Uheldig Corvette C8-eier har opplevd at girkassen har sviktet fire ganger i løpet av bilens første 17.000 km.
Uheldig Corvette C8-eier har opplevd at girkassen har sviktet fire ganger i løpet av bilens første 17.000 km.
Uheldig Corvette C8-eier har opplevd at girkassen har sviktet fire ganger i løpet av bilens første 17.000 km.

Uheldig Corvette C8-eier har opplevd at girkassen har sviktet fire ganger i løpet av bilens første 17.000 km.

GM kjenner til problemer rundt girkassen på C8, men denne mannen har satt en uoffisiell rekord i så måte.

Corvette C8 har vist seg å ha en svakhet. Den nye Tremec TR-9080 dobbelclutch-girkassen. I desember 2021 kunngjorde GM til NHTSA at de hadde startet en granskning for å se nærmere på rapporterte problemer tilknyttet girkassen. Noen eiere hadde da opplevd paknings-problemer, som resulterte i lekkasjer, mens andre fikk opp feilmeldinger som sa at de skulle sette bilen i Park og ta den inn til service. Tidligere arkiverte documenter hos NHTSA indikerte at noen av disse problemene kunne spores tilbake til “debris on the park position sensor magnet causing an incorrect position reading to the (transmission control module).”

Etter mye klaging på ulike Corvette og GM-forum, bestemte man seg for å foreta en offisiell undersøkelse av problemet, og GM sendte da ut et brev til forhandlere hvor man ba de om å fjerne girkassens oljefilter når en 2020 eller 2021 Corvette kommer inn for sin 7500 miles service. Man skulle da forsiktig fjerne filteret, plassere det i en plastpose uten å la oljen renne ut av det, og merke posen med bilens kjørelengde og VIN-nummer, for så å sende det til GM.

I juni 2022 ble det så rapportert at GM hadde et svar på feilmeldingene, som dukket opp i form av en ‘Service Transmission’ melding, fulgt av Check Engine lyset og en pipende lyd rett etter oppstart av motoren. Feilkoder kunne også bli lagret i ECM motormodulen og TCM girkassemodulen, som indikerte at det var problemer der.  GM opplyste at disse problemene var såkalte «default actions», som et resultat av feilkodene i TCM. Da ville TCM ikke være i stand til å kontrollere det riktige trykket til girkassen, og siden GM på det tidspunktet ikke hadde noen løsning for problemet var deres anbefaling å la bilen gå gjennom en komplett sovesyklus (på f.eks 15 minutter) hvor alt på bilen er avslått.

Hvor mange Corvette C8 som har vært berørt av girkasse-problemer er ikke godt å si. Slike problemer har en tendens til å blåses opp større enn de er i vår tidsalder, men samtidig har det tydeligvis vært mange nok til at GM har kontaktet NHTSA. En mann som definitivt har opplevd sin andel av problemet er en mann som kalles seg Red Pill på et amerikansk Corvette-forum, som kjøpte sin GM-sertifiserte 2021 Corvette 2LT C8 med 825 kjørte miles på telleren fra dens første eier. På forumet er det flere som har skrevet at de har opplevd girkasseproblemer etter noen få tusen miles, men Red Pill har nå opplevd problemer fire ganger på sine girkasser etter bare 17.350 km:   

«Today, while making an emergency run to the store, my 2021 2LT C8 dropped its 4th Transmission in 10,781 miles (17.350 km). The first two they pawned off as bad valve bodies caused by clogged solenoids. The third one was a new 2022 unit. It only lasted 3000 miles. After I raised hell over losing three transmissions, they installed a transaxle from the 2023 MY cars and said they had a fix for the earlier issues and I shouldn’t have any problems. It went 4800 miles or so until today. The car made a loud bang and a shudder at about 30 mph and the A8 won’t shift higher than 3rd gear”.

Det er altså snakk om to komplette girkassebytter, samt bytte av tette solenoider to ganger på den opprinnelige girkassen. Men hvorfor har dette skjedd? Mange mente at Red Pill kanskje brukte bilen sin feil. Kjørte han den for hardt? Grisekjørte han med den på bane? Var det mye stop and go køkjøring? Osv. Men eieren har vært nøye med å følge alt av innkjøring og har kun kjørt pent og rolig med bilen:

“Never in my life have I had a car that completely bricks transmissions like this. It’s just insane. For what it’s worth I have followed the break-in procedures to the letter each time they’ve replaced them. In fact, the majority of my ownership has been in some form of break-in or another due to the frequency of the failures. I don’t track the car, it’s bone stock. I live in a rural area and the car rarely sees any stop and go traffic… altogether very easy miles. I’m just at a total loss”.

Hvis så eieren har tatt godt vare på bilen, kan svaret ligge i bilens første eier som kjørte 825 miles med den? Ting kan tyde på det ifølge Red Pill:

“According to the service manager, he believes all this car's problems lie with the original owner who let it idle during the break-in period for over 30 hours (and never completed the break-in during his 14 months of ownership). They're going to likely replace the entire DCT unit and potentially the engine and maybe the axles. He confirmed that it is definitely blowing oil out the tailpipes. I mean, it isn't hard to tell. Just put a paper towel up against the exhaust on a cold start and it splatters oil all over the rag, from both sides of the exhaust. The likely fix is going to be a total engine and trans replacement. That will bring my total up to 1 engine and 2 complete transmissions and 2 sets of valve bodies”.

Svaret kan altså ligge i overdreven tomgangskjøring fra første eier, og vi får håpe at Red Pill nå kan få en permanent fix for sin Corvette C8, og at hans uoffisielle girkasse-rekord får stå i fred.