Ukas bil - 2003 Volkswagen Golf R32
Ukas bil - 2003 Volkswagen Golf R32
Ukas bil
Ukas bil - 2003 Volkswagen Golf R32

Ukas bil

Ukas bil - 2003 Volkswagen Golf R32

De fleste kjenner til Volkswagen Golf GTI. Den spreke, smidige og raske utgaven av Golf som forandret alle spillereglene for hva en hot hatch skulle være. Da MK4 Golf dukket opp la Volkswagen skumle planer for noe enda villere enn GTI, nemlig R32.

Golf R32 ble i 2002 presentert som en 2003-modell av Volkswagen, og var den råeste utgaven av MK4 Golf du fikk kjøpt. Det var den gang den første produksjonsbilen de lagde som ble levert med DSG-girboks, dog bare i Tyskland, og var utstyrt med en 3,2 liters VR6 V6-motor på 238 hestekrefter. Denne motoren slengte den lille Golfen opp til 100 kilometer i timen på snaue 6,4 sekunder, dersom din R32 var utstyrt med DSG. Man kunne også velge en 6-trinns manuell girkasse for en litt mer sportslig kjøreopplevelse.  Det Haldex-baserte firehjulstrekksystemet 4Motion sørget for at denne effekten ble plantet ned i bakken. R32 Golf blir sett på som MK4s redning, da mange anser MK4 GTI som en av de «værste» GTIene Volkswagen noen gang har bygd.

Runde deilige linjer
Morten Løkås har alltid vært fascinert av MK4 Golfs runde linjer og han trekker frem rompa på bilen som en av de flotteste sidene dette karosseriet har. På bakgrunn av dette kjøpte han seg en Golf GTI.
- Jeg er en del av en større kompisgjeng som drar rundt på treff og i 2013 skulle vi til Østerrike for å dra på et digert treff i Wörthersee. Før denne turen hadde en kompis av meg mistet førerkortet og han trengte sjåfør på sin MK5 Golf R32 og på denne turen var det gjort, jeg måtte ha min egen R32, forteller Løkås. 

Det går et års tid før et egnet objekt blir lagt ut for salg, og da var ikke Løkås sein med å kjøpe bilen han drømte om. I 2014 blir han dermed den lykkelige eieren av en 100% original 2003 Volkswagen Golf R32 i fargen Black Magic. Denne fargen var det kun 15 prosent som ble lakkert i, så om ikke R32 er en sjelden nok utgave av MK4 Golf, så er dette en av de få med fargekoden Black Magic.

Modifisering
Som de fleste av oss har også Løkås et ønske om å personifisere kjøretøyet sitt litt og det gjelder også R32 Golfen hans. Det går ikke lang tid før lista med modifiseringsønsker blir lenger og kløen etter å oppgradere bilen melder seg.
- Jeg begynte med å bytte om fra originale fjærer og dempere til coilovere fra KW, såkalt V3 utgave. For å komplimentere disse ble alt av foringer byttet ut med Powerflex-foringer. Dette gjør at bilen sitter godt og stivt langs veien, begynner Løkås.

Med riktig stuk og høyde på bilen så manglet prikken over i’en, nemlig et sett med riktige felger. Valget falt da på et sett med originale BBS LM felger. Disse er i 19 tommer hele veien rundt, 8,5 tommer brede foran og 9 tommer brede bak.

Spesiallakkerte kalipere
På R32 Golf fikk du levert Gloss Blue lakkerte bremsekalipere som standard, denne fargen har Løkås tatt igjen på bilens spesiallagde ratt, der midtlinjen er lakkert i samme farge som kaliperne. Bremsene ellers har han valgt å bytte om til EBC hele veien rundt, med Redstuff bremseklosser.
- Det er ikke noen trackday-maskin, men det er bytta eksos til Milltek Non Resonated for riktig lyd samt at jeg har montert et KN-filteroppsett i motorrommet. Halvbur er montert sammen med et sett Recaro Pole Position bøttestoler i ekte skinn, ikke noe skai eller alcantara, avslutter Løkås.

Husk at også du kan legge inn din bil i Refuels garasje her.