Ukas bil - 1976 Citroën GSpecial
Ukas bil - 1976 Citroën GSpecial
Ukas bil - 1976 Citroën GSpecial

Ukas bil - 1976 Citroën GSpecial

Bilhobbyen handler ofte like mye om nostalgi som for interessen for det mekaniske, og for Harald Sakshaug så er nostalgien i sentrum. Denne ukas bil er Sakshaugs 1976 Citroën GS GSpecial.

Som liten vokste Sakshaug opp med en far som var helt overbevist om at Citroën var svaret. De smarte løsningene, det fremtidsrettede uttrykket og komforten produsenten leverte var hevet litt over de andre. Resultatet av dette var at Sakshaug gjennom oppveksten var med i ikke mindre enn fire Citroën GSer.
- Så da jeg selv ble gammel nok til å kjøre opp var det ganske logisk at valget falt på akkurat en Citroën, og jeg kjøpte da en oransje GSpecial med oransje interiør. Denne bilen hadde jeg en stund, før jeg var så uheldig at jeg krasjet den, forteller Sakshaug.

Overraskelsen
Årene gikk, og selv om han samlet på flere og flere eldre kjøretøy ønsket han seg fremdeles en slik oransje Citroën som han den gangen var uheldig og krasjet. Tiden gikk, og i 2008 ville skjebnen ha det slik at Sakshaug kom over en identisk bil med den han en gang hadde hatt. Bilen ble kjøpt usett og satt på bilfrakter opp til Steinkjer, hvor en spent eier tok den imot.
- Det var spennende å sette nøkkelen i tenningslåsen. Jeg ante ikke hvilken stand bilen egentlig var i og det var en noe sliten bruksbil som møtte meg da jeg fikk sett den. Da jeg vred om nøkkelen startet den heldigvis med en eneste gang. Minnene strømmet på. Luktene av interiøret, lyden av døra når du lukker den og motorlyden var akkurat slik jeg minnes det fra barndommen. Og da jeg fikk kjørt bilen var den overraskende nok bedre å kjøre enn hva jeg selv husket, sier Sakshaug entusiastisk.

 

Liten, men effektiv
Selv med en liten boxermotor på bare 1 liter og en effekt på sjarmerende 54 hestekrefter forteller Sakshaug at bilen uten problemer holder følge med trafikken og kan fint ligge i godt over 140 kilometer i timen på motorveien. Dette mener han skyldes et særdeles smart karosseridesign som minker luftmotstanden.
- Det første året brukte jeg den mye, til og med på vinteren. Det var en tørr vinter og det fulgte med piggdekk fra 1985. Vinteren etter saltet de og etter det har jeg valgt å bruke den om sommeren. Den er i fin bruksstand og jeg har mer eller mindre kun gjort vedlikehold av bilen, ellers er den helt original.

Link til Harald Sakshaugs GSpecial i vår garasje:
https://refuel.no/garage/285fcbc3-e7dd-482e-a5fc-e921c82ae57c