Ukas bil – 1971 Citroën SM
Ukas bil – 1971 Citroën SM
Ukas bil – 1971 Citroën SM

Ukas bil – 1971 Citroën SM

Bilen vi har kjørt ut fra vår etter hvert ganske store garasje, er Robert Myrene sin 1971 Citroën SM. En bil som ser mer ut som et klenodium i en 80-talls Sci-fi film enn noe som har vært på veien i snart 50 år. Robert har eid denne bilen siden det var en snodig svenskbygd sak, men historien på bilen startet lenge før det. Eksemplaret ble solgt i Frankrike, før den gikk noen år i pastaens hjemland, og deretter tilbake til Frankrike igjen, denne gangen med svensk eier. Svensken flyttet hjem og tok bilen med seg, hvor den gjennomgikk en snodig modifisering i form av rød Saab lakk, Volvofinér innvendig, samt alskens med velur, billige brytere og varmeseter. Nå er den tilbakestilt til originalstand, og Robert har vært så grei og vist frem noen av hans flotteste bilder av den for oss.

Nattklubbaronen

Roberts far var aldri noen bilentusiast, men Citroën var merket han gikk for da han skulle ha seg familiebil. I baksetet på fars Citroën etter fotballkampen Aalesund – Hødd, satt en ni år gammel Robert og så byens nattklubbaron kjøre forbi stadion i en SM. Han kjente igjen Citroëns estetikk, og da var det gjort. Nå har Robert fylt 47, og drømmen om Citroën SM ble oppfylt i 2006 i form av dette mesterstykket av en 1971 modell. Han byttet den med sin egen CX Prestige den gangen, og har i ettertid jobbet i mange år for å få bilen tilbakestilt til originalt.
- Det var gjort mye rart, og under den rullende restaureringen dro jeg ut et sted mellom 20 og 50 meter med ledning, blant annet til varmekablene som var under den røde veluren i setene. Veluren var for øvrig limt rett på de originale skinnsetene. Masse annet ekstrautstyr var også satt inn, som måtte bort. Nytt skinninteriør ble kjøpt på verdenstreffet for Citroën i Italia i 2008, og måtte samle støv i åtte år før det ble endelig ble tid til å sette de inn, forteller Robert.

Tilbakestilt

Nå er det ufo-lignende klenodiet restaurert tilbake til originalstand. Utvendig forsvant Saab-fargen, og SMen er nå lakkert i den lekre originale SM-fargen AC095 – Gris Nacre.
- Altså perlegrå eller østersgrå. Alt etter hvor god du er i fransk, ler Robert.
Bilen har en Maserati aluminium 90-grader V6, med doble overliggende kammer, tre forgassere fra Weber og er utstyrt med en femtrinns manuell girkasse. Bilen står nå på Michelin XWX 205/70-15 dekk med originale stålfelger med kapsler. Citroën var som kjent svært innovative, og har dermed gitt bilen automatisk nivåregulerende hydropneumatisk fjæring, selvopprettende DIRAVI servo, samt det ikoniske eneikers-rattet. I tillegg er det montert Nouvalari rustfritt replica sportseksos-anlegg som ble benyttet av den franske bilkreatøren i diverse rekordforsøk og innen bilsport. Bilen brukes nå flittig, og Robert regner med et gjennomsnitt på 5000 km i året.

- Den føles veldig moderne å kjøre. Alt er liksom … riktig. Kombinasjonen mellom estetikk og teknikk. Den oppfører seg slik den ser ut som den skal. I tillegg er lydsporet fra Maserati-motoren helt nydelig. Jeg setter pris på den estetisk minimale bruken av effekter. Den har store flater over en konstruksjon som er lav i utgangspunktet. Blander du inn en bredere forstilling enn bakstilling i denne mixen, så er det herlig at ingenting er kamuflert, men heller bygd rundt nettopp dette. Andre estetiske detaljer jeg liker godt er den aerodynamiske utformingen som virkelig må studeres. For eksempel på panseret hvor vindusviskerne er dekket av utforminger på panseret. I tillegg så er interiøret naturligvis ganske vilt. Skal du ha en sofa med samme sømmer i dag så koster det like mye som hele bilen, og nytt kostet det like mye som en hel Mini. Bilen kostet mer enn en Ferrari Dino, og når man kombinerer det med merkevaren Citroën så blir det bare helt rått, forteller Robert, og avslutter: Verdens raskeste forhjulsdrevne bil da den kom. Foretrukket av diktatorer, despoter og meg.

 

Husk å legge inn din egen bil i vår garasje!