har flottere teamdekor enn det BMW kunne varte opp med på syttitallet. Kombinasjonen lyseblå/mørkeblå/røde striper på hvit bakgrunn var simpelthen magisk, og når det ble lagt på en av tidenes aller vakreste biler – BMW M1 – så blir ord nærmest fattige.

6 Alitalia
Vakker dekor fra flyselskaper er uvanlig kost i racing, men på syttitallet sponset det italienske flyselskapet Alitalia fabrikkteamet til Lancia. Den vakre fargekomboen med grønt, hvitt og rødt, kombinert med gule felger og det aldeles nydelige karosseriet til Lancia Stratos skapte en estetisk vinnerkombinasjon. Da FIAT kuttet ut Stratos til fordel for Fiat 131 Mirafiori, kom Alitalia inn som hovedsponsor fra 1978 til 1979. Selv om bilen ikke var like vakker som før, var fargekomboen like vakker.

5 Jägermeister
Favorittdrikken til norske tilskuere under Sverige Rally, er også en lekker dekor på racerbiler. På syttitallet var likørdrikken best kjent på folkemunne i Tyskland som «Göring-schnapps», og eierne skjønte at man trengte en ny image. Løsningen ble racing. Selskapets eiere var ivrige bilentusiaster, og sponsing av motorsport falt seg derfor naturlig. Det medførte at Jägermeister logoen på oransje bakgrunn dukket opp på alt fra små Formel-klasser til Formel 1, hvor de sponset den tyske føreren Hans-Joachim Stuck. Aller heftigst var dekoren på nydelige biler som BMW M1 og Porsche 934.

4 Gitanes
Gitanes er et fransk sigarettmerke, og deres nydelige pakker med en dansende sigøynerkvinne med fargene sort, blå og hvit så dagens lys i 1947. Selskapet ble involvert med Guy Ligier som gikk inn i Formel 1 med sitt eget team i 1976. I 1979 kjempet teamets fører Jaques Laffite om VM-tittelen, og akkurat denne modellen Ligier JS11 er en av tidenes aller vakreste Formel 1 biler. I kombinasjon med den nydelige dekoren fra Gitanes må sigarettmerket simpelthen komme høyt på denne listen.

3 Texaco-Marlboro
Marlboro var synonymt med racing, og de fleste forbinder det nok med McLaren-teamet som brukte fargene fra 1974 til 1996. Imidlertid var dekoren aller vakrest de to første årene (1974-1975), da man samarbeidet med oljeselskapet Texaco, noe som gjorde at det stod Texaco-Marlboro på bilene. At dekoren sammenfalt med den nydelige McLaren M23 gjorde kombinasjonen helt perfekt. Den var også en vinnerkombinasjon. Emerson Fittipaldi ble verdensmester i Formel 1 i 1974, og tok andreplassen sammenlagt året etter.

2 Martini
Tilbake til alkoholens verden, og magiske racingstriper. Italienske Martini har vært en langvarig støttespiller for motorsport, og startet sin involvering med racing allerede i 1962. På sekstitallet var det mest forsiktige dekaler, før sponsingen eksploderte på syttitallet, et tiår som er synonymt med Martini som sponsor for Porsche og Formel 1-teamet Brabham. På åttitallet ble deres dekor legendarisk på Lancias rallybiler, og på nittitallet gjaldt det samme for Alfa Romeo i DTM. Fra 2014-2018 sponset de Formel 1-teamet til Williams, og fargene deres er fortsatt like vakre som de var for 50 år siden.

1 John Player Special
Ingen over. Ingen ved siden. Det britiske sigarettmerket John Player & Sons sin fargekombo av sort og gull, kombinert med den nydelige JPS-logoen gjorde Team Lotus sine Formel 1 biler til drømmebiler for en hel generasjon på syttitallet. Superstjerner som Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson og Mario Andretti ble synonym med JPS-fargene, og fra 1972 til 1978 høstet teamet store suksesser, med to VM-titler. Etter noen års fravær kom JPS-fargene tilbake på Lotus-bilene fra 1981, og ble synonymt med den nye superstjernen Ayrton Senna fra 1985 til 1986. Etter det overtok Camel som hovedsponsor for Lotus, mens JPS forsvant inn i glemselen. Men for alle autofile i en viss alder vil JPS logoen for alltid være rent gull.