Ukas bil – 1977 Opel Manta B
Ukas bil – 1977 Opel Manta B
Ukas bil – 1977 Opel Manta B

Ukas bil – 1977 Opel Manta B

I Refuels garasje finner du en godtepose full av alskens flotte kjøretøy. Denne uken drar vi frem Håkon Andrè Fossum-Flægstads flotte 1977 Opel Manta B

Håkon Andrè Fossum-Flægstad fantes ikke bilinteressert i oppveksten. Han startet på høyskoleutdanning for å bli lærer, men i 2001 skulle alt forandre seg. Han dro på kino for å se den nye bilfilmen «The Fast and the Furious». Denne filmen gjorde så sterkt inntrykk på Håkon at han valgte å hoppe av lærerstudiet for å gå mekaniske fag på videregående for å bli mekaniker.
Men da alle årene han hadde krav på i videregående opplæring var brukt opp på allmenne fag, ble
det ikke mer enn en hobbymekaniker av Håkon til slutt. Han er nå driftsleder hos Nemo Transport på Støren.
Opelinteressen startet for fullt da han en gang i ungdommen var på en fest og ble hentet av en ett år eldre kompis. Denne kompisen kjørte Opel Manta B og Håkon ble med det frelst.
- Jeg hadde fra før fått en Opel Ascona C av min mor som jeg kjørte til den ga opp livet, og da ble det bare slik at Opel ble greia, forteller Håkon.

Gatebilfeber
Etter denne opplevelsen endte Håkon til slutt opp med sin egne Opel Manta B med 2 liters forgasser og firetrinns girkasse. I et forsøk på å kjøre fra en amerikansk van med V8 i et kappløp, tynte han den stakkars Opelmotoren litt mye og den ene råden revnet og forsvant ut bunnpannen.
- På det tidspunktet tok jeg et valg om å bygge den opp hakket hvassere. Da hadde jeg fått sansen for gatebiler og det miljøet, så den ble ganske heftig med en ganske trimma motor. Den hadde jeg i ti år før potetkjelleren den sto i ble oversvømt i 2013. Da tok jeg en pause for å gjøre andre ting.

Lysta krøp etter hvert tilbake og i 2017 fant han en annonse på en 1977 Opel Manta B som var perfekt. Håkon så etter en som var å regne som ferdig bygd, da familielivet hadde startet for fult. Denne ble kjøpt på Frøya og hentet tilbake til Trondheim på henger fordi den lakk så mye kjølevann.
- Jeg ville ha den lik den forrige jeg hadde, så selv om jeg ikke hadde planlagt det skaffet jeg meg en plass å skru. Den gangen var den mer som en original GSI utvendig. Det var vel kun hovedlyktene som skilte den fra en original GSI, den gangen var hovedlyktene Manta 400 doble runde lykter. Deretter ble det skaffet et Manta 400 panser som har to scoop og de berømte trekantene utskjært, en frontleppe, et Lexmaul hekkskjørt samt en stor Mattig hekkvinge. Dessverre var Manta 400 panseret og hekkskjørtet ikke optimalt i passformen, noe som gjorde at jeg måtte bygge opp små og store deler av det selv i glassfiber. Det ble en stor jobb å få dette til å passe, men det ser lekkert ut nå og jeg har lært mye om det å jobbe med glassfiber. Bilen står på Borbet A 16x9 felger rundt om, den forrige hadde Azev A 16x9 felger og det er det som er planen her også. Den har også et uvanlig dashboard, det er hentet fra en Opel Astra F. Tok litt tid å venne seg på det, men nå er det bare tøft. Rattet er av merket Luisi og ganske så komfortabelt i forskjell til bussrattene bilene kommer med originalt. Frem og bakseter er Recaro, fine og se på og gode å sitte i forteller Håkon.

Litt grommere enn originalt
Bilen har en heftig turbomotor bygd av Protrim i sin tid. Det er en original 2 liter 16 ventilers turbomotor som har fått større JE 86,5 stempler, smidde Crower råder, ACL Race rådelager, underspyling av stemplene og blokka er forsterket med betong. Den har en Garrett GT2871R turbo, stor intercooler, Siemens Deca 840cc dyser, Walbro 255lph bensinpumpe, Electromotive Tec S motorstyring og yter ifølge Håkon 370 hestekrefter på en god dag.
- På grunn av den økte effekten er det satt inn en Getrag 265 5-trinns girkasse. Den har en Manta B GSI bakaksling med sperre.

Bilen er godkjent med dette oppsettet i vognkort. Også har den det som kalles et Pink 240 bremsesett. Den er senket 60mm med et Terra senkesett og justerbare Koni dempere. Jeg er egentlig ganske fornøyd nå, men jeg har noen oppgraderinger på gang.
Jonas Tyrhaug hos Got Smoked bygger for tiden et nytt innsug til den. Det ligger også en Borg Warner 6758 EFR turbo i ei eske i kjelleren, målet er å få til mer effekt enn den forrige Mantan. Den hadde 387 hestekrefter målt på bakhjulene. Også har jeg et Manta 400 breddekit liggende klart, men det får bli etter hvert, alt til sin tid avslutter Håkon.