Ukas bil – 2017 Mini Cooper John Cooper Works
Ukas bil – 2017 Mini Cooper John Cooper Works
Ukas bil – 2017 Mini Cooper John Cooper Works

Ukas bil – 2017 Mini Cooper John Cooper Works

Da den gamle bruksbilen var moden for utskiftning var Ketils plan å kjøpe en elbil, men så ramlet han over noe langt morsommere.

Ketil Johansen vokste opp på Stjørdal i Trøndelag og ble fort en motorinteressert ungdom. Amcar-treff med herjing og store motorer var stor stas. Så ble Ketil gammel nok til å kjøre opp for bil, og rånemiljøet på Stjørdal ble viktig for å videreføre motorinteressen. Etter hvert ble Ketil særdeles interessert i motorsport og har de siste 20 årene reist mye rundt for å få med seg alt fra Formel 1, drifting og rally. 
- Det har vært mange forskjellige biler oppgjennom, alt fra BMW til gammel Toyota. Så ble det hus og garasje, som gjorde det mulig å skru litt hjemme. Da ble det etter hvert min første Amcar, en Chevrolet C4 Corvette, som jeg nå har. Det har vært viktig å ha et miljø rundt seg med kompiser som har delt den samme interessen for slike biler, så vi har dratt mye rundt på turer og skrudd sammen i forskjellige mekkelokaler, forteller Ketil.

Overraskende kvikk
Som motpart til de amerikanske musklene i garasjen hadde Ketil en eldre Audi A6, en såkalt C5(A6 produsert mellom 1997 og 2004). Denne hadde vært med Ketil i mange år som trofast pendlerbil til og fra jobb. Da feilene hopet seg opp, ble det plutselig aktuelt å kjøpe en ny bruksbil. Fornuften tilsa at noe elektrisk skulle bli løsningen, av økonomiske hensyn. Jakten på en aktuell bil begynte, men plutselig ramlet Ketil over en annonse som vekket interessen hans.
- Jeg har aldri vært noe spesielt interessert i Mini, men synes annonsen på bilen var interessant. Jeg så den sto til et firma ikke langt unna der jeg bor og dro for å prøvekjøre bilen. Den var utrolig kvikk og veldig godt vedlikeholdt. Forrige eier hadde levert bilen på verksted for absolutt alt, jeg har kvittering på rens av luftfilter gjort på verksted, humrer Ketil, som nå bor i Trondheim.

Se også: Carl Roberts Cookie Monster Mini!

Bilen han hadde prøvekjørt var en 2017 Mini Cooper S i en såkalt John Cooper Works-utgave. Denne bilen ble levert med en 2 liters rekkefirer matet av en twin-scroll turbo. Hele greia klemmer ut 228 hestekrefter i en bil som veier rundt 1200 kilo. Den har adaptivt understell med to moduser på demperene, elektronisk styrt LSD-differensial, den er utstyrt med BMWs DTC system som står for Dynamic Traction Control og Brembo firestemplet bremsekaliper med drilla og slissa bremseskiver foran. Sportseksos med spjeld er også en del av JCW-pakken, som gjør at du kan få det ekstra snerret i eksosen når du føler deg litt ekstra rebelsk. Innvendig er det mange detaljer som viser at det er en JCW-utgave, mest synlig er kanskje de spesielle sportsstolene, som gir god sidestøtte når du vil kjøre aktivt i sving.
- Jeg har ikke så store planer for bilen på sikt annet enn noen felger som går i kant med skjermen, slik at det fyller bedre. Jeg har også lyst å få den litt lavere, samt at jeg skal kjøre en omprogrammering slik at jeg får ut enda mer effekt ut av bilen. Det er en skikkelig morsom rakett av en bil, smiler den blide trønderen.