Topp 10 ombygd Range Rover
Sbarro Monster G
Topp 10 ombygd Range Rover

Topp 10 ombygd Range Rover

Hadde man mye penger på 70 og 80-tallet, kunne man kjøpe elleville customversjoner av Range Rover. Her er ti av de aller drøyeste.

Ikoniske Range Rover fyller 50 år i år. Den ble fra første stund en braksuksess, og fra 1970 og utover ble den synonymt med begrepet Luksus-SUV. Ingen annen bil klarte å kombinere luksus og firehjulstrekk på den måten Range Rover gjorde, og den ble umiddelbart et statussymbol fra øverste hylle. Dette medførte også at det plutselig ble en stor andel firmaer som bygde om Range Rovere for de som søkte den ultimate luksus og status. Her er ti utvalgte høydepunkter i så måte fra 70 og 80-tallet. Enjoy!

Sbarro Monster G

Den ultimate galskap innen Range Rover ble vist på Geneve-utstillingen i 1987, og mannen bak kreasjonen var selvfølgelig Franco Sbarro. Han hadde skapt seg et navn med spinnville kreasjoner, og slo virkelig til med sin Monster G. Bilen var bygd på et Range Rover chassis, mens motoren var en 6,4-liters Mercedes-Benz V8. Designet var fullstendig galemattias på herlig Sbarro-maner, mens de gigantiske hjulene kom fra en Boeing 747 Jumbojet! Heftigere enn dette blir det ikke!

Wood&Pickett Goodwood

Britiske Wood & Pickett lagde en hel rekke med spennende Range Rover ombygginger på syttitallet. Penest av disse var en convertible-utgave kalt Goodwood som kom enten som helt åpen todørs, eller firedørs med b-stolpen intakt, og en forlenget bakdel for å få plass til den gigantiske cabtoppen. Dette medførte at fire-dørs versjonen ble seende litt feilproporsjonert ut, men todørs-versjonen ble simpelthen nydelig. En Convertible kjøpt ny av den framtidig spanske kong Juan Carlos i 1973, satte i 2018 salgsrekord for en klassisk Range Rover med en pris på 78.750 Euro under en auksjon på Techno Classica i Essen av auksjonshuset Coys (nøyaktig samme sum ble også gitt for en 1977 Range Rover Alcom bygd for den spanske kongen på den samme auksjonen).

Glenfrome Portway

Britiske Glenfrome ble startet av to venner som opprinnelig jobbet for Bristol. De startet for seg selv med sin egen garasje i Glenfrome Road, Bristol, derav navnet. Etter å ha laget en sportsbil kalt Glenfrome Delta som ble avduket på London-utstillingen i 1977, gikk de inn i et samarbeid med Rapport om å levere modifiserte Range Rovere. Men etter noen år utførte de operasjonen alene, med særlig fokus på salg til midt-østen. Der ble naturlig nok Portway tatt godt imot. En 12-seter med doble air-condition enheter, og et mektig ytre med seks dører fordelt på et chassis som var forlenget med 90 cm akselavstand. Selskapet lagde også Westbury som lignet mye på Portway, men var tre tommer kortere.

Carmichael Highlander

Selskapet Carmichael Fire & Bulk leverte sin første ombygde Range Rover i 1971 som en sekshjult kommandobil for brannvesenet. Den fikk en til aksel bak, noe som kom godt med for å kunne legge inn tungt brannutstyr. De var ikke drift på, så bilen var ikke en 6x6, men en firehjulstrekker. Karosseriet ble laget i glassfiber, noe som veide opp for den ekstra vekten. Bilen var godt konstruert, og selskapet solgte chassis til mange andre firmaer i custombransjen, men fant ut de kunne prøve seg selv på det området. Dermed oppstod Carmichael Custom Cars, og den ultralekre Highlander. En simpelthen nydelig sekshjuling med kromfangere og delikate syttitalls-striper. Totalt bygde selskapet om rundt 1000 biler, hvorav 400 var sekshjulinger.

Glenfrome Facet

En av de aller merkeligste ombyggingene av Range Rovere ble gjort av Glenfrome i Bristol. De lagde flere ulike biler basert på Range Rover, og tenkte at en mer sportlig og bøllete variant i Lamborghini LM002 gaten, kunne være noe. Designet var kantete og oppstykket, og kom fra Marcos-designer Dennis Adams. Karosseriet ble laget i glassfiber og montert på et standard Range Rover chassis med dørrammer og vindusramme støpt i aluminium. En stålrør-bøyle omsluttet cockpit-partiet, mens et Targa-panel ga masse frisk luft. Interiøret kunne bestilles etter ønske, og en vinsj diskret gjemt bak nummerskiltet var option. En spennende nyhet var at bilen kunne betales via American Express kredittkort, visstnok den første løsningen av denne typen i bilverdenen. Men ting gikk fort nedover med Glenfrome. I 1983 lagde man 400 biler, og i 1986 var man konkurs, mest fordi man prøvde å ekspandere for mye med bygging av et nytt stort fabrikkanlegg. Rundt 30 av bilene var den merkelige Facet.

Townley Desert Ranger

Townley Cross Country Vehicles var et selskap drevet av tre Zanelli-brødre, og de satset nærmest utelukkende på ekstremt rike kunder i Midt-Østen. Mest flamboyant var den voldsomme Desert Ranger, en gedigen sekshjuling med alt av luksus man kunne ønske seg. Den kom med doble bensintanker, kjøleskap, vanncontainere, telefon, video, telefon, multi air-condition oppsett, innebygd bar osv. Her var the sky the limit!

Rapport Excelsior

De aller mest overdådige Range Rover ombyggingene ble sekshjulinger, men det fantes også en firehjult versjon som kunne matche hva som helst når det gjaldt ekstravagant luksus: Rapport Excelsior. Selskapets sjef Ian Leaf ble stadig oppringt av kunder som ville ha noe virkelig pompøst, og hans ultimate skapning ble således en «Off-road limousine». Chassiset ble forlenget med 90 cm for å få plass til enorme bakdører, og innvendig var det egentlig bare å bestille det man ønsket. Bilen kom med lukket tak og store falske cabjern på sidene, eller med nedfellbart tak. Det ultimate innen pompøsitet var den Rolls-Royce aktige grillen, som selskapet leverte med panserfigur etter eierens ønske.

Wood&Pickett Cheltenham 6 Sheer Rover

Wood&Pickett leverte den ene herlige Range Rover ombyggingen etter den andre utover syttitallet og åttitallet. Ascot Sheer Rover så riktignok litt pavebil-aktig ut, med sitt 10 cm forhøyete tak, men modeller som Newmarket Hunter, Epsom Sheer Rover, Sheer Line 6-dørs og den superstilige Windsor Sheer Rover (veldig lik Rapport Excelsior) var bare noen av høydepunktene fra Wood&Pickett. Men skal man trekke fram et høydepunkt får det bli Cheltenham 6 Sheer Rover. En sekshjuling (som også kunne trekke på alle 6 hjul), med skrå Sheer Rover front, og 45 cm lengre akselavstand. Simpelthen majestetisk!

Glenfrome Ashton

Mange selskaper prøvde seg på Convertible-utgaver av Range Roveren. Rapport Huntsman og Wood&Pickett Goodwood fra denne listen var kanskje de mest elegante, men i den andre enden av skalaen fant man Glenfrome som satset på et mer voldsomt uttrykk med sin Ashton. Den kunne fås med ulike fronter, inkludert en med Rolls-Royce lignende grill og åtte(!) frontlykter, mens de fleste hadde et sort grillparti med fire lykter. Flott treverk, nydelig skinn og tjukke tepper av lammeull fylte interiøret.

Rapport Huntsman

Rapport stod bak mange ulike Range Rover bygg, og selskapet satte seg virkelig på kartet med Quadraporte i 1979. Chris Humberstone var hjernen bak det hele, og i tillegg til å legge på 25 cm lenger akselavstand på firedørs-bilen, så la han også på et digitalt dashbord og en skrånende front med Ford Granada grill! Denne løsningen ble også gjennomført på Starlight Convertible, som var en to-dørs åpen versjon. Ikke alle likte Granada-fronten, så man solgte også den mer staselige Huntsman, som fikk ekstra berømmelse ved å være med i åpningsscenen på James Bond-filmen «Octopussy» i 1983.