Toyota GR 86 er presentert!
Toyota GR 86 er presentert!
Toyota GR 86 er presentert!

Toyota GR 86 er presentert!

GR 86 er modellen som skal ta opp stafettpinnen der GT 86 slapp.

Raske fakta:
- 2,4 liters boksermotor
- 235 hestekrefter
- 1270 kg
- 6-trinns manuell eller automat
- Kommer trolig til Europa sent 2021 eller tidlig 2022

Frontmotor, bakhjulstrekk og gode kjøreegenskaper samt en overkommelig pris har gjort Toyota GT 86 til en suksess siden den kom i 2012, med over 200.000 solgte eksemplarer. Bilen er nå ni år gammel, og da var det på tide med en oppfriskning. Alt er lagt til rette for en ny æra med relativt billig bilmoro i form av den splitter nye GR 86 som ble presentert denne uken.

GR 86en er den tredje bilen i rekken for Toyota Gazoo Racing (TGR) som kommer på kort tid, rett etter GR Supra og GR Yaris. Det kan se ut som Toyota er tilbake på sportsbilsporet igjen! Designet bærer preg av brede skjermer, runde former og et lavt tyngdepunkt, samt tidsriktige aggressive frontlykter, luftinntak, og matrix-grill som drar elementer fra nevnte Supra og Yaris. Doble potter bak samt en liten ducktail forsterker det sportslige uttrykket, og svarte aluminiums 18-tommere gjør ikke bilen mindre fiendtlig.

Motorstørrelsen øker fra 2.0 til 2.4 liter i den nye N/A boksermotoren. Det skal gi bilen 235 hestekrefter og en 0-100 km/t tid på finfine 6,3 sekunder. Altså over ett sekund kjappere enn den forrige modellen. Et lite varsku her er at dette er tall på den Japanske modellen. Den europeiske effekten er ikke presentert enda, men forvent at det blir noe i samme sjiktet. Enda en godnyhet for den kjøreglade er at GR 86 kommer med 6-trinns manuellkasse, men også automat for de som skulle foretrekke det.

Mye av fokuset går med til bilens lave tyngdepunkt. Dimensjonene på bilen er så å si eksakt med den gamle GT 86en, men tyngden er altså lavere i bilen. Taket er i aluminium som videre hjelper med å få bilen tyngst nærmest bakken, og aerodynamikk-komponenter som gjellene i front og bak framhjulet er direkte inspirert fra GT 86ens deltagelse i diverse motorsporter. Til sammen veier bilen 1270 kg til tross for at den har 2 + 2 seter, og det blir sagt at den skal være hele 50% stivere enn den utgående GT 86.

Innvendig er har GR 86 blitt utstyrt med sportslige seter, kort girspake og en skjerm på sju tommer i midten av dashen. Knappene og instrumentene har simpel og sportslig karakteristikk, og det er fint å se at ikke alt alltid må være veldig fancy eller skrikende.

Utseendet på bilen var muligens ikke veldig overraskende, da vi allerede har sett søsterbilen Subaru BRZ tidligere. I designet er det fortsatt grillen som er den enkleste måten å se forskjellen på bilene, da Toyotas GR 86 fortsatt har «sur munn» mens BRZen «smiler».  

GR 86 kommer på det Japanske markedet høsten 2021, og antageligvis i Europa sent 2021 eller tidlig 2022.