Ukas bil – 1974 Datsun 180B SSS
Ukas bil – 1974 Datsun 180B SSS
Ukas bil – 1974 Datsun 180B SSS

Ukas bil – 1974 Datsun 180B SSS

Datsun 180B SSS med laksetrapp er udødelig kombinasjon

Med foreldre uten både førerkort og bil var det ingen selvfølge at Åsmund Gjerdin fra Harstad skulle bli bilinteressert, men alt fra han var en liten gutt gikk det i utallige modellbiler. Ettersom han ble eldre ble interessen større og en morsom syssel var å dra ned til Harstad for å se på de gromme bilene som rullet rundt inne i byen. Forelskelsen for Datsun satte seg fort og har blitt værende.
– Da jeg var blitt 14 år gammel kjøpte jeg min aller første bil. Det var en Datsun 1200. Jeg fikk ha bilen hjemme, men pappa tok vare på nøklene. I årene som kom etter det ble det flere Datsuner og en Mazda, sier Åsmund

Ut over 80-tallet blir det ikke overraskende mange biler, og da spesielt mange Datsuner. 180B SSS har han 3-4 stykker av og de ender opp med å være bilene som brenner seg fast og som han senere får et umettelig behov for å eie igjen.

Trippel S
I 2005 blir lysta for stor og når det kommer ut et objekt Åsmund finner interessant slår han til.
- Jeg oppdager bilen til salgs og kontakter eieren som bor i Vikersund for å kjøpe den. Jeg hadde kun sett bilder av bilen, men kjøpte den og fikk den sendt nordover til Narvik med toget. Bilen var akkurat slik selger hadde informert om. Det er en familie som har den og den har vært i deres eierskap siden 80-tallet, så den hadde hatt et fint liv også før den kom til meg. For de som kanskje ikke vet så mye om disse bilene er Datsun 180B SSS sportsutgaven av 180B sedan. Den ble levert med 1,8 liters motor med to forgassere og 5-trinns dogleg girkasse og den ble levert med turteller istedenfor klokke, forteller Åsmund videre.

Som tiden går, øker også ønsket om å øke standarden på bilen til skikkelig strøken. Åsmund tar derfor frem slipemaskinen og setter den mot lakken i 2014. Trippel S’n blir så pusset stålren og til sin glede oppdager Åsmund at bilen ikke har en sparkelflekk på seg i det heletatt. Rust var også mangelvare på stort sett hele bilen, sett bort fra litt i hjulbuene og bakplata. I Japan klarer han å rote frem et sett med JDM-baklykter som er en hel sammenhengende plate i motsetning til de originale på den europeisksolgte bilen hvor det er en lykt på hver side som er inndelt i bremselys, blinklys og markeringslys. Bremsene fikk seg en real omgang, støtfangerene både foran og bak ble byttet ut, et teppe til gulvet ble importert fra Australia og for å styre skuta er det montert et GT-ratt foran sjåføren og bilen ble til slutt lakkert i en flott rød farge i Åsmunds egen garasje. Han hadde i den samme garasjen også gjort grunnarbeidet før lakkeringen helt selv.
- Da jeg var ung var laksetrapp, eller sjalusi om du vil, veldig populært, så det sto på lista over modifikasjoner jeg ønsket å gjøre på bilen. På Finn dukket det etter hvert opp en sjalusi til en 160B, som jeg også har, så jeg kjøpte den. Da den kom fikk jeg den ikke til å passe. Den var hakket for stor. Så jeg prøvde den på trippel s’en og jaggu passet den rett på. Selgeren hadde annonsert den feil. Dermed hadde jeg laksetrapp, humrer nordlendingen.

Se video av Haralds Datsun 280Z her!

Det beste fra begge verdener
Gode kjøreegenskaper, pene linjer, lettskrudd og deletilgang er noe av det som tiltrekker Åsmund mot Datsun.
- Men det er vanskelig å skaffe karosserideler da, det er det store minuset. Heldigvis har Datsun/PMC Registeret, som er den norske Datsunklubben, samlet og skaffet mye gromme deler som de selger billig til medlemmene sine. Så jeg har kjøpt mye der.

Men det er ikke bare Datsun som interesserer den blide Harstadværingen, interessen stikker også ut over i andre kontinent.
- Jeg ble jo også bitt av amcar-basillen på 80-tallet, men den gangen var det helt uoppnåelige biler. Nå har jeg en Nova jeg har pusset opp fra grunnen av og en pra andre amerikanske biler. Det er viktig å ha det beste fra begge verdenene, avslutter Åsmund.