Ukas bil - 1999 Nissan Skyline GTR V-Spec
Ukas bil - 1999 Nissan Skyline GTR V-Spec
Ukas bil - 1999 Nissan Skyline GTR V-Spec

Ukas bil - 1999 Nissan Skyline GTR V-Spec

Jørgen Andre Larsens drøm om Nissan Skyline startet som for svært mange, nemlig med bilfilmen 2 Fast 2 Furious.

Nissan Skyline har helt siden R32 stått som målestokken på japanske sportsbiler. Fantastiske kjøreegenskaper, deilig rekkesekser med doble turboer og den mest avanserte teknologien Nissan på det gitte tidspunktet hadde tilgjengelig. Dette har Nissan fortsatt med både i R33 og R34, men det er nok kanskje R34 GTR som er blitt mest kjent, gjennom filmene om Brian O’Connor og Dominic Toretto. 

Larsen startet bilhobbyen sin med BMW. Det var på den tiden mest mulig sportsbil for pengene, men som årene går og tilgjengelig kapital øker så ble lysten på Skyline større og større. Det at en av hans beste venner driver et importfirma gjorde ikke at lysten ble noe mindre.
- Blandingen av det brutale designet, den avanserte teknologien og ytelsen gjorde at jeg forelsket meg i japanske sportsbiler og da spesielt Skyline R34 og Toyota Supra. Så en dag i 2018 ble jeg tipset av kompisen min om en R34 GTR V-spec som var lagt ut på en auksjonsside i Japan, forklarer Larsen som i det daglige jobber som styrmann.

Big in Japan
Larsens kompis flyr dermed over til Japan for å undersøke om denne Skylinen er så bra som det ser ut som. Etter nøye undersøkelser virker det som en utrolig bra bil og Larsen byr på den. Kort tid etter var han den lykkelige eieren av en 1999 Nissan Skyline GTR V-spec i den svært ettertraktede fargen Bayside Blue.

Ferden videre for den nylig kjøpte Skylinen var om bord i en container den lange sjøveien helt til Nederland. Der ble det gjennomgått en nøye teknisk kontroll av kjøretøyet og bilen ble registrert. Dermed kunne Larsen og kompisen hans kjøre bilen hele veien fra Nederland og tilbake til Norge, noe han beskriver som svært behagelige kilometer i nyervervelsen sin.
- Livet med Skyline føles som en drøm som har gått i oppfyllelse, rett og slett. Bilen er helt eksepsjonelt velholdt for å være fra 1999 og det at det er en V-spec er prikken over i’en. En kan i korte trekk si at den er enda noen hakk mer teknisk avansert enn en standard GTR. I motsetning til veldig mange andre typiske «gatebiler» så er denne relativt original, sett bort fra noen kosmetiske ting som blant annet NISMO karbondiffuser, skjørt, Z-tune front og NISMO LMGT4 felger.

Deilige toner
RB26DETT heter motoren som sitter i Nissan Skyline R34 GTR. En motor som blant entusiaster blir anerkjent for sin fantastiske motorlyd. For å gjøre den litt mer tydelig, og ikke minst høylytt, er det montert et tre tommer stort HKS eksosanlegg på bilen. Sett bort fra dette er det fint lite som er rørt i motoren.
- Rent teknisk er motoren mer eller mindre original, det eneste jeg har tatt vekk er en plombering slik at den nå yter det den maksimalt kan i original form og jeg ser ikke noe akutt behov for å gjøre noe med effekten helt enda. Ellers så er det vel bare BC coilovere som er annerledes under, forklarer Larsen

Noe annet enn små kosmetiske forandringer har ikke Larsen på planene fremover, bortsett fra at han skal nyte bilen til det fulle.
- Jeg har ingen andre planer enn å dra rundt omkring på treff og bruke bilen så ofte jeg kan. Det er en helt fantastisk kjøremaskin. Sommeren 2019 var utrolig moro, der jeg blant annet fikk førsteplass for årets gatebil på et treff arrangert av Florø AMCAR. Det var nok høydepunktet, for det er moro at slike biler blir anerkjent av flere også, avslutter Larsen.


For å kunne bli valgt ut som ukas bil må du legge bilen din i Refuels garasje. Det kan du gjøre her.