Triumph Thruxton 400: Kul Café Racer i rimelig segment
Triumph Thruxton 400: Kul Café Racer i rimelig segment
Triumph Thruxton 400: Kul Café Racer i rimelig segment

Triumph Thruxton 400: Kul Café Racer i rimelig segment

Skal man kjøpe mellomtung motorsykkel fins det kule alternativer, noe Triumph beviser.

Avskjedsturneer og begrep som “Final Edition” er begreper som ikke må tas for alvorlig. Det vet fans av KISS og Mötley Crüe alt om. For Triumph sin del sendte man i 2024 Thruxton ut på en avskjedsturne som Final Edition i fargen "Competition Green". Men modellen som første gang dukket opp i 1964 – oppkalt etter en racerbane i England – var selvsagt ikke død lenge.

Imidlertid kom dens gjenoppstandelse fra et litt uventet hold. India er verdens største motorsykkelmarked og der produserer firmaet Bajaj ulike 400-modeller for Triumph. En av disse er Speed 400, og derfra var ikke veien lang til å gi modellen en stilig Café Racer look med rund lyktekåpe, clip-on styre, fargematchet deksel over baksetet, alu-tanklook i Monza-stil og fothvilere montert litt lenger bak. Resultatet ble Triumph Thruxton 400, som er en særdeles kul nyhet i A2-klassen.

Thruxton har fått to hester mer enn Speed 400, med 42 hk ved 9000 omdreininger. Ellers er tekniske data for den vannkjølte ensylindermotoren uforandret, fra Bosch-innsprøytning til 6-trinns girkasse. Det betyr uansett at den passer perfekt i det europeiske A2-segmentet.

Salhøyden er 79,5 cm, og vekten vil være 174 kg med full tank (13 liter). Det er fire kg tyngre enn Speed 400, noe som skyldes de ekstra karosseridelene. Kunder kan velge mellom fire stilfulle farger: Lava Red/Aluminium Silver, Phantom Black/Aluminium Silver, Metallic Racing Yellow/Aluminium Silver, og Pearl Metallic White/Storm Grey.

Pris i India er rundt 2700 Euro, men den prislappen blir selvsagt en del mer i Europa når den kommer hit. Noen offisiell bekreftelse på at den vil selges i Europa er sålangt ikke kommet, men alle forventer at Triumph viser den frem under høstens EICMA-show for en offisiell Europa-lansering. Da kan man nok også vente seg litt Triumph ettermarkedsdeler som kan gjøre sykkelen enda kulere.