Det er kanskje ikke Porsches mest karakteristiske bil, men regnes likevel som en av de tyske sportsbilgigantenes virkelige suksesser. Over 163.000 eksemplar ble produsert fra 1982 til 1991. En av de som har falt for det smukke karosseriet og den deilige 50/50 vektfordelingen er Thomas Rofstad fra Kvål i Trøndelag.
- Selvfølgelig ønsker man seg en god gammel 911, men prisene på de er ikke veldig overkommelige om dagen, og som 90-tallsbarn så er 944 langt fra et dårlig alternativ, forteller 29-åringen.
Han kommer fra en Opel-familie, og fant sin interesse i bil fra gamle Bilsport-magasiner og fra gode gamle Gran Turismo på Playstation.
- Det har jo ført til et hjertebarn jeg har i form av en helombygd Ascona, men Porsche er også svært interessant. Nå sitter jeg egentlig på 3 prosjektbiler, inkludert en NA (naturally aspirated) 944 Denne fikk jeg faktisk kjøpt via Instagram av alle ting. Den hadde originalt gått som en S, som da var en høy ytelses NA. På 90-tallet en gang ble den bygd om til Turbo. Det er litt av grunnen til at jeg kjøpte den. Gammel Porsche får man fort litt tyn for å bygge om, men siden denne allerede var ombygd så er det ingenting som stopper meg med å gjøre noe med den nå, forteller Thomas.