Ukas bil: 1957 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible
Ukas bil: 1957 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible
Ukas bil: 1957 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible

Ukas bil: 1957 Cadillac Eldorado Biarritz Convertible

Henning Kjensli regner seg som arvelig belastet, og har endt opp med samme sjeldne bil som sin far.

Cadillac Eldorado Biarritz Convertible var en spektakulær bil i 1957. Kun 1800 ble produsert totalt, og modellen var Cadillacs nest dyreste bil det året kun forbigått av spektakulære Eldorado Brougham.

Mannen som eier dette firehjulte smykket er en av Norges største Cadillac-entusiaster. Henning Kjensli (34) fra Lillestrøm (som også eier en 1957 Cadillac Seville og en 1995 Cadillac Fleetwood Brougham). At han er blitt så stor Cadillac-entusiast er imidlertid ingen overraskelse…

- Jeg er nok arvelig belastet. Jeg har vokst opp med en far som har akkurat samme bil som ble restaurert på 90-tallet. Helt objektivt mener jeg også at 1957 Cadillac Eldorado er 50-tallets vakreste bildesign. Det er spesielt bilens bakparti som gjør den så unik. Dette er designet av Ron Hill, en nyansatt fyr hos GM Design som kom rett fra skolebenken og fikk bakparten på 57 Eldorado som sin første store designoppgave! Designet skiller seg markant fra de fleste andre amerikanske 50-tallere med sitt fravær av en stor tverrgående støtfanger. I stedet er den stykket opp i 2 deler med hvert sitt integrerte eksosutslipp hvor en rollpan og forsenket forniklet skiltramme er i mellom de to støtfangerhjørnene. Fargen med det herlige navnet Bahama Blue er også en favoritt!   

Bilens historikk er også noe utenom det vanlige:

- Den ble solgt ny av Sørensen & Balchen AS på Majorstua i Oslo til Skipsreder Peder Herlofson. Herlofson hadde bilen i 15 år og brukte den fortrinnsvis til hytta og til Bogstad for å spille golf. Fra 1972 frem til jeg kjøpte den i vinter har den blitt tatt vare på av brødrene Terje og Espen Kolstad. Etter alle solemerker var dette den dyreste bilen som ble solgt i Norge i 1957. Kjøpesummen var på over 90.000 kroner. En ufattelig sum for en bil i et Norge hvor menigmann kanskje hadde en sliten førkrigsbil og hvor gjennomsnittslønna var 12.420 kroner i året, forteller Henning.

Han har foreløpig bare kjørt 10 kilometer med sin nye bil, men med godværet som er varslet nå øker nok det fort. Den skal absolutt brukes, selv om han er sitt ansvar bevisst for en slik kulturskatt:

- Bilen er relativt urørt.  Opp gjennom årene er cabrioleten byttet til en mørkere farge enn originalt. Setene foran og bak er sydd opp i helt korrekt buffalo grain skinn i originalfargen Sabre Blue. Ellers er den i utrolig bra originalstand til å ha gått i Norge i 63 år. Tilstanden vitner om tidligere eiere som har brydd seg om og tatt godt vare på den så jeg har litt å leve opp til, avslutter Henning.