Ukas bil – 1968 Renault 8
1968 Renault 8
Ukas bil – 1968 Renault 8

Ukas bil – 1968 Renault 8

Damemagnet og skikkelig sjarmerende moroklump på fire hjul!

Man kan si mye om fransk bilindustri. Den er kanskje snodig, særegen og finurlig. Så kan man enten velge å klage på dette, eller man kan gjøre som Robin Kristiansen, se på det med et klassisk fransk romantisk blikk. Robin er 62 år, bor i Tromsø, og jobber innen teknisk salg til byggebransjen. Interessen for alt motorisert har han alltid hatt, men spesielt den kreativiteten fra les bleu ble spesielt godt tatt imot.
- Jeg kjøpte en Renault 6 da jeg var 16 år, og siden det har det gått i fransk bil. Citröen har ofte blitt bruksbiler, og nå har jeg denne Renault 8eren og en Renault 4 i tillegg. Renault 8 har nok en ekstra spesiell plass hos meg, da jeg hadde en slik da jeg var 19-20 år. Da denne dukket opp for salg måtte jeg bare slå til, forteller Robin.

Bilen er solgt ny i Norge i 1968, og likevel er Robin kun tredje eier. Den ble solgt for første gang i 1989, da en kar i Trondheim tok over bilen. Han hadde den i 20 år, og tok svært godt vare på den.
- Jeg var på et Renault-treff i Trondheim i 2015 der jeg så bilen. Den var i sinnssykt fin stand, og jeg tenkte der og da at om denne bilen noen gang kom for salg så skulle jeg ha den. Sånn gikk det også fire år senere. Bilen kom for salg, og jeg slo til. Jeg måtte ta den usett, da det var høy interesse for den, men erfaringene jeg hadde fått fire år tidligere gjorde meg trygg nok. Den gamle eieren sjekket også opp meg gjennom Renault-klubben, så han var sikker på at den nye eieren på bilen ville ta godt vare på den, smiler Kristiansen.

Bilen er i en fantastisk klink originalstand. Det eneste som Robin har gjort var å fjerne effektanlegget som sto på.
- Den hørtes nesten ut som en amerikaner da jeg kjøpte den, men jeg ønsket den nostalgiske særegne lyden en 1100 cc hekkmotor som går rett ut i en liten potte bak gir. Ellers er det endret til vekselsstrømdynamo. Resten er originalt. Det fulgte med alt av kvitteringer, og reservedeler merket med alt av nummer. Alt fra nye lyspærer til skruer. Original lakk, originale gummimatter. Den er helt utrolig godt tatt vare på. Et oljeskift og en polering så var det nesten en nybil, smiler Robin.
Renault 8 var også en bil som på flere områder var forut sin tid. Den har skivebremser på alle fire hjul, 15 tommers felger og en firetrinns synkronisert girkasse. Samtidig finner man verken servostyring eller servobremser. Den har automatisk choke, men denne er fjernet da forrige eier mente den gikk for høyt på tomgang ved kaldstart. Mye deilig fransk, med andre ord!

Ifølge Robin er bilen veldig gøyal å kjøre, og det kan man også lett forstå.
- Spesielt på glatt føre er det veldig gøy med hekkmotor og bakhjulsdrift. Den er liten og trang, men du har eksepsjonelt god oversikt, spesielt med de tynne A-stolpene. Med «kjøttservo» får man den sjarmerende gammelbilfølelsen også. Det er ingen form for soting eller solfilter, så det blir fort varmt inni uten air condition. Samtidig er den finfin å ta ut i kaldere vær, da den vannavkjølte motoren skaper masse trykk i varmeapparatet. Så er det en veldig enkel bil, så må man skru litt er ikke det noe problem. Deler finnes det også masse av, enten det er gjennom forhandlere eller trivelige folk i Renault-klubben.

Spesielt en tur i sommer minnes Robin godt med bilen. Han har nylig flyttet fra Ålesund til Tromsø, og for å få med seg bilen tok han en tre ukers lang tur fra Sunnmøre og nordover langs Helgelandskysten, gjennom Vesterålen og hjem til Tromsø.
- Det var en utrolig tur, og bilen gikk fint hele veien. Det er klart, den trivdes ikke i de lengste oppoverbakkene, men den ble faktisk sprekere jo lengre turen varte, så det var tydelig at den trengte en langtur. Den fikk masse oppmerksomhet på veien, og det var faktisk overraskende mange kvinner som viste interesse. Det er jo en finurlig og liten bil. Den ser snill ut i fronten, og med bagasjerommet foran og dens herlige fasong så er det ikke rart den får mye oppmerksomhet. Fremover nå så vurderer jeg å lakkere opp den ene bakskjermen. Det er gjort før, men vises egentlig ikke om man ikke vet om feilen. Ellers skal den bli godt vedlikeholdt og kosekjørt på tørre sommerveier, avslutter den trivelige 62-åringen.