Ukas bil – 1992 Mercedes-Benz 250D
Ukas bil – 1992 Mercedes-Benz 250D
Ukas bil – 1992 Mercedes-Benz 250D

Ukas bil – 1992 Mercedes-Benz 250D

Den første kjærligheten er aller sterkest

I Sørreisa Kommune, et lite tettsted med 3500 innbyggere midt i Troms fylke, bor Gunnar Hansen. Han er født og oppvokst 15 km fra sentrum på landet og hadde under oppveksten alltid tilgang til forskjellige kjøretøyer, deriblant ATV. Interessen for kjøretøy har derfor naturlig nok alltid vært der. Dette tok dog ikke av før han endelig fikk sitt første veiregistrerte kjøretøy, som var en moped. Trimming, mekking og forskning på mopeden var altoppslukende. Det tok alltid av med fulle restaureringer, hvor Gunnar ribbet mopedene sine, lakkert opp og montert sammen igjen. Da han endelig fikk førerkortet for bil noen år senere, fortsatte denne interessen for mekking. Han ble lærling og fullførte utdanningen slik at han i dag har fagbrev som mekaniker. Han jobber nå for Teknisk Bureau Finnsnes, tidligere kjent som Abil AS, som mekaniker for Mercedes-Benz.
- Det var litt tilfeldig at det ble Mercedes. Jeg var på jobb en dag og den ene selgeren kom inn på verkstedet og lurte på om jeg kunne tenkt meg en billig bil. Jeg tok en kikk og bilen var i veldig bra stand. Det ble gjort en handel og jeg hadde dermed kjøpt min første bil, og det er denne Mercedesen, forteller Gunnar.

Siden handelen i 2016 har det skjedd mye med Mercedesen. Noe av det positive med bilen, tross at den var billig, var at karosseriet og ikke minst understellet var relativt rustfritt. Dette kan ha noe med at den kun har hatt tre eiere før Gunnar. Bilen ble importert til Norge i 1996 og i 2002 fikk den sin tredje eier. Denne eieren eide bilen frem til Gunnar kjøpte den i 2016. Siden da har det skjedd mye. Det startet med et justerbart senkesett og noen 18-toms Mercedes felger. Deretter en kopi AMG-fanger med grøftelys i front. Det endte så med luftunderstell godkjent i vognkort samt helt nye 17-toms Japan Racing JR6 felger og full AMG-styling rundt hele bilen.
- Bilen hadde kun elektrisk takluke som utstyr, så jeg skaffet en komplett delebil med skinninteriør. Dette ble skrudd ut og montert i bilen min. I samme vaset monterte jeg elektriske vindusheiser rundt om og fikk ettermontert setevarmere foran. Det ble så foliert alt av listverket som originalt er i tre, med en svart blank folie som matchet interiøret, sier Gunnar.

Sterk motor
Originalt i denne Mercedesen står det en OM602, som er en rekkefemmer på 2,5 liter. Da yter den rett i underkant av hundre hestekrefter, men dette har Gunnar gjort noe med. Den gamle OM602-motoren på 10 ventiler ble byttet ut til fordel for en original OM605 turbomotor fra en nyere C-klasse. Denne har også med 2,5 liters slagvolum, men med 20 ventiler og sterkere innmat. Dette ble godkjent i vognkort. Den har deretter fått en større turbo, et annet grenrør, 3-toms eksos og frontmontert intercooler. Den har også fått en Dieselmeken dieselpumpe og da alt var ferdig endte effekten på hele 346 hestekrefter og 585nm dreiemoment ut på bakhjula.

Gunnar har brukt mye tid og mye penger på Mercedesen sin, og det vises. Det siste som ble gjort var at han har breddet bilen. Planen var komplett E500-skjermer foran og bak, men da Gunnar hadde ventet i 6 måneder på breddinga han hadde bestilt, ga han opp satte i gang selv. Det ble kjøpt inn BMW E46 skjermer der hjulbuer ble tilpasset Mercedeskarosseriet og sveiset inn. Deretter ble bilen foliert i en blå two-tone. I bagasjerommet er luftsenken skjult inne i hjulbuene og kassa til subben er montert i hattehylla med selvbygd sub-kasse ned i bagasjerom. Forsterkeren er lagt i reservehjulsbrønnen i senter av bagasjerom. Alt for å holde det stilrent og pent. Understellet ble i sommer totalrenovert der alle deler ble skiftet ut, sandblåst, lakkert og alle foringene i understellet ble byttet ut med polyforinger.
- Jeg har brukt bilen mye de siste 4 årene med motoroppsettet slik det er i dag og ikke hatt noen problemer, kun ødelagt noen bakakslinger. Jeg var på en lengre ferietur i Norge med den i sommer og den gikk som ei klokke hele veien. Planen videre er å montere en 3,2 liters bensinmotor i den med turbo, samt vurderer jeg å lakkere bilen i den blå two-tonen som er nå, bare med en mørkere bunnfarge slik de originalt kommer. Denne bilen har jeg hatt siden jeg kjørte opp og har ingen planer om å noen gang selge den, forteller Gunnar avslutningsvis.