Ukas bil – 1976 Volkswagen Golf Mk1
Ukas bil – 1976 Volkswagen Golf Mk1
Ukas bil – 1976 Volkswagen Golf Mk1

Ukas bil – 1976 Volkswagen Golf Mk1

Allerede før han har tatt lappen har Oliver restaurert den ultimate førstegangsbilen.

Oliver Hedlund Olseng har ikke ligget på latsiden når det kommer til bil. Han går andreåret på Tomb videregående skole ved linjen «kjøretøy», og kommer fra Råde. Han er bare 17 år gammel, men har allerede brukt de to siste årene på å pusse opp det som kan regnes som den ultimate førstegangsbilen. For om du ønsker en morsom kjøreopplevelse, en billig ungdomsbil med masse modifikasjonsmuligheter, samt at bilen er veteran. Ja da ser mange til Mk1 og Mk2 Golf. Når man i tillegg har stå-på-vilje, god smak, og øye for detaljer, ja da ender man opp med et flott bygg!
- Fatteren hadde en Golf 3 GTI da jeg var liten, og folkevogn har vært familiemerket, så det falt naturlig for meg å ha Golf selv, forklarer Oliver.

 

Hjelp oss å fylle opp garasjen! Legg inn din bil her:
https://refuel.no/no/garasjen

Bilen kjøpte han for konfirmasjonspengene sine. En nabo hadde fått tak i bilen veldig billig, og med varme tusenlapper i lommen så var det ikke noe tvil. Golfen fra 1976 skulle bytte gårdsplass.
- Jeg kjøpte den i 2018, og siden det er den bygget om, restaurert, og i sommer ble den godkjent. Bilen var i god stand da jeg kjøpte den, og jeg er kun tredje eier siden den var ny. Golfen var litt ombygd allerede da jeg kjøpte den, og den hadde blant annet en 1,6 liter Polo 6n motor som ikke var godkjent. Den er bygget om fra injeksjon til doble 40 Webere. Det sto også skivebremser på, som var noe drit å jobbe med, da blant annet caliperene var ihjelrustet. Disse er fra Golf 2 GTI, så det var vanskelig å finne nye. I tillegg er det satt på coilovers, og jeg har byttet til røde polyforinger. Girkassen kommer også fra Polo, og er en femtrinns manuell, forteller Oliver.

 

Les den utrolige historien om Ikonet Volkswagen Golf Mk1 GTI

I tillegg har den snertne lille grønne fått et splitter nytt og selvkomponert 2,5 tommers eksosanlegg og grenrør i rustfritt stål, herlig original GTI-bredding og CL-leppe.
- Jeg hadde GTI-leppe foran først, men den knakk på vei inn i garasjen, så jeg måtte ha en ny som ikke var like lav, ler 17-åringen.
Golfen kommer i originalfargen Lofoten green, en sjelden men flott farge som virkelig får frem retro-vibbene i en. Enten du er 70 eller 17 år gammel. For å sette prikken over i-en, rosinen i pølsa og toppen av kransekaken, så har Oliver fått tak i originale 15-tommers BBS RM. Man finner vel ikke noe som passer bedre til et slikt bygg.

Norges feteste arbeidsbil? Sjekk ut denne Volkswagen Type 2 T2en:
https://www.refuel.no/no/artikler/televerksvogna+-+1969+vw+type+2+t2.html

 

Akkurat som den Lofotgrønne utsiden, så er den retro-oransje innsiden også i mint originalstand.
- Det var mye jobb med å gå over alle dørtrekk og seter med dampvaskemaskin. Spesielt dørtrekkene var veldig skrukkete og jævlige, så det var en stor jobb å få de skikkelige igjen. I tillegg har jeg bygget litt stereo bak, ler Oliver.
Man skjønner at det fnises litt også når man ser bak og skimter en basskasse som tar så å si hele bagasjerommet. Om ikke bilen var rustfri fra før så vil i alle fall siste rest av rust ristes av ved hjelp av dette anlegget!

For å krone den imponerende jobben som kun er gjort på to år, og i all hovedsak av en 15-17 år gammel gutt, så har bilen blitt godkjent med alle overnevnte deler. Oliver antar at Polo-motoren skal yte omtrent 160 hestekrefter.
- Det har vært mye jobb, men jeg fikk den godkjent i sommer slik den står i dag. Fire dager etterpå var jeg på treff med bilen, og høstet mange gode tilbakemeldinger. Det er jo alltids gøy! Bilen har mye hestekrefter til å være såpass lett og liten, så den er veldig gøy å kjøre. Ønsker man så kan man slite litt ekstra med dekk både i første, andre og tredjegir. Det er rett og slett en opplevelse. Planen fremover er å få på litt mer senk, og å bygge felgene bredere, samt en mulig understellsbehandling, avslutter den blide 17-åringen.