Ukas bil – Yankee CXen/Låvebilen – 1986 Citroën CX 25 GTI Turbo
Ukas bil – Yankee CXen/Låvebilen – 1986 Citroën CX 25 GTI Turbo
Ukas bil – Yankee CXen/Låvebilen – 1986 Citroën CX 25 GTI Turbo

Ukas bil – Yankee CXen/Låvebilen – 1986 Citroën CX 25 GTI Turbo

Historien om hvorfor denne bilen ragget rundt i Luster på amerikanske skilter, og hvordan det går med den i dag.

CX er i seg selv en ganske unik bil, men akkurat denne har en ekstra unik historie ved seg. Den ble bestilt ny hos bilforhandleren Stegegjerde AS i Brumunddal, og levert ut i 5. mars, 1986. Likevel fikk den ikke norske skilter før 14. oktober, 2019. Hva som har skjedd på mellomtiden, og etterpå, skal du nå få lese om.

 

Se Refuel-journalist Jonas testkjøre en Citroën CX, og les hele historien på modellen her

 

18. mars i 1986 finnes det kvitteringer fra en service denne har hatt i Tyskland, da med en kilometerstand på 1.230 km. Derfra har den antageligvis blitt kjørt om bord på en båt med destinasjon USA. Nærmere bestemt Virginia, som ligger på Øst-kysten av USA. Midt mellom New York og Florida. Hopper vi raskt til november 1991 finner man igjen en ny kvittering på service fra Tyskland. Denne gangen er bilen på vei tilbake til Norge, og med 92.700 km på telleren er det tydelig at bilen har blitt flittig brukt i sine fem år i statene.

Ryktene skal så ha det til at de neste fem årene ble bilen ragget rundt med i Luster i Vestland. På Virginia-skilter. Der ligger grunnlaget for bilens første kallenavn. Nemlig «Yankee CXen». Da bilen ble parkert talte odometeret 110.000 km. Det andre kallenavnet, «Låvebilen», følger så. For etter en skjennepreken angående skiltene fra lovens lange arm blir bilen parkert og forlatt på en låve. Her ble den stående så å si urørt, sett bort fra da eierens sønn kom på besøk fra USA. Han var inne i låven og skrev «Wash me» på den støvfylte bakruta, før han dro. Ved andre besøk skrev han «Save me», og ved siste besøk skrev han «Sell me» i de dype støvlagene. Disse tre velvalgte setningene ble skrevet under en periode hvor «Låvebilen» ble stående på låven i 22 år.

Eieren gikk bort i november 2018, 90 år gammel. Skifteretten ønsket tips om verdien på bilen og hvordan den kunne selges, og kontaktet dermed Citroën-klubbens redaktør, Robert Myrene. Det endte med budrunde. En budrunde som nettopp Myrene vant. Bilen startet faktisk, men på grunn av tett bensintilførsel måtte den også trilles opp på bilhengeren som skulle ta den til Oslo i slutten av 2018.

Roberts Citroën SM kan du lese om i en tidligere utgave av ukas bil

I løpet av det neste året skulle Robert sakte, men sikkert vekke den gamle CXen til live. Norske skilter kom på plass i oktober 2019, og nye 1.500 kilometer ble lagt til før den selges videre i november i fjor til dagens eier, Kenneth Fredriksen.
- Min bilinteresse startet med en farfar, og far som første interessen videre ned på meg. Jeg er i utgangspunktet Chevrolet og BMW-mann, men jeg har en lidenskap for Citroën CX da min far først kjøpte en 1984 CX 25 GTI som ble min øvelseskjørebil. Senere kjøpte han en splitter ny 1986-modell, helt maken til den jeg nå har kjøpt, bare i svart. GTI Turbo og en fartsglad 18-åring var en god kombinasjon, men det var ikke snakk om å få kjøre den nye kjerra uten at min far satt i høyre forsete med godt innsyn til speedometeret. Jeg var likevel solgt, og en CX har stått på ønskelisten siden, forteller Fredriksen.

Kenneth sitter for øyeblikket på sitt hjemmekontor i Nittedal og styrer Findus Norge. Han legger deler av skylden på det klenodiske kjøpet på nettopp hjemmekontoret.
- Jeg røk på en BMW 850 allerede mai i fjor. Når man er innom Finn minst en gang om dagen, og man sitter på hjemmekontor og kjeder seg, så er det veldig lett å handle litt på impuls. Denne hadde jeg dog hatt et lite øye til fra før. Jeg kjenner Robert litt fra før, og han hadde hintet om et salg flere ganger. Da han så ut til å gjøre alvor av det kunne jeg ikke lenger sitte på gjerdet, og jeg slo til, smiler Kenneth.
Vinteren har så gått med på rensing, polering og litt småfiks. Bilen er rustfri, har original lakk og et utsøkt VIP-interiør, og bryter til intervallpusser er det eneste som ikke fungerer som det skal.
- Den over 20 år lange dvalen i en låve merkes ikke særlig på den. Dette er en tidskapsel av en CX Turbo I! Det er få av disse som kan kalles rustfrie. Lakken er hel og fin, men det er en del småbulker i den som jeg skal prøve å få dratt ut så godt det lar seg gjøre, forklarer Fredriksen.

Lordens garasje har Stein Pettersen på besøk, som gir deg sine topp 5 Citroën:

Omsider har originale turbofelger kommet på plass, med den snedige størrelsen 15,35 tommer. Motoren er en rekkefirer på 2,5 liter. Girkassen er av det manuelle slaget med fem trinn, og 0-100 km/t går unna på omtrent 8 sekunder. Noe som må sies å være imponerende for en så gammel 5 meter lang firedørs familiebil. Fargen er en nydelig gråfarge kalt «Gris Neptune», og den er pyntet med gullstriper i tillegg. Interiøret er som resten av bilen, særs unikt, i kjent Citroën-stil. Nå er denne for ny til å ha de klassiske badevektinstrumentene, men det karakteristiske en-eikersrattet, de mange knappene man kan nå fra nevnte ratt, og plassering av radio er fortsatt satt sammen slik bare Citroën kan. Setene og dørsidene har 80-tallsstriper som komplementerer bilen helt fantastisk.

- Det er jo en artig kjøreopplevelse. Du har blant annet den berømte bremsepedalen som kun har noen få centimeter med vandring, så alle bremser for hardt med denne bilen før de blir vant med den. En annen ting er det selvsentrerende rattet, i tillegg til at det går 2,5 runder rundt, som gjør at man alltids sitter og småkorrigerer. Den er alt for myk med den fjæringen den har til å kjøre noe hardt, men den er superkomfortabel. En helt unik kjøreopplevelse. Å gå fra C2 Corvetten min til denne er som å gå fra flintstones-bil til romskip. Nå ser jeg bare frem til våren kommer så jeg kan begynne å legge på flere kilometer på dette klenodiet, og ikke minst treffe flere Citrofile og bilinteresserte mennesker på Cars & Coffee, Franske dager og slikt. Det blir bra! Avslutter Kenneth blidt.

Legg bilen din i garasjen du også ved å trykke her.