TRD forever – 1985 Toyota Celica Supra
1985 Toyota Celica Supra
TRD forever – 1985 Toyota Celica Supra

TRD forever – 1985 Toyota Celica Supra

Med egne løsninger og en innstilling om at «jo mer det koster, jo mindre moro er det» gikk Tore løs på et Celica Supra bygge.

Tore Leithe er en tusenkunstner som bygger og reparerer alt mulig rart i sitt verksted i den ellers stille bygda Ryfoss. Vi har tidligere skrevet om en Toyota Hiace med 1JZ motor som Tore har bygd i ekte Reodor Felgen-stil. Tore vokste opp i garasjen sammen med sin far og bestefar, og beskriver at bilinteressen omtrent kom før han rakk å bli fri for bleier. Fascinasjonen hans for Toyota begynte med at bestefaren kjøpte en helt ny Toyota i 1969 som enda er i Tores familie, den har nemlig hans far nå. Tores førstebil var av nesten samme type som den bestefaren kjøpte i sin tid, en 1969 Toyota Crown uten setebelter.
- Jo eldre jeg ble, jo mer tok interessen min for bil over. Nå vil jeg nesten kalle den altoppslukende. Nå jobber jeg på BRP/ATV-scooterverksted.  Alt jeg gjør er i stor grad selvlært og på hobbybilene har jeg gjort det aller meste selv. Også synes jeg det er litt viktig at alt kan læres om du bare prøver, det meste går an å få til, sier Tore

Toyota Celica Supra
Andre generasjon Celica Supra er en sportsbil fra den japanske fabrikanten Toyota som ble produsert mellom 1981 til 1986. Den var tilgjengelig med firetrinns automat, samt femtrinns manuell girkasse og 2 liters, samt 2,8 liters motorer. Celica Supra ble solgt i to forskjellige utgaver, L-type og P-type. Det sto for Performance Type og Luxury Type. De var mekanisk like, forskjellene lå i hjul- og dekkstørrelser, samt bilens utstyrsnivå. Som eksempel var P-type utstyrt med skjermutbyggere i glassfiber og manuell, mens L-type hadde automat og skinnseter (skinnseter ble dog tilgjengelig på P-type i 1983). L-type hadde også digitalt instrumentpanel med kjørecomputer.

Tomt skall
Tore har alltid hatt sansen for disse Celica Supraene og kom etter hvert over et aktuelt objekt i Elverum. Bilen var påbegynt ombygd til driftingbil, men ikke bygd ferdig. Tore var i utgangspunktet ikke interessert i alle delene som var skrudd på bilen og ble enig med selger om at bilen skulle selges som et skall med ferdig montert bur. På bilen var det allerede tilpasset et 200SX S13 Rocketbunny breddekit. Da bilen ble kjøpt og kom hjem til Ryfoss var Tore snar med å finne frem en motor han hadde stående klar i verkstedet. Tore er helt enkelt stor entusiast når det kommer til Toyotas 1JZ-motorer. Det er en solid motor produsert av Toyota mellom 1990 og 2007. Den er en rekkesekser, har 24 ventiler, 2,5 liters slagvolum og doble kamaksler. Den kom både som turbo og som sugemotor og med Toyotas VVT-i (Variable Valve Timing Intelligence) hadde den kraftigste utgaven 276 hestekrefter fra fabrikk. Motorene er godt kjente for å tåle vesentlig mer påkjenning enn det Toyota utsatte de for.
- Jeg har alltid drevet med 1JZ, det er bunnsolide motorer som tåler mye juling. Den første motoren jeg satte inn i Celica Supraen var en helt original 1JZ med en ACT 6-puck clutch, en Toyota R154 girkasse som videre gikk bak til en Nissan Skyline R32 differensial og drivaksler. Ei bunnsolid oppskrift, som var rimelig for meg. Selv om målet i første omgang var å kunne kjøre på vanlig bensin så tok det ikke så lang tid før jeg ville ha litt mer effekt. Så jeg bytta ut 1JZ-motoren som sto i bilen med en jeg allerede hadde bygd ferdig, fordi jeg bestemte meg for at jeg ville kjøre på etanol istedenfor vanlig bensin. Denne motoren var ferdig satt opp med ID1000 dyser, MAXXECU og en Precision 6266 turbo. Ellers var bunndel og topp helt original 1JZ. Dette ga en effekt på ca 500 hestekrefter, forklarer Tore.

Når en skal drive med drifting på et semiproft nivå, må en ha utstyr som tillater litt bredere hjulvinkler enn det Toyota leverte Celica Supra med. Dette har Tore løst med et vinkelkit fra GKTECH koblet sammen med et sett JIC Magic coilovere og Nissan S13 bremser.
- Jeg har kjempa for å kunne beholde firebolts nav slik at jeg kan bruke 15 toms felger. Jeg synes det ser så ufattelig bra ut med slike felger, også har jeg alltid brukt firebolts felger, så det er mye enklere for meg å holde meg til det. Jeg kjører nå 15 toms Watanabe RS kopifelger og siden det er samme boltsirkel både på Celicaen og en Corolla AE86 jeg har, så går felgene litt mellom disse bilene, sier Tore videre.

Les også: Tores sinnssyke Hiace med 1JZ

Reodor Felgen gjør alt selv, det gjør også Tore. Lakkeringen blir gjort hjemme i garasjen og han har latt seg inspirere av eldre TRD racinglivery på både Celica Supraen og AE86en. Alt er gjort av Tore selv. Inne i Celica Supraen står det to Bride bøttestoler og et Nardi ratt. Ikke nødvendigvis den beste kombinasjonen for drifting, men Tore påpeker at han synes det gir det rette stuket, noe som er viktig for han. En morsom detalj inne i kupeen er håndbrekket.

- Jeg ville ha noe litt annerledes og det er ikke så enkelt å oppdrive gode håndbrekk. Dermed tenkte jeg litt og kom frem til å lage en brakett som jeg monterte et Biltema økseskaft i. Dette økseskaftet flamberte jeg litt og brukte loddebolt for å lage det japanske tegnet for Celica Supra på den ene siden, mens det på den andre siden står «Go hard or go heimatt», humrer Tore.

«La bilen se ut som en bil»
Skilleveggen mellom bagasjerommet og kupeen var allerede påbegynt, men alt av kjøling måtte Tore selv legge opp. Det er veldig vanlig på moderne driftebiler å ha store luftinnsug laget i plexiglass som stikker opp for å suge luft inn i bagasjerommet, hvor det er veldig vanlig å ha blant annet radiator og lignende på moderne driftebiler. Tore synes det er et viktig poeng at bilene ser tilnærmet slik de kom ut fra fabrikken og ønsket ikke å ha et slikt stort luftinntak. For å komme rundt dette ble det laget en egen løsning der den originale vingen er modifisert for å føre luft inn i bagasjerommet. Dette er en subtil og pent utført løsning for å beholde bilens opprinnelige utseende.

Tore har brukt bilen på en del drifting etter den ble ferdigstilt, men selv med 500 hestekrefter og en lett bil er det tidvis krevende å henge på de som velter penger ned i byggene sine. Derfor har Tore lagt fremtidsplanene for Celica Supraen litt på hylla akkurat nå.
- Fra denne sommeren her av så skal jeg delta på en serie som heter Grasroot Drifting. Reglene går i korte trekk ut på at bilene skal være serieproduserte biler med motoren plassert i originalt motorrom. Det er lov med trim, men det skal holdes moderat. Fancy girkasser som sekvensielle girkasser er ikke lov, det er heller ikke lov til å ha lystgassystem. Dette gjør at kostnadene for å delta blir mye lavere. I denne serien skal jeg delta med min Toyota Corolla AE86 med trakter istedet for turbo. Jeg gleder meg veldig til å kaste meg på dette nå til sommeren, avslutter en alltid så blid Tore.