Ukas bil – 1989 Jeep Grand Wagoneer
1989 Jeep Grand Wagoneer
Ukas bil – 1989 Jeep Grand Wagoneer

Ukas bil – 1989 Jeep Grand Wagoneer

Robert Ørsnes har det som regnes som verdens første luksus-suv.

Robert Ørsnes er en 57 år gammel mann bosatt i Ski, et litt langt steinkast unna Oslo. I barndommen var det Roberts bestefar som førte han inn i det vidunderlige universet bilhobby er. Roberts bestefar startet i sin tid et bilverksted som Robert i barndommen ofte fikk være med i. Lukta av smøremiddel og bensin, samt lydene av alle slags mulige biler satte spor i et ungt barn. Med tiden fikk Robert hjelp av sin bestefar med å først dra i hus en Audi 100 og deretter en Volvo 142. Disse ble begge solgt til fordel for en 1972 Ford Cortina som fikk den edle oppgaven med å være Roberts førstebil.
- Bestefar jobbet med en del forsikringsjobber, så han kom ofte hjem med forskjellige biler han hadde kjøpt ut av forsikringsselskapet etter kondemnering. Cortinaen var en slik bil, forteller Robert.

Mrs. White
I 2008 dukket for første gang tv-serien Breaking Bad opp på tv-skjermen. Serien ble raskt et fenomen og har for lengst gått inn i filmhistorien som en stor suksess. Også der ble biler en vesentlig bit av serien, da Walter White selv kjører rundt i en Pontiac Aztek. En bil som er relativt enkel å kjenne igjen.
- Det er nesten litt flaut, men det var faktisk denne serien som gjorde at jeg ble nysgjerrig på Grand Wagoneer. I serien kjører Skylar White en rød 1991 Jeep Grand Wagoneer og jeg ble momentant betatt, så i 2017 fant jeg den perfekte bilen på Ebay. Jeg pratet med eieren og fikk en god følelse av at han var hel ved. Så fikk Brian Daum i USA Konsulenten oppgaven i å hente hjem bilen til meg våren 2018.

Har du lagt din bil i Refuels garasje? Om ikke kan du klikke her for å gjøre det!

Roberts Jeep Grand Wagoneer er som nevnt en 1989-modell, men den er produsert desember 1988. Den har den originale 5,9 liters AMC V8 motoren på 140 hestekrefter.  Den er dermed av den siste generasjonen Jeep Grand Wagoneer, også kalt SJ. Roberts bil er levert med automatgir og alt mulig av tenkelig ekstrautstyr. Air condition, elektriske vinduer, stoler, premium stereoanlegg, takrails, panserornament, sentrallås, justerbart ratt og konsoll i taket med termometer og kompass er ting som en kan ta frem. Det er også verdt å nevne at de kom med keyless entry allerede i 1989, noe Roberts da altså ikke har, siden den er produsert i 1988.

- En av de stiligste tingene på bilen er bagasjeluken. Der går vinduet ned i luken og om du vil kan du åpne luken og bruke den som sitteplass for en god kopp kaffe.

Turbilen
Da den kom til Norge var bilen nesten strøken, hvertfall tatt alder i betraktning. Det stoppet ikke Robert fra å bruke bilens potensiale.
- Jeg har en grense på 8000km i året på denne bilen, så den blir ikke førstebilen, men jaggu er den en farlig kandidat for bil nummer to. Jeg kjører den mer eller mindre hele året og har vinterdekk til den, så jeg har tatt kompistur til Trysil med den. Da vaskes den etterpå og behandles med understellsbehandling for å holde rust unna, men jeg synes det er en for utrolig bil til å bare bruke på sommeren. Om sommeren har jeg kjørt på familieturer med den, med bagasjen på taket. Det er en helt rå bil, forteller Robert entusiastisk.

Selv om den amerikanske selgeren ikke hadde fått med seg at bilen faktisk var klargjort for hengerfeste, så oppdaget Robert kjapt et hull et hengerfeste ville passet i. Han dro derfor rett til forhandleren og fikk kjøpt et og montert.

Verneverdig
Bilen ble i 2018 tatt inn som verneverdig, noe som begrenser mulighetene for å endre på kjøretøyet. Robert ser heller ikke noe behov for å endre noe på den sjarmerende veteranen, men noen småting har han likevel gjort.
- Jeg har satt på en fireports Edelbrock forgasser, ny throttle body samt headers for å få i litt mer fres. Ellers har jeg overhalt transferkassa og girkassa, og bytta bremser hele veien rundt. Det som står på planen på sikt er å gå over lakken, da den har noe sevjeskader og ta litt lakkrust som er kommet etter den fuktige lufta her nede i Ski.

På spørsmål hva han liker best med bilen trekker Robert frem det lange panseret med panserornamentet, og at bilen gir en mektig følelse når du kjører rundt i den. Den byr heller ikke opp til dans hva gjelder råkjøring heller og det er fint for folk med prikker på førerkortet.
- Denne oser rolig fremtreden, noe som passer prikkene mine godt. 5,9 literen har en veldig fin lyd også. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt en bil som får så mange tommel opp og smil som denne, avslutter Robert.