Ukas bil – 1957 Cadillac DeVille
Ukas bil – 1957 Cadillac DeVille
Ukas bil – 1957 Cadillac DeVille

Ukas bil – 1957 Cadillac DeVille

Snakker vi Nord-Norges aller flotteste?

 

 

Å ha amerikansk bil i særklasse er ikke noe nytt for Kjell Ivar Seipajærvi fra Vadsø. Så langt har fire av hans tidligere biler blitt portrettert i AMCAR Magazine, samt flere norske tidsskrifter. Hans nyeste funn blir nok også vanskelig å holde unna nevnte blekke. For her snakker vi strøkent!

 

Bilen er en gullfarget 1957 Cadillac DeVille. Den har vært under kontinuerlig ombygging de siste 15-20 årene.
- Det er en finne ved navn Kejio Hokkanen som står bak det meste på denne bilen. Den er bygget i Sverige, og Joachim Krans og Per Jönsson må også nevnes her. Jeg kjøpte bilen slik du ser den i dag fra et firma i Sande i fjor høst. Da jeg først fikk den godkjent her så fikk jeg tilbake et vognkort der det ikke sto noe som helst at den er ombygd da det «ikke var plass nok i vognkortet for all ombyggingen som er gjort». Men etter litt frem og tilbake har endelig alt av papirer kommet i orden, forteller Kjell Ivar.

 

For man trenger ikke å ha et trent øye for å se at denne bilen er det gjort mye med. Mest iøynefallende er at den er taksenket, har air-ride, og en ombygd hekk med blant annet bakskjermer og bakfanger fra en 1958 Cadillac, samt rakettlys man vanligvis kun finner på 1959 Cadillac. I front er det bygget en custom grill, og bilen står på Intro-hjul på 20 x 8 tommer foran, og 22 x 10 tommer bak. Ellers finner man masse smådetaljer rundt om på hele bilen, for eksempel originalbaklyktene hvor det er innfelt nye lykteglass med dødningskaller, eller at bensinpåfyllingen skjer på et lokk i bakstøtfangeren.
- På en allerede linjelekker bil så er det vanskelig å få taksenken riktig, men her har de virkelig fått det spot on. Den passet midt i blinken for min del, da jeg foretrekker moderne motor, automatkasse med overdrive, og at bilen skal være turvennlig. Her oppe i nord må man fort reise tusen kilometer for å møte opp på treff, så da er det viktig at bilen er driftssikker, forklarer Kjell Ivar.

 

Les også om Hennings 1957 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible

 

Det er ikke bare utseendet som har blitt gjort mye med på denne perlen. Under panseret har den fått montert en standard 5,7 liter LS1-motor på 345 hestekrefter, med en firetrinns 4L60E automatkasse med overdrive. Forstillingen kommer fra C4 Corvette. Det samme gjelder styring. Med en god del power kommer også skivebremser på alle fire hjul godt med. Disse kommer fra Wilwood.
- Jeg synes det er greit å holde det standardisert når det kommer til det mekaniske. Jeg har hatt nok av biler med en god del spesialdeler, og det er jo kult det. Men om man får motorstopp i Frankrike så er det ingen som kan hjelpe deg med nye deler. Med en standard LS1 får jeg tak i deler uansett, i stedet for å måtte spesialbestille og vente med å få fikset bilen til sesongen er over. Bilen er veldig god å kjøre, i alle fall om man tar forbehold om at det tross alt er en bil fra 50-tallet. Tannstag fra Corvette hjelper jo veldig. Det er null sporing, og air-ride hjelper også veldig på komforten, så det er utrolig gledelig å kjøre. I tillegg får den jo masse oppmerksomhet. Som en sosial type som jeg er så er det en veldig bra måte å komme i kontakt med folk på, smiler Kjell Ivar.

 

- Jeg husker godt som liten pjokk da jeg var med foreldrene mine til Alta hvor jeg fikk øye på en 1959 Impala. Jeg ble bare stående i beundring.

Innvendig er det montert en stereo, og alle metallpaneler er lakkert i samme farge som bilen er utvendig. Setetrekk og dørpanel er trukket i en blanding av skinn og stripete stoff som også matcher med bilens farge.
- Jeg fant bilen da jeg egentlig var for å se på en 1957 Thunderbird. Den ble litt for liten for meg, men selger viste meg så bilder av denne DeVillen. Jeg slapp aldri taket på den, men et nytt Pontiac-prosjekt ble handlet i stedet. Så fikk jeg en melding om at DeVillen var nå til salgs, og da var det bare å selge unna prosjektet og kjøpe bilen, forteller Kjell Ivar.
Bilen er god og fin slik den står, så det kommende prosjektet nå blir å skaffe en retro campingvogn til når han og guttungen på 8 år skal ut og farte.

 

Til vanlig jobber den blide Vadsøværingen på Nordsjøen som kaptein på dykkerbåt, og bilmiljøet, spesielt amerikanske biler, har alltid vært hans hjerte nært.
- Jeg husker godt som liten pjokk da jeg var med foreldrene mine til Alta hvor jeg fikk øye på en 1959 Impala. Jeg ble bare stående i beundring. Faren min hadde bensinstasjon på slutten av 60-tallet, så nå og da kom det amerikanske biler inn på verkstedet eller vaskehallen der. Det ble noe annet med Cheveller og Mustanger enn Kadetter og Asconaer. De amerikanske bilene hadde masse utstyr, servo, elektriske vinduer. Det var skikkelig tøft, forklarer Kjell Ivar.

Bilhobbyen har han holdt hardt på siden den gang, og nå er han påtroppende president i AMCAR Vadsø, en klubb som han selv var med å starte i 2011. Siden den gang har det kommet til imponerende 74 medlemmer, og er den desidert største klubben i Øst-Finnmark.
- Mye skryt skal skjenkes til forrige president, Bjørn Eirik Thorsen. Det sier seg selv at han har gjort en god jobb da vi får medlemmer fra hele Øst-Finnmark, avslutter Kjell Ivar.

 

Legg inn bilen din i garasjen vår her!