Ukas bil – 1987 Toyota MR2
To flotte, hvite design.
Ukas bil – 1987 Toyota MR2

Ukas bil – 1987 Toyota MR2

Da Inge Mauseth så at Ferrari var uoppnåelig som ung, kjøpte han i stedet en Toyota MR2.

 

- Jeg har alltid vært interessert i sportsbiler, og allerede før jeg kunne lese visste jeg at jeg måtte ha en Ferrari en gang. Jeg spurte moren min om hun kunne lese det som sto under favoritt Matchbox-bilen min. «Ferrari 250 Lusso». Allerede da sa jeg at når jeg blir stor skal jeg ha Ferrari. Årene gikk, og som 25-årig student var jeg ikke akkurat i en økonomisk situasjon der Ferrari var mulig. Men så kom Toyota MR2. Det var i det minste midtmotor, og den så litt kul ut, så da presset jeg budsjettet mitt maksimalt og kjøpte en splitter ny 1987-modell som jeg fikk registrert på 25-årsdagen min. Senere har jeg fått drømmen om Ferrari oppfylt. Men den gode gamle Toyotaen har jeg fortsatt, smiler Inge.

 

Toyota MR2 var Japans første produksjonsbil med midtmontert motor, i form av en 4A-GE, der Yamaha har laget toppene. Motoren har et sylindervolum på 1587 ccm, og 124 hestekrefter, samt manuelt gir. Den fremstår som original sett bort fra noen detaljer Inge har ordnet.

- Jeg har byttet understell, blant annet. Jeg ville lære meg å kjøre på bane, så jeg tok MR2 mange ganger til Rudskogen da jeg var yngre. På den tiden satt jeg også i racing-seter, men etter hvert som at dette har blitt en kosebil så har jeg byttet tilbake til det originale interiøret, som for øvrig ser helt nytt ut den dag i dag. Ellers har den nye fjærbein, nye stabilisatorstag, lettere svinghjul og den har fått clutch med hardere fjærer. Foran har jeg montert ventilerte crossdrilled skivebremser foran og nye klosser. Alt for å passe godt til banekjøring. I tillegg har jeg jobbet litt med innsprøytningen, men det tror jeg har gitt mest placebo-effekt. En annen ting som ikke er originalt, er felgene. Historien der går nok 25-28 år bak i tid, men jeg husker det sto 14 toms hjul på originalt. Selv den gang var det litt puslete for min del, og jeg ville helst ha 205/50-15 og fine felger. Man skulle tro det var enkelt å finne nye felger da man har samme boltsirkel som på en VW Golf, men problemet var forskjellen på innpress. 25 på Golfen, 39 på MR2en. Jeg prøvde først med 30 innpress, men det sporet som bare juling. Det var heller ikke noe internett så jeg bare kunne søke etter felger, så gode råd var dyre. Jeg fant til slutt ut at Sparco lagde disse felgene til bruk i rally. Det var riktig nok 38 i innpress og ikke 39, men det var nære nok. En svindyr spesialbestilling ble sendt til Italia, og 7,5 x 15 tommers hvite Sparco kom i retur etter en lang venteperiode, forteller Inge.

 

Les også: 10 sportsbiler på budsjett - Toyota MR2

 1987-modell MR2 er første generasjon og har allerede fått sitt første facelift etter den ble lansert i 1984. Chassiset er utviklet av spesialister fra Lotus, og en kuriositet er at skjermene er skrudd på, i stedet for sveiset. I forhold til alder og størrelse er den forholdsvis tung, nærmere bestemt 1010 kg, men med knallstivt karosseri, blir det veldig lite vridning, og veldig forutsigbare kjøreegenskaper til tross for midtmontert motor.

 

- Det går an å ligge bredt med den, ja. Jeg har øvd masse på den lokale travbanen på vinterstid, så det får jeg til. Jeg husker spesielt en gang jeg ble stoppet av politiet tidlig på 90-tallet. En varm sommernatt kom blålysene på bak meg, og politimannen spurte om det virkelig var min bil. Jeg tipper det var fordi jeg så litt for ung ut for en slik bil, samtidig som jeg hadde visst mistet grepet litt borti den ene rundkjøringen, ler Inge.

En annen morsom tur var en av første turene han og kjæresten hadde til Sverige da bilen var ny. Den ble ikke solgt hos söta bror, og siden dette var før internettets tid var det svært få som visste hva i alle dager Inge kom cruisende med.

På gårdsplassen nå står det både en 2009 Ferrari 430 Scuderia, og en 2017 Porsche Boxster S. Drømmen har blitt oppfylt, men MR2en skal ingen steder.
- Det er for mye historie bak den bilen. Jeg har hatt den i 33 år allerede, og den har vært en så stor del av livet mitt så langt. Nå viser den riktignok ikke mer enn 113.000 kilometer på odometeret, for det er Ferrarien som har fått mest kjærlighet etter at jeg fikk den, blant annet har jeg dratt en del på Nürburgring med den. Men jeg får en helt annen type oppmerksomhet med MR2en. Den er sær, og det er langt fra en provoserende bil, slik Ferrarien kanskje kan være. På bensinstasjonen blir man møtt av folk på en helt annen måte. Relativt sett måtte jeg kjempe hardere økonomisk for å beholde den enn noen annen bil jeg har hatt. Jeg har gjort alt av service selv, og det var bilen jeg virkelig lærte meg å kjøre med, og er en av grunnene til at jeg satt i Norsk Sportsvogn Klubbs styre fra 1986 til i fjor, og i tillegg sitter i Racing-komiteen for Norsk Bilsportforbund i dag. Også har du lyden, da. Sperre på rett under 8000 omdreininger. En skikkelig turtallsmotor som ikke nødvendigvis har så mye krefter, men som er underholdende å kjøre. Da blir fort eiergleden på denne like høy som på Ferrarien, men bare på en annen måte. Med andre ord skal nok den nok ingen steder! 

For å kunne bli valgt ut som ukas bil må du legge bilen din i Refuels garasje. Det kan du gjøre her.