Ukas bil – 1973 Chevrolet Camaro
Ukas bil – 1973 Chevrolet Camaro
Ukas bil – 1973 Chevrolet Camaro

Ukas bil – 1973 Chevrolet Camaro

Amcar-interessen ble sparket i gang av en Chevrolet Tahoe, men det er Camaroen som er øyenstenen.

Kai Westby holder hus i Mjøndalen sammen med familien sin og jobber til daglig som prosjekteringsleder hos Skanska. På gårdsplassen hjemme står det bare amerikanske biler. Selve diamanten i samlingen er hans 1973 Chevrolet Camaro.
- Pappa er bilinteressert og har alltid hatt Chevrolet, så jeg ble som ung hekta på store biler med stor motor. Han kjøpte en Suburban i 1990, fortsatte med en flett ny i 1995, og den har han den dag i dag, som ekstrabil i tillegg til Silverado og Corvette. Pappa hadde også en 1973 BMW 3.0 CSI som jeg i oppveksten synes var verdens kuleste bil, sier Kai.

Selv om digre biler er noe han tidlig fikk sansen for, tar det litt tid før amcar-interessen setter seg og det som sparker det hele i gang er en Chevrolet Tahoe han kjøper i en alder av 19 år. Tahoe viser seg fort at blir en god match for Kai som har hatt det siden. I 2008 hadde han endelig spart opp nok til en drømmebil og like etter at han er ferdig med ingeniørutdanningen sin drar han for å kjøpe en blå 1973 Chevrolet Camaro.

Fin fra noen meter
Bilen var langt i fra noe ruskete objekt og var relativt godt vedlikeholdt. Den var litt medtatt visuelt, men absolutt et godt utgangspunkt. Den hadde et old school Challenger GT-III senkesett fra 80/90-tallet med tjukke justerbare stabstag, og bilen var overraskende stiv og responsiv til "gammel amerikaner" å være. Dette er fortsatt et ganske ettertraktet sett i amerikanske Camaromiljøer, ifølge Kai.
- Jeg brukte bilen slik som den sto den gangen i noen år, men da begynte motoren å spise plugger. Jeg bestemte meg da for å ta ut motoren og girkasse, for å bruke det som et påskudd for å montere en preppa 700R4 med overdrive og en B&M shifter. Etter en sjekk av motor ble det konstatert at den trengte en oppbygging med nye deler, så da brukte jeg det igjen som påskudd for å kjøpe ny motor. Da ble det en ZZ383 fra GM Performance, kjøpt av Summit Racing. Den motoren var den gangen hyllevare, men er ikke å få tak i lenger. Det er en veldig sterk og kjørbar motor som oppleves veldig godt skrudd sammen.

Når motoren og girkassa først var ute benyttet Kai anledningen til å rydde opp litt i motorrommet, fjerne noe overflaterust og bytte ut restene av aircondition med en ac-delete boks. Alt i dashbord og motorrom ble enten overhalt eller kjøpt nytt. For å bruke hans egne ord så «er du ganske dum om du ikke benytter sjansen til å ordne opp litt når motoren først er ute». Den nye motoren ble deretter paret sammen med den nye girkassa og en overhalt bakaksel med Eaton differensialbrems og råere utveksling. Motoren hadde på det tidspunktet en Edelbrock 750 forgasser og nye Hooker headers, samt en Pertronix rev limiter.
- Jeg liker å tune motorene selv med blandingsmåler i eksosen. Det er ikke så mange som kan dette lenger, så en må gjøre det selv. Alt for mange setter på en gasser og ender fort opp med å tro at forgasseren er noe drit bare fordi de ikke har tuna den skikkelig. Men akkurat den gasseren ble jeg aldri helt fornøyd med, så jeg bytta til en Holley 770 Street Avenger og fikk tuna den, og da ble motoren helt fantastisk. Oppsettet jeg har nå er så bra at jeg tørr nesten ikke røre det, humrer Kai.

I de senere år har Camaroen blitt oppgradert med subframeconnectors og caltracs, 2,5 toms eksos fra Pypes, ny treraders radiator fra Champion, samt at alle foringer og dempere er byttet ut. Han har fjernet det orignale ryggelyset og refleksen som sitter bak og erstattet det med to lykter, slik at det er fire baklykter der nå, kontra to som den originalt kommer med. Vindussveivene er fjernet til fordel for originale elektriske vindusheiser og Camaroen har fått ordentlige 3-punktsseler både foran og bak, slik at både kone og barn kan bli med ut for å nyte denne flotte Camaroen.

Her kan du legge inn din egen bil i Refuels garasje!