Ukas bil - 1997 BMW 318IS E36
Ukas bil - 1997 BMW 318IS E36
Ukas bil - 1997 BMW 318IS E36

Ukas bil - 1997 BMW 318IS E36

Hvor billig er det egentlig mulig å bygge seg en flott entusiasbil? Det var akkurat det Markus Øyen ville finne ut da han bygde sin 1997 BMW 318IS.  

Bilen var eid av en bekjent av Øyen som hadde latt den stå ute på en plen som resultat av at PKK ikke var godkjent. Kanaler, gulv og bakskjerm var opprustet samt at passasjersiden av bilen var ødelagt som et resultat av et ublidt møte med autovernet.
- Jeg har en del kompiser som tjener relativt godt og de kjører ofte ganske fete og nye biler. Derfor gjorde jeg det til en utfordring for meg selv å bygge en presentabel bil så billig som det overhode lot seg gjøre, forklarer Øyen.

For den nette sum av 3000 kroner fikk Øyen med seg bilen hjem. Selv om motoren ikke startet og karosseriet var så som så, var ikke dette noe problem for Øyen. Kort tid etter kjøpet fikk han prutet seg til en rimelig motor av et bilopphuggeri som han så monterte i bilen hjemme på gården til foreldrene sine i Nærøy.

Rusten skatt
Jobben med karosseriet så heller ikke Øyen på som noe stort problem, som til daglig jobber som biloppretter og lakkerer. På kun seks dager ble alt karosseriarbeidet unnagjort og bilen ble klargjort for lakk. Usikker på hvilken farge han ønsket, så la han ut spørsmål på Instagram hva følgerne hans mente ville passe. Et av svarene som kom var at han kunne hvilken som helst farge, bare ikke gul. Dermed bestemte Øyen seg for at det var akkurat gul han ville gå for.

- Bilen er lakkert med industrimaling som jeg har tynnet ut slik at jeg fikk sprøytet det. Deretter slipte jeg det før jeg la klarlakk som jeg også slipte og polerte. Så nå ser den ikke så aller verst ut, forklarer Øyen.

Stance
Lavt og statisk senk er nøkkelord i hvordan Øyen ønsker at bilen hans skal se ut og det er nettopp det han har gått for på bilen sin. Da han senket bilen på coilovers ble bilen likevel ikke lav nok, så han kappet i stykker bakstillingen og sveiset inn hardox stål, hevet motoren på hockeypucker, byttet om til ovale eksosrør og senket bilen maksimalt. Dette fører til at bilen har en bakkeklaring på kun 1,1 cm på det laveste punktet. Dette medførte til at Øyen vant GS sitt BMW-treff i Bud i år.
- For meg er det viktig å kjøre bilen selv om det er så lavt og. Det er ikke noe kult å komme på treff med bilen på henger vettu, så jeg tok med meg hørselvern og ryggpute slik at jeg skulle komme like hel frem til Bud, humrer Øyen avslutningsvis.

Her kan du lese mer om Markus bil: https://refuel.no/garage/911d37a3-fea8-42dc-b6c8-b6e29612aa35
Husk at også du kan legge inn din bil i garasjen.