Ukas bil – 1975 Maserati Merak
Ukas bil – 1975 Maserati Merak
Ukas bil – 1975 Maserati Merak

Ukas bil – 1975 Maserati Merak

Sjelden bil med enda sjeldnere norsk historie!

Olav Kristian Huseby fra Herdalen i Valdres feirer 10-årsjubileum med sin italienske øyensten denne måneden! Bilen det er snakk om er hans 1975 Maserati Merak, som har en helt spesiell historie sett med norske øyne.

- Dette er antageligvis den eneste Maseratien som ble solgt ny i Norge på 70- og kanskje til og med 60-tallet. Jeg kjenner til han som kjøpte bilen. Han var bare 22 år den gang, og bilen kostet like mye som fire familiebiler, ler Olav.
Han forteller videre at bilen har hatt girkassehavari på Autobahn, og etter 5-6 år ønsket første eier å selge bilen. Det var enklere sagt enn gjort. Etter en stund uten å få solgt så endte det med at han byttet bilen mot to diamanter hos en diamanthandler.
- Jeg vet såpass at han solgte den ene diamanten, og den andre har kona hans på en ring den dag i dag, smiler Olav.

Diamanthandleren brukte bilen både sommer og vinter de neste årene, før den igjen byttet eier ganske hyppig på 90-tallet og tidlig på 2000-tallet.
- Forrige eier plukket ned bilen for lakk og full overhaling. Bilen ble da omlakkert i rød, og det ble gjort en hel del med motoren. Men så hadde det seg slik at han fikk et tilbud om en båtplass som han hadde siklet på lenge, og for å finansiere den så solgte han Meraken til meg. Jeg ønsket bilen tilbake til den klassiske blåfargen den hadde hatt i alle de år, så jeg plukket bilen ned igjen og lakkerte den tilbake i fargen som heter Celeste Chiaro. Da gjensto det naturlig nok en del montering igjen, men fra 2011 og utover har den verdt masse i bruk både her i Norge og en god del i Sverige, forteller Olav.

Maserati Merak ble produsert mellom 1972 og 1983, har midtmontert motor, og er likevel en fire-seter. Olavs bil er utstyrt med en 3-liters 90 graders V6 med 190 hestekrefter. Mye av drivlinjen deles med datidens Citroën SM, deriblant nevnte motor, samt 5-trinns manuellkassen, og det hydrauliske systemet som styrer alt fra bremser til clutch og vippelykter. Den lekre utformingen er designet av den kanskje ikke helt ukjente Giorgetto Giugiaro.

Lyst på Maserati? Se vår kjøpeguide på Maserati Biturbo!

- Det var ganske tilfeldig at jeg fikk kjøpt den, men som jeg sa til kona den gangen så skulle jeg bare fikse den opp og selge den igjen når den ble klar, så den blir nok aldri helt ferdig, haha. Jeg prøver å holde den slik som den var som ny her til lands, og første eier gir meg en del pekepinner på hvordan det var, for det var nemlig ikke som den var original. For eksempel så er ikke blinklysene i front blitt supplert med ekstra orange lamper på innsiden for å få registrert den i Norge. Slike endringer har jeg beholdt da bilen har en så spesiell historie allerede, forklarer Olav.
Nå er bilen mye i bruk, og det er viktig at kona blir med på de mange turene, ifølge Olav:
Bilen er veldig god å kjøre, men man bør helst være to personer og ha med bagasje for å få bedre vektfordeling! Det er jo en spesiell Maserati da de kanskje er mest kjent for frontmotor og bakhjulstrekk, men den er veldig fint bygget for norske veier, er lettkjørt, og utrolig god, sikker og morsom. Det er ikke en eksplosjon av en bil, men det går jevnt, og den har nok bunndrag til at jeg egentlig aldri trenger å gire, avslutter Olav.

Legg bilen din i garasjen du også!