Ukas bil – 1987 Porsche 944 Turbo
Ukas bil – 1987 Porsche 944 Turbo
Ukas bil – 1987 Porsche 944 Turbo

Ukas bil – 1987 Porsche 944 Turbo

Sjekk detaljene som gjør denne 944en så smakfull!

Det er kanskje ikke Porsches mest karakteristiske bil, men regnes likevel som en av de tyske sportsbilgigantenes virkelige suksesser. Over 163.000 eksemplar ble produsert fra 1982 til 1991. En av de som har falt for det smukke karosseriet og den deilige 50/50 vektfordelingen er Thomas Rofstad fra Kvål i Trøndelag.

- Selvfølgelig ønsker man seg en god gammel 911, men prisene på de er ikke veldig overkommelige om dagen, og som 90-tallsbarn så er 944 langt fra et dårlig alternativ, forteller 29-åringen.
Han kommer fra en Opel-familie, og fant sin interesse i bil fra gamle Bilsport-magasiner og fra gode gamle Gran Turismo på Playstation.
- Det har jo ført til et hjertebarn jeg har i form av en helombygd Ascona, men Porsche er også svært interessant. Nå sitter jeg egentlig på 3 prosjektbiler, inkludert en NA (naturally aspirated) 944 Denne fikk jeg faktisk kjøpt via Instagram av alle ting. Den hadde originalt gått som en S, som da var en høy ytelses NA. På 90-tallet en gang ble den bygd om til Turbo. Det er litt av grunnen til at jeg kjøpte den. Gammel Porsche får man fort litt tyn for å bygge om, men siden denne allerede var ombygd så er det ingenting som stopper meg med å gjøre noe med den nå, forteller Thomas.

 

Se video på Ferdinand Bjørnestads 944 her.

Til tross for dette så er det andre prosjekter som har fått prioritet for Trønderen, som i tillegg til bilhobbyen driver eget rørleggerfirma og har tre barn. Da er ikke tid det man først og fremst har mest av. Likevel har han fått byttet en del slitedeler.
- Coiloversene på den sto på da jeg kjøpte den. Jeg liker karosseriet veldig godt, og det blir ekstra kult når den senkes litt. Så har jeg fått på plass Cup 1-hjul i påvente av et sett med BBS RS som jeg skal bygge om fra 16- til 17-toms før jeg setter de på. Ellers er det et par kule detaljer med bakvingen blant annet. Denne er tatt fra en 1991, og var det eneste året hvor den kom. Speilene er også cup-speil, som kom fra enten en 911 eller en 968 Club. Sist, men ikke minst er det en frontleppe fra Sandén bilteknik i Sverige. Det gir bilen det lille ekstra, forklarer Thomas.

 

Frister det med 944? Les vår kjøpeguide her.

Men det er ikke bare utseendet som gjør at man kan bli forelsket i denne bilen. Den er også godt kjent for sine gode kjøreegenskaper, og da spesielt for sin vektfordeling.
- Det er jo en veldig sportslig bil. Med motoren foran, girkassen bak, samt at jeg har satt på semi-slicks, så blir det en ekstremt gøyal bil å kjøre. Nå er denne ganske stiv med torsjonsfjæring bak og coilovere som er tvunget ned en del. Bilen kommer for øvrig med en 2,5 liter motor og 5-trinns manuell. Så får vi se hva som skjer med bilen fremover. Jeg la den ut til salgs for et års tid siden, men jeg har den nå enda. Med tanke på andre prosjekter og plassmangel så får jeg se hva som skjer med den. Akkurat nå er det hun jeg bor med som kjører den mest, ler Thomas.

 

Legg inn bilen din i garasjen vår du også!