Den brasilianske bilhistorien er over 100 år gammel. I 1919 etablerte Henry Ford den brasilianske avdelingen av Ford, og i 1921 stod en fabrikk klar. Fem år senere hadde også GM etablert seg med fabrikk i Brasil. Disse fabrikkene satte bare sammen biler som ble sendt i kasser fra USA, men på femtitallet begynte man å produsere egne modeller på disse fabrikkene, først pickuper og nyttekjøretøy, så personbiler. Toyota og VW fulgte etter, mens FIAT kom sterkt på syttitallet. Brasils importmarked var underlagt strenge regler, så bilene måtte lages i Brasil. Den første sportsbilen var Brasinca 4200GT i 1964, fulgt av det mer kjente Puma i 1967. Som mange andre baserte Puma seg på VW-teknikk. Mange sportslige biler fulgte, og mange av dem brukte enten VW chassis og/eller VW-motor. Men å kalle de Kit Cars blir litt feil, da selskapene som oftest var pålagt å selge dem som ferdige kjørbare modeller. Utover 70-tallet ble feberen etter sportslige biler stadig større, i takt med at Brasil arrangerte årlige Formel 1 og sportsvognløp, samt at Emerson Fittipaldi var en av planetens største motorsport-stjerner på syttitallet.
Derfor var det kanskje ikke så overraskende at det veltet ut ulike sportsbiler, før en statlig avgjørelse endret alt i 1976. All import av utenlandske biler ble stoppet. Det betydde at å kjøpe seg f.eks en Porsche 924 simpelthen var umulig. Dette medførte at enda flere hjemmeavlede sportsbilfabrikanter så dagens lys, og på åttitallet tok det helt av. Dette ble selve gullalderen for brasiliansk sportsbilproduksjon, med en mengde stilige modeller. I 1992 ble plutselig markedet gjenåpnet for import, noe som førte til at de fleste av disse fabrikantene gikk dukken. Men her er uansett de beste sportsbil-godbitene fra landet som har gitt oss både Zico, Senna og Samba. Vai Fundo!
10 Brasinca 4200GT Uirapuru
Den første brasilianske sportsbilen kom fra Brasinca, som på tidlig 60-tall var den største leverandøren av stål til den brasilianske bilindustrien. Hjernen bak bilen var den spanske ingeniøren Rigoberto Soler, og bilen hadde både egenutviklet chassis og håndbygd karosseri. En 4,2-liters Chevrolet rekkesekser på 155 hk stod for ytelsene, og bilen skapte stor begeistring da den ble avduket på Sao Paulo Motor Show i 1964. 73 biler ble bygget fra 1965 til 1967.