Ukas bil – 1979 Triumph Spitfire 1500
1979 Triumph Spitfire
Ukas bil – 1979 Triumph Spitfire 1500

Ukas bil – 1979 Triumph Spitfire 1500

360 hestekrefter på 750kg? Det må da bare være helt spinnvilt det.

Lars er en bilinteressert herremann som til daglig driver et bemanningsbyrå som i all hovedsak fokuserer på å ordne arbeidskraft til fagfeltene elektro og vvs, mens han på fritiden elsker å sysle med engelske biler. Han er bitt av det han selv kaller for «den engelske syken».
- Da jeg var rundt 4 år gammel hadde jeg en kort Land Rover 88 tommer Matchbox-bil med tigerstriper. Siden den gang har jeg alltid vært fascinert av engelske biler. Det hele startet dog med en Fiat 128 3p i Rally Rosso og i dag kjører jeg racing med en twin turbo Alfa Romeo 75 IMSA 3.0 V6 i den norske serien «Corsa Italiana» som er en racingserie for italienske biler. Det er ganske utrolig å gå så til de grader på limpinnen at en forelsker seg i både britisk og italiensk, ler Lars.

Vi skal ikke dykke så dypt ned i de mange bilene Lars har eid, hvor majoriteten er britisk, så vi hopper direkte til den vi ser nærmere på nå, nemlig hans 1979 Triumph Spitfire 1500. Bilen startet livet sitt i England og ble kjøpt av en nordmann som studerte der borte. Da var den hvit i lakken og var høyrestyrt. Da vedkommende hadde studert ferdig ble Triumphen tatt med hjem til Norge som flyttegods og herremannen bestemte seg for å restaurere bilen. Den ble plukket ned totalt og gjennomgått ned til hver minste skrue. Etter et års tid var bilen ferdig restaurert, og eieren hadde blitt familiemann i mellomtiden. Behovet for en familiebil ble derfor såpass stort at han med tungt hjerte måtte selge kjøretøyet videre, og det er her Lars dukker opp.
- Jeg kjøpte bilen og det første halvåret jeg hadde den ble jeg ikke skitten på hendene når jeg skrudde på bilen, fordi den var så utrolig strøken. Jeg er en sånn «mye vil ha mer» type, så det gikk ikke lang tid før jeg kasta meg over bilen selv.

Mye vil ha mer
Lars hadde snublet over en kar i USA som leverte trim til den 1,5 literen som originalt kommer i Triumphen og lysten på å skremme opp de 71 originale hestekreftene slo rot. Kittet amerikaneren produserte besto av et sett med fire Keihin forgassere, som Lars spekulerer i kan stamme fra Suzuki sine konkurransesykler. Nedturen ble derfor ekstra stor da kittet kom til Norge og viste seg å ha dårlig byggekvalitet. Omtrent på den samme tiden hadde Lars fått bli med en kompis ut i hans Caterham som var utstyrt med en motor produsert av MG Rover, en såkalt K-serie. Denne motoren ble produsert fra 1988 til 2005 og har et slagvolum på 1,8 liter og produserer 118 hestekrefter uten VVC(Variable Valve Control) og 143 hestekrefter med VVC.
- Jeg synes det var hysterisk med en så lett bil med en slik motor og ble straks interessert i å gjøre noe lignende med Triumphen som på noen måter er litt samme oppskriften som Caterhamen. Jeg begynte derfor jobben med å undersøke litt mulighetene til å sette en slik motor i Triumphen. Bakgrunnen for at jeg var på utkikk etter en annen motor er faktisk litt morsom. Jeg bor på et lite tettsted med lite trafikk på de lokale veiene og en dag var jeg ute med Triumphen på tur. I et kryss kom det en BMW X5 ut i veien som ikke så meg og selv om jeg gjorde det jeg kunne for å unngå kollisjon, så ble bilen truffet. Da støvet hadde lagt seg kom det av alle ting en sjeik ut av BMWen, humrer Lars.

Da taksten på skaden skulle utføres var Lars så heldig at takstmannen selv var en entusiast av engelske biler og hadde dermed stor forståelse for hva for en bil det var Lars faktisk hadde. Dermed ble taksten på skaden såpass lukrativ at det plutselig var et alternativ å spytte i litt selv og slenge nedi en ny motor med det samme bilen ble rettet. En K-serie motor ble kjøpt inn sammen med ei Ford Sierra type 9 girkasse, som er Fords første femtrinns manuellkasse bygd for bakhjulstrekk. Lars kjørte med dette oppsettet noen år før hans ønske om mer nok en gang slo til.
- Etter noen undersøkelser fristet et firma som heter Hangar 111 meg med et kompressorkit som er lagd for Lotus Elise, som også har Rover K-serie motor i første generasjon. Etter kompressoren var kjøpt inn og montert hjalp Igelsrud Performance meg med å bremse bilen, noe som endte med 360 hestekrefter i en bil som veier 750kg. Bilen går styggfælt nå. Jeg måtte bytte ut kløtsjen med noe heftigere siden den jeg hadde glapp ved ca 5000 rpm. Nå sitter det en trippelplatekløtsj så den høres ut som en Ducati på tomgang.

Bakstillingen på den gamle Triumphen likte derimot ikke så godt den nye effekten og den single bladfjæren som opprinnelig står der bak ga opp. Derfor måtte Lars konstruere en helt ny bakstilling. Han gikk da for uavhengig fjæring av typen dobbel triangelarmsfjæring, eller double wishbone som flere av oss kaller det. Bremsene er også oppgraderte med Wilwood 2 stemplet kaliper foran med slissete og ventilerte skiver samt GT6 trommelbrems bak, som er oppgraderte trommelbremser. I tillegg har den fått limited slip fra Gripper Diffs. Den nye effekten gjorde at fronten reiste seg fordi den er så lett, så tiltak for å trykke fronten ned med aerodynamikk ble gjort. En splitter hjelper til med dette.  
- I tillegg er bilen stivet av med skikkelig veltebøyle så det skal bli spennende å prøve den på bane i løpet av sommeren, smiler Lars.

Nå har han bestemt seg for å bremse ned på videre utvikling og bare nyte bilen.
- Den er tross alt fullrestaurert og helt nydelig å kjøre.