Trump ønsker seg Kei Cars i USA
Trump ønsker seg Kei Cars i USA
Trump ønsker seg Kei Cars i USA

Trump ønsker seg Kei Cars i USA

President Trump overrasket de fremmøtte i det hvite hus da han plutselig sa at man jobber med å få i gang produksjonen av Kei Cars.

President Donald Trump har en egen tendens til å overraske. På onsdag skulle man annonsere nye reguleringer angående drivstoff - som i korte trekk går ut på å oppheve de strengere linjene for utslipp og forbruk som Biden-regjeringen innførte - da Trump plutselig slapp en overraskende nyhet. For mens han utredet om hvordan hans nye reguleringer ville gjøre biler billigere for amerikanske kjøpere, sa han at han har gitt U.S. Secretary of Transportation Sean Duffey oppgaven med å rydde i regelverket rundt småbiler av den typen som selges i Asia, som japanske Kei Cars, slik at de kan selges i USA.

Her er sitatet fra Trump uredigert i sin helhet:

“One of the other things we’re doing—it’s separate from this meeting but I think everybody here would agree with it—if you go to Japan where I just left, and if you go to South Korea and Malaysia and other countries, they have a very small car—sort of like the Beetle used to be with the Volkswagen—they’re very small, they’re really cute, and I said “How would that do in this country?” And everyone seems to think good but you’re not allowed to build them, and I’ve authorized the secretary to immediately approve the production of those cars, so you’ll be able to buy the—they really are, some of them are really beautifully actually if you take a look. Honda, some of the Japanese companies do a beautiful job, but we’re not allowed to make them in this country and I think you’re gonna do very well with those cars, so we’re gonna approve those cars”.

CEO for Stellantis, Antonio Filosa var tilstede og uttalte: “Thank you very much also for this great news of the kei cars,” hvorpå Secretary of Transportation Sean Duffy svarte “Yes.”

Om Kei Cars kan bli lovlige i USA avhenger av om Duffy klarer å skjære gjennom alle byråkratiske hindringer (kollisjonskrav, lyskrav etc), og om han klarer det vil neste skritt være at bilene mest sannsynlig må være produsert i USA hvis de skal selges på det amerikanske markedet. Det betyr at de japanske fabrikkene må finne ledig produksjonskapasitet på sine anlegg i USA, men det er ingen umulighet. Det er selvsagt også fullt mulig for amerikanske bilmerker å produsere slike biler, som alle har sluttet med vanlige personbiler av normalstørrelse i jakten på profitt-skapende SUVer og pickup trucks, som igjen er en viktig årsak til hvorfor et nybilkjøp i dag er dyrere for en vanlig lønnsmottaker enn det var for tjue år siden. En ting er sikkert: Skulle Kei Cars bli godkjent for det amerikanske markedet må de være særdeles lavt priset for å friste amerikanske nybilkjøpere.