Ukas bil – 1961 Volkswagen 271 Ambulanse
Ukas bil – 1961 Volkswagen 271 Ambulanse
Ukas bil – 1961 Volkswagen 271 Ambulanse

Ukas bil – 1961 Volkswagen 271 Ambulanse

Tom forvandlet denne ambulansen til det ugjenkjennelige.  

Tom Ivar Andreassen Schei er 53 år gammel og er godt over snittet interessert i gamle folkevogner. Smitten stammer fra hans far og i ung alder ble Tom infisert med det som har vist seg å bli en livslang besettelse av det tyske bilmerket. Som 17 år gammel kjøpte Tom Ivar sin aller første Boble og siden da har det gått slag i slag. 

- Det gikk jevnt og trutt i forskjellige bobler, men på 90-tallet var jeg innom en forhandler for å kjøpe meg en varebil i forbindelse med jobb. Denne forhandleren hadde en 1961 Volkswagen 271 Ambulanse som i sin tid ble brukt av heimevernet i Sandvika. Denne var i bruk der frem til 1991 og frem til jeg ramlet over den i 1993 var den i privat bruk. Bilforhandleren fikk mange henvendelser fra russ som ønsket den som russebuss, men han ønsket ikke selge den til det formålet. Jeg var ikke noe interessert i å kjøpe en buss akkurat da, men jeg ble likevel litt interessert i den og endte til slutt med å kjøpe den for 14.000 kroner, forteller Tom.  

Ambulansen var på det tidspunktet ikke noe glansbilde og var malt i Heimevernets farger. Den slet med rust, men var komplett slik den var blitt brukt hos Heimevernet.  I 1995 sveiset Tom det mest kritiske, slik at den kunne brukes uten noen fare for å spises opp av den brune kreften.  

- I 2000 bestemte jeg meg for å pusse opp bilen. Det var flust av slike ambulanser i gamle dager, men de fleste er brukt opp eller bygd om til campingbiler, noe som gjør ambulanser ganske sjelden kost. Derfor ville jeg ha noen proffe til å sveise bilen og jeg var innom tre stykker som ikke fikk det helt til før jeg endte opp på en engelskmann som utførte jobben. Da valgte jeg en farge som stemmer med sivile ambulanser og restaurerte alt innvendig etter beste evne og tilgang på materialer. Det er jo tregulv i den med linoleumsbelegg og profilerte lister og slikt, og alt dette måtte jeg lage.  

Petimeter 

Detaljnivået på Toms ambulanse er på virkelig pirkete nivå, noe som gjenspeiler seg i tilstanden på bilen slik den fremstår nå. Selv sirenene er fremdeles på plass og operative. Etter 10 år som prosjekt var bilen ferdig og i 2011 fikk den for første gang reise langs norske veier for egen maskin.   

- Bilen er ikke helt original da. Jeg skulle delta på et treff på racingbanen som ligger i den belgiske byen Spa, som sikkert folk har sett Formel 1-løp på, og dit ville jeg kjøre selv. Da ble originalmotoren med original utveksling stusselige greier. Så nå står det en 1641 motor med boblegirboks der, slik at det er litt mer hester og litt mer gunstig utveksling.  

Selv med et utrolig utvalg biler, velger likevel to magasiner å skrive artikkel på Tom og ambulansen hans på det aktuelle treffet i Belgia.

 

Entusiast 

Selv med en forkjærlighet for Volkswagen, påpeker Tom at han er bilentusiast og at det er ren tilfeldighet at det ble Volkswagen. Mangfold er viktig og en samlet bilhobby står sterkere. Men at hans hjerte står Volkswagen nært er det ingen tvil om. 

- Jeg har akkurat nå 3 splitbusser, samt en 1953 panelbil som er sveiset av dem samme som sveiset min i England. Den er coronafast akkurat nå, dessverre. Jeg har også tre bobler og en Transporter T3 som arbeidsbil. Også selvfølgelig en Porsche 911 da, som voksenbil, ler Tom avslutningsvis.

Har du husket å legge bilen din i Refuels garasje? Om ikke gjør du det her!