Ukas bil – 1986 Lotus Excel SE
Ukas bil – 1986 Lotus Excel SE
Ukas bil – 1986 Lotus Excel SE

Ukas bil – 1986 Lotus Excel SE

Hadde du turt å kjøre en 80-talls Lotus tusenvis av kilometer fra nord i Skottland til Norge?

Roy Evensen er oppvokst i en slekt som han selv beskriver lider av en usunn bilinteresse. Når han sier usunn er det med stor ironi, men betydningen av det er likevel like tydelig. Som ung var han til stadighet med sin far ut i garasjen som selskap, håndlanger og som et par ekstra hjelpende hender.
- Jeg har hele livet vært veldig interessert i finurlige tekniske løsninger, ting som er gjort med de ressursene en hadde og som til slutt likevel fungerte. Ting som er litt sånn «dette er så sinnssykt på papiret at det faktisk kan fungere på ekte», forklarer Roy.

Da han var 18 år fikk han muligheten til å ta over sin fars Ford Granada og da var det gjort. Følelsen av ekte frihet, å kunne pusle med det selv, skru og lære seg ble en stor fascinasjon for unge Roy. Selv om ikke yrket hans nødvendigvis har noe med bil å gjøre var det likevel ønsket om å finne løsninger på tekniske problemer som sto i sentrum også da. Han endte til slutt opp som IT-konsulent og da kona hans skulle flytte til Skottland for å studere ble han likeså godt med over. Planen var korte fem år, men de endte til slutt opp med å bo der i 12 år.
- Storbritannia er et eldorado for oss som synes finurlige tekniske løsninger er moro. De har en helt annen tankegang enn de for eksempel har over i Tyskland. De får noe blekkrammel som ser ut som det knapt nok henger sammen til å gå som ei kule. Det varer kanskje ikke så lenge eller er så holdbart, men det er utrolig moro at slike løsninger faktisk kan fungere, forteller Roy entusiastisk.

WOW
Lotus Excel, hva er det tenker du kanskje? Artikkelforfatteren er kanskje litt historieløs, for han gjorde hvert fall det. At det er en Lotus er det ingen tvil om, for den minner veldig om Lotus Esprit ved første øyekast.
- Det er ikke en bil jeg umiddelbart forelsket meg i, men en bil jeg har lært meg å bli utrolig glad i. Da jeg møtte selgeren fikk jeg en skikkelig wow-opplevelse. Bilen var nesten telepatisk presis på styringen, og det var et lite øyeblikk hvor jeg nesten braste ut med «shut up and take my money». Men jeg dro hjem og gjorde litt research på bilen. Det er et kjøretøy du må være klar over at trenger kjærlighet, service og vedlikehold. Dette må gjøres konstant, ellers får du problemer, forklarer Roy.

Lotus Excel dukket opp på markedet i 1982 og frem til produksjonsslutt i 1992 hadde en total på 2075 biler blitt produsert. Toyota var på denne tiden deleiere av Lotus og det ble gjort en avtale om at det skulle brukes mekaniske deler fra Toyota. Dette gjaldt da W58 girkassen som er en femtrinns manuell girkasse, mellomakslingen, differensialen, A60 Supra dørhåndtak og aluminiumsfelgene er også fra Toyota. Motoren i bilen var den velkjente 2,2 liters rekkefireren med doble overliggende kammer som også var å finne i Lotus Esprit S3. I motsetning til Espriten er ikke motoren i Excelen midtmontert, men montert foran i bilen. Karosseriet på bilen er laget av en blanding av plast og glassfiber som er produsert i to deler som så ble limt sammen. Vekten på SE utgaven er på 1135 kilo og med en vektfordeling på 50/50 er det ingen tvil om at dette er en moro bil langs veien.
- Det er veldig moro når du tar denne bilen ut og gir den noen skikkelig svingete veier.  Veigrepet er fenomenalt og du trenger heller ikke kjøre fort før du får den gode fartsfølelsen, sier Roy

Utgaven Roy har er en 1986 Excel S.E. Denne har en mer kraftig motor med bokstavene H.C som står for High Compression. Denne motoren hadde i motsetning til den originale motoren på 160 hestekrefter, hele 180 hestekrefter. Det nye var en kompresjon på 10:9:1, nye kammer, annen porting, Mahle stempler og sylinderliners med nikasilcoation og måten du så at dette var en H.C motor på var at den hadde røde toppdeksler.

Langtur
Som nevnt tidligere bodde Roy og kona lenge i Skottland og selv om bilen ble kjøpt i 2002 var det først 10 år senere at bilen skulle være med tilbake til Norge. Da la de ut på en skikkelig langtur. Fra nord i Skottland kjørte de gjennom Storbritannia og ned til sør i England før de kom seg over på fastland i Europa. Ferden gikk så videre opp til Norge og Skien, hvor de i dag bor.
- Noe av det jeg,kanskje merkelig nok, bet meg merke i var at det er en 2+2. Den gangen jeg kjøpte bilen hadde ikke jeg og min kone barn, men jeg tenkte at baksetene og det relativt romslige bagasjerommet kunne en dag bli ganske praktisk, noe som har vist seg å stemme. Vi har vært på lange turer både i Sverige og Danmark med den uten at jeg har stått i veikanten med problemer en eneste gang.

Innvendig er det klassisk britisk og klassisk Lotus. Interiøret er trukket i herlig treverk, lær og tweed. Det finnes knapt en mer britisk kombinasjon.
- Det er en utrolig herlig bil å kjøre rundt i, enten det er til butikken eller lange turer i solskinn. Jeg kan kjøre timevis uten å være sliten i ryggen når jeg klatrer ut av bilen. Stolene er skikkelig gode å sitte i, selv om det er en sportsbil, sier Roy før han fortsetter.

- Jeg er utrolig glad for at jeg turte å ta sjansen på en slik mulighet. Det er helt fantastiske biler. De krever kjærlighet, de krever vedlikehold hele tiden, men når de blir passet på gir det en helt utrolig glede å både eie og kjøre en slik bil, avslutter Roy.