Ukas bil – 1963 SAAB 96 Sport
Ukas bil – 1963 SAAB 96 Sport
Ukas bil – 1963 SAAB 96 Sport
Ukas bil – 1963 SAAB 96 Sport

Ukas bil – 1963 SAAB 96 Sport

Ukas bil – 1963 SAAB 96 Sport

- For fem år siden va æ blitt 67 år gammel og satt med nånn venner i en badestamp. Utav det blå sa æ «æ har lyst å gjør noe før dem slukke lyset. Æ vil kjør historisk racing. E det nånn som vil vær med?» Da rakk han Tom Fjeldstad opp hånda med en gang!

Det er slik historien om hvordan Per-Bjarne Simble og Tom Fjeldstads 1963 SAAB 96 Sport havnet i Monte Carlo under et historisk race.

Saab 96 Sport
For Per-Bjarne Simble, nå 72 år gammel, har mesteparten av hans voksne liv dreid seg rundt bil og bilhobby. Allerede som 18-åring rattet han rundt i en Chevrolet Bel Air og startet året etter med å kjøre is- og grusrace i Nord-Norge. Etter den tid har det blitt godt over 40 biler av alle slags merker. På sine eldre dager økte lysten på å kjøre racing igjen. Det var da han fikk med seg Tom Fjeldstad på laget.
- Jeg kjørte SAAB 96 den gangen jeg kjørte racing som ung, da gikk det i 2-taktere, og jeg tenkte at det kunne vært kurant med en slik igjen. Da fant vi en original 1963 SAAB 96 Sport i Amerika som var perfekt for vårt formål. Denne bilen hadde startet livet som en ekte banebil, og den var det fremdeles, noe som gjorde den til et perfekt utgangspunkt å gjøre den klar for landeveisracing, forklarer Simble.

Forskjellen på en vanlig 96 og en 96 Sport er at sistnevnte har et helt annet interiør, med blant annet flere målere i dashbordet. Denne har også Recaro-racingstoler. Motoren som sto i den gangen i Amerika ytet 55 hestekrefter, kontra de 38 originale hestekreftene standardbilen hadde. En firetrinns manuell girkasse er koblet opp mot denne motoren. Motoren som sto i da Per-Bjarne og Tom kjøpte den var hakket for hissig til at den egnet seg til landeveisracing. Derfor ble den plukket ut og erstattet med en motor bygd opp her i Norge.

Se video av Bjørn Østbyes 1972 SAAB Sonett!

Racingteam
Da bilen var klar for tur hadde en britisk filmprodusent tatt kontakt og ønsket å dokumentere turen. Dette førte kjapt til at hele teamet ble kledd opp i matchende bekledning.
- Det hele var så voldsomt. Vi kom ned til Monte Carlo iført like klær og med en fyr som filmet oss. Vi så ut som det profesjonelle racingteamet, vettu. Det ble nesten litt mye, humrer den blide nordlendingen.

Motoren som sto i da Per-Bjarne og Tom kjøpte den var hakket for hissig til at den egnet seg til landeveisracing. Derfor ble den plukket ut og erstattet med en motor bygd opp her i Norge.

Det er ikke for hvem som helst å delta på historisk racing i Monte Carlo. Totalt søker omtrent 1500 personer om å få være med, men det er kun plass til 300 kjøretøy.  Av disse er omtrent 100 biler av merket Porsche. Dette gjør at Per-Bjarne og Toms svært spesielle SAAB 96 Sport slipper til hver gang de søker, dette for å få inn noen eksotiske innslag blant den store mengden Porsche.
- Vi har kjørt dette løpet to ganger nå, med start i Oslo, og SAAB’n egner seg kjempefint. Den er kvikk, har originalt stiv fjæring, samt at hele bunnen er flat. Den er jo tiltenkt rally, så alt av ledninger og slanger er lagt inni bilen, slik at ikke ting skal hekte seg fast og rives i stykker dersom du kjører over noe på en av etappene du deltar på, avslutter Simble.

Om du ønsker å legge inn din bil i Refuels garasje kan du gjøre det her.