Alfa Romeo Montreal
Opprinnelig en konseptbil fra Expo ’67 i Montreal der interessen var så stor at publikum nærmest krevde å få en produksjonsbil. Introdusert ved Geneve Motor Show i 1970 med en nedtunet variant av helaluminiums V8eren fra Alfas suksessrike racerbil Tipo 33. Med 2,6 liter slagvolum og fire overliggende kamaksler var effekten 200 hp. Koblet til en 5-trinns ZF-kasse hadde bilen ingen problemer med å nå en toppfart på 220 km/t. Designet med finesse og eleganse av mastermind Marcello Gandini. Bevegelige «øyelokk» over frontlyktene, et falskt NACA-duct luftinntak på panseret, og ditto falske horisontale luftinntak ved C-stolpen, understreket at designelementer uten noen annen særlig annen funksjon enn kun å gi et visuelt uttrykk, ble flittig brukt. Dashbordet besto av to kjempestore klokker med hele 8 ulike instrumenter. Karosseriet ble produsert side om side med den legendariske Fiat Dino på Bertonefabrikken i Torino, og sluttmontert ved Alfas egen fabrikk i Arese, Milano. Montreal var en bil framstilt for de velbeslåtte, og kostet mer enn både Jaguar E-type og Porsche 911. Om lag 3.900 eksemplarer ble produsert i perioden 1970-1977.