Ukas bil – 1990 Jaguar XJ-S Convertible
Ukas bil – 1990 Jaguar XJ-S Convertible
Ukas bil – 1990 Jaguar XJ-S Convertible

Ukas bil – 1990 Jaguar XJ-S Convertible

1980-tallet skulle bli 1990, og etter flere år med brukket rygg skulle Jaguar reise seg igjen. En av måtene de skulle gjøre det var å fortsette å lage Jaguar XJ-S. En bil de hadde produsert siden 1975, og som skulle fortsette sin produksjon helt frem til 1996. Men det var kanskje ikke så rart at bilen var såpass populær. Med et vakkert design, komfortable kjøreegenskaper og en buldrende V12 under panseret så var dette en flott kjøremaskin. Får man den i tillegg som convertible så er det den perfekte småveicruiseren for distrikts-Norge.

En som har funnet ut dette er Kåre Risløkken fra Ski. Sammen med Kona, Torill Bisgaard, har de to dyrket bilhobby i flere år.
- Vi kjøpte denne bilen i vår. Kåre hadde lenge hatt lyst på en klassiker, og han hadde fulgt med på Rud Vintage Garage lenge, forteller Torill.
- Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg en XJ-S i det heletatt, men plutselig var «hun» der bare. Den blå dame. Vi slo til, til tross for lite viten om Jaguar fra før, men jeg har alltid likt designet. Drømmen var en cab, så da ble det denne. Den hadde plass til 190 centimeter med gubbe, og bagasjeplass for lange turer, noe flere andre biler jeg har sett på ikke hadde, forklarer Kåre.

Bilen ble tatt inn til Norge i 2014, og har tidligere gått i Sveits. Kåre er fjerde eier på bilen siden den kom hit til lands, og siden da har den kun gått 6000 km. Bilen er i aller høyeste grad original, men noen slitedeler er byttet.
- Det er et lite hull i caben og noe småelektrisk, men det er småting som vi skal få fikset. Derfra er det bare å holde den 30 år gamle damen i løpende god stand. Planen er at hun skal bli her lenge, da dette er den perfekte GTen i mine øyne. Hun har en herlig motor med godt bunndrag. Noe sprinter blir hun aldri, men oppe i fart så dundrer hun støtt av gårde, stødig som et fjell og hun svinger som en drøm, samt at hun har en komfort ut av en annen verden, smiler Kåre.
Med 5,3 liter, 264 hestekrefter, en deilig automatkasse og silkemyke seter kledd i Magnolia-farget skinn så kan man fint forstå at den blå dame er en herlig venninne å ha med på tur.

- Vi bruker denne bilen som rekreasjon. Vi bestemte oss for at vi verken orket hytte eller båt, og når ungene er ute av huset så er det bare oss og en gammel bikkje. Da var en slik bil perfekt, og vi brukte sommeren på å bli kjent med både den og de kronglete distriktveiene i nærområdet. Kåre drar ofte på seg skinnhanskene, og jeg knytter et skjerf i halsen og slenger på andre tidsriktige plagg for å få den rette settingen, ler Torill.
De sier seg enig i at kabriolet er den beste måten å kjøre på. Man får oppleve mye mer, og kommer nærmere landskapet. Både på godt og vondt!

Det er turen som er målet for det bilinteresserte paret. Jovisst er gnikking, litt småskruing og slikt en del av hobbyen, men «målet er å være underveis» som Kåre så fint sier det.
Bilinteressen er ikke noe nytt for paret. Torill drømmer for øyeblikket om en Volvo P1800, og fra før har de drevet med, kanskje litt overraskende, store firehjulstrekkere.
- Ja, spesielt jeg drev en del med ombygde Nissan Patroler i en tiårsperiode. Disse ble etter hvert solgt, men interessen holdes vedlike med offroadkjøring på Island med noen bekjente der, avslutter Kåre.

 

Legg bilen din i garasjen