Ukas bil – 1993 Toyota Supra
Ukas bil – 1993 Toyota Supra
Ukas bil – 1993 Toyota Supra

Ukas bil – 1993 Toyota Supra

«Felgene er ubrukelige å kjøre med, men de ser bra ut, så det får gå».

«Eplet faller ikke langt fra stammen».En mye brukt klisje, men ikke uten grunn. Med en far som har drevet med bil, blir ofte sønnen også interessert. Det har ført til at 23 år gamle Tommy Larsen fra Lillestrøm i dag jobber som biloppretter og har bil som hobby. Som de fleste barn av 90-tallet vokste Tommy opp med Fast & Furious-filmene, og da er det kanskje ikke så rart at Toyota Supra sto høyt i kurs da han skulle skaffe seg bil.
- I tillegg til påvirkning fra filmene så er det gode muligheter for tuning, god tilgang på originaldeler, og ettermarkedet på disse bilene er ganske stort, forteller 23-åringen.
Dette har ført til en absolutt slående vakker Supra, med en heftig look og med noen ukonvensjonelle detaljer.

Akkurat dette eksemplet er en UK-spec. Det var den eneste Supra-modellen som kom som nybil til Storbritannia, og den kom med twin turbo, cruise control, aktiv spoiler, luftinntak på panseret, og frontlyktvaskere. De fleste av disse kjennetegnene er dog byttet i dag.
- Bilen ble importert til Drammen i 2011, og har nesten ikke gått på veien her til lands. Jeg kjøpte den av en kompis fra Askim for et par år siden. Da var det påbegynt ombygging til singelturbo og litt diverse annet som måtte fullføres. Singelturbo er nå på plass, i tillegg er det byttet alt av slitedeler og pakninger, manuell girkasse, justerbare camberstag, BC racing coilovers, i tillegg har den fått seg en hellakkering. Jeg hadde lyst på singelturbo for jeg synes bilen får en penere lyd. Den blir kanskje ikke bedre å kjøre, men morsommere å kjøre! I starten likte jeg ikke fargen, men siden det var den billigste bilen jeg fant så fikk det bli med den. Men den har virkelig vokst på meg. I tillegg er det en originalfarge, og det viste seg at denne er nå kun en av seks høyrestyrte eurospec-biler i fargen 1a1.

Sjekk ut videoreportasjen på denne 1996 Toyota Supraen.

Som nevnt har det blitt satt på plass en ny girkasse, en v160 manuell. Under panseret står en 2JZ med nye dyser, datasprut og ny eksos som til sammen skaper 490 hestekrefter.
- Jeg har benket den til 550 hestekrefter, men fikk for mye motstand i enten eksosen eller intercooleren, så jeg måtte trappe den ned litt igjen. Med det sagt så skal den nok få litt ekstra effekt på et senere tidspunkt. Først og fremst nå så sitter jeg og venter på nytt ledningsnett så jeg får bilen på veien igjen, ler Tommy.
En annen ting som gjør at Tommys Supra vekker mer oppsikt enn andre Supraer er valget av felger.
- Jeg måtte vente et år etter jeg bestilte dem til jeg fikk dem. Det er ikke så veldig typiske felger for en japansk sportsbil, eller typiske felger i det hele tatt, egentlig. De er ubrukelige å kjøre med, men de ser bra ut så det får gå. De er wci md1 concave-felger på 18 x 10,5 tommer på alle fire hjul. Det blir nok nye felger når jeg skal ta med bilen på bane, smiler Tommy.

Etter å ha fått litt effekt i motoren husket Tommy at «jeg bør vel kanskje ta en titt på bremsene også». Dermed ble de gamle byttet med nye originalbremser. Innvendig er bilen så å si original, med unntak av et smukt tre-eikers sportsratt.
- Det er mange som synes det svarte interiøret i disse bilene er penest, mens i min er det beige. Når det er sagt så synes jeg interiøret skilte seg fint ut, og i tillegg samhandler den veldig bra med fargen på bilen, så det skal få være som det er. Det trenger litt behandling da det er noen småskavanker i skinnet.

Leppen i front er en RMM v1, og det er montert facelift jdm sideskjørt samt ny spoiler som vurderes byttet etter hvert.
- Planene fremover nå er som sagt å få på plass nytt ledningsnett. Utover det er jeg veldig fornøyd med utseendet på bilen, så om det skal gjøres mer blir jeg nok å se først å fremst på bremser,interiør, motorrom, turbo-oppsett, og kanskje noe annet innmat. Førsteprioritet er å få bilen på veien igjen, avslutter Tommy.

Legg inn bilen din i garasjen vår du også!