Ukas bil - 1967 Chevrolet Camaro
Ukas bil - 1967 Chevrolet Camaro
Ukas bil - 1967 Chevrolet Camaro

Ukas bil - 1967 Chevrolet Camaro

Jan Ola Hushovd synes Camaroen føltes gammel og ubrukelig ut, så det gjorde han store inngrep i sin 1967 Camaro for å forandre på.

Da Hushovd va en ung herremann forelsket han seg, som mange andre gutter på den tiden, i amerikanske muskelbiler og da spesielt 1967 Chevrolet Camaro. Dette ble på kort tid en diamant i hans øyne og en bil han for alltid har likt spesielt godt. I «gamle dager» var det drag-stuket som sto øverst på lista. Voldsom effekt av en V8 med kompressor opp av panseret, heving bak og brede dekk gjorde Hushovd våt i munnen. Etter hvert som årene har gått har smaken forandret seg og da han i 2012 endelig kjøpte seg en 1967 Camaro så var det ikke lenger kompressor opp av panseret som sto øverst på ønskelista. Nå skulle de originale linjene bevares og forandres på en smakfull måte. Det var også viktig at modifikasjoner ble gjort slik at de ikke forandret eller ødela bilen.

Gammel dritt
Den gangen var planen en sommer som original bil før Hushovd skulle begynne prosessen med å bygge om Camaroen til en mye mer moderne bil. Etter kort tid ble det likevel for traurig med den 45 år gamle drivlinja.
- Jeg hadde alltid planen klar om at denne bilen skulle bygges om til en mye mer moderne utgave enn det den var den gangen, men jeg synes bare bilen var drit å kjøre rundt i med den gamle motoren og automaten så jeg parkerte og begynte jobben med å demontere hele bilen, forteller Hushovd.

Det ble så kjøpt en Chevrolet LS3 motor for å bytte ut den originale 350 V8eren som sto i da bilen ble kjøpt, og i samme slengen ble den originale automatkassa bytta ut med ei T56 manuell girkasse. Hushovd ville gjøre det mulig å kunne dra ut noen gir, men samtidig ha muligheten til komforten en manuell girkasse gir på lengre kjøreturer. For å kvitte seg med den gamle kjøreopplevelsen ble understellet byttet ut og det ble skrudd på plass tannstangstyring. Heidts subframe, Ridetech coilovers foran og bak samt 12 bolts sperre er montert og godkjent i vognkort.
- Det var ikke bolt-on å montere girkasse og motor slik som jeg ble fortalt, så det gikk noe tid der, men det var ikke en så alt for vrien jobb sånn egentlig, sier Hushovd.

Alle muskelbiler med respekt for seg selv har gode bremser, og Hushovd har heller ikke her jukset seg unna. På Camaroen har han montert et flott sett med Wilwood bremser. Foran er det 13 tommers bremseskiver med 6-stemplet kalipere, mens det bak er 11 tommer.



Smakfull farge
Det ble som på mange gamle biler nødvendig å ta en liten sveisejobb for å få karosseriet rett og fint igjen. Her har Hushovd fått god hjelp fra kompisen sin Trond Gjeruldsen. Han sto for mye flott arbeid som gjorde jobben med lakk til en drøm.
- Han har vært til stor hjelp for å få den så flott som den er blitt. Bilen har blitt lakkert opp igjen i en nyere Chevrolet farge som jeg synes er subtil og fin. Dermed beholder jeg det flotte designet bilen har, men får en litt finere farge enn den originalt var og på akkurat fargevalget har jeg fått litt skryt fra folk jeg har møtt på treff, forklarer Hushovd fornøyd.

Ildsjel
Helt siden Hushovd ble bitt av basillen har han elsket og dyrket bilhobbyen. Dette har ført til at han utdannet seg til bilmekaniker, noe han fremdeles jobber som.
- Det er mange som mener at det ødelegger litt for hobbyen at en også jobber som bilmekaniker, men for meg blir det helt riktig å kunne drive med bil både på jobb og hjemme. Det har jo også da blitt amerikanske både bruksbiler og hobbybiler oppgjennom årene. Alt fra Corvette til SRT-10 pickup, men jeg har også pusset opp noen båter i tillegg, avslutter Hushovd.

Du kan også legge inn din bil i Refuels garasje ved å klikke her.