Ukas bil 1975 Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 2.0 Twin Cam
Ukas bil 1975 Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 2.0 Twin Cam
Ukas bil 1975 Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 2.0 Twin Cam

Ukas bil 1975 Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 2.0 Twin Cam

«Alt under 4000 omdreininger er kjedelig»

På kjøkkenet hjemme hos Jens Egede-Nissen og Tanja Egede-Nissen lukter det godt av nykokt pasta og friske tomater. Ute i garasjen står en Alfa Romeo Giulietta QV, ikke mindre enn to Ducati Monster og sist, men ikke minst selve diamanten. En 1975 Alfa Romeo GTV 2000 Bertone med 2 liter twin cam motor.
- Jeg tror en stor feil mange gjør er at de ikke har felles hobby, noe å prate om på lange turer, noe man kan oppleve sammen. Jeg og kona lever en slags Italofil stil og deler fascinasjonen for italiensk mat, kultur og ikke minst det som har med motor å gjøre, forklarer mannen i huset Jens Egede-Nissen.

Italiensk fanatisme
Interessen for det italienske startet hos Jens med en Fiat 132, en 1984-modell. Deretter fulgte to Fiat 131 Racing tett på hverandre.
- Det har jo vært stort sett italiensk, men dog noen glipper som jeg kaller det. Det er registrert to beige 1986 Jeep Renegade i Norge og jeg har eid begge. Jeg kjørte den ene til Italia i år 2000, og året etter kjørte jeg den andre til Spania. Det er klart at det er ikke hverdagskost på Rivieraen med V8 og sidepipes. Så mye oppmerksomhet ble det helt klart på disse turene, forklarer Jens.

Lysten på noe italiensk meldte seg fort tilbake og blant annet en 1981 Fiat X1-9 og Alfa Romeo 159 har nylig vært i parets eie. Bertonen skulle derimot dukke opp først sommeren 2020. Da var paret på treff på Minnesund hvor det sto en slik Bertone. Da var veien kort før Fiaten ble byttet ut, faktisk så kort at allerede dagen etter kjøpte paret Bertonen i Moss hos en eldre herremann.
- Bilen ble hentet inn til Norge på midten av 2000-tallet fra USA, nærmere bestemt California. Den gangen var den kun et karosseri som var rustfritt. I Norge fikk den drivlinje og slikt fra en krasjet bil rundt år 2010. I 2013 overtok en eldre herremann bilen, og den ble i hans eie frem til vi kjøpte den i år.

2020 ble av helt opplagte grunner året for å ta norgesferien, noe også paret gjorde med sin nyinnkjøpte Alfa Romeo. Fantastiske steder som Geiranger, Trollstigen, Rjukan og Øvre Årdal. Selv om det nå er en godt voksen dame, så er det ifølge eieren selv ingen problemer å dra på såpass omfattende turer.
- Mangelen på hotellovernattinger ble jo et problem for oss og helt på tampen av ferien måtte vi rett og slett kjøre 65 mil sammenhengende for å komme oss hjem. Den er så god å kjøre at det ikke var noe problem, og selv med doble 40mm forgassere bruker den knappe 0,7 liter på mila, forteller Jens.

Alfaholics turnaround
Det som ofte skjer med slike gamle biler som knapt brukes over tid, er at de blir litt støle i beina. Da Jens kjøpte bilen ble kjørestilen forvandlet fra korte turer med lavt turtall til den kjørestilen Jens mener bilen fortjener. Høyt turtall og aktiv kjøring.
- Det endte jo med økt oljeforbruk, så time hos Carrozzeria Alfa i Drøbak ble bestilt. Nå blir det full gjennomgang av bilen mekanisk. Alt under blir byttet utmed understell fra Alfaholics, deres Fast road and track-understell. Også motoren får en komplett overhaling med deler fra Alfaholics. Blant annet høykompstempel, kvassere kammer, strammere ventilfjærer og så videre blir byttet ut. Girkassen får også en gjennomgang med det samme. Akkurat hva dette oppsettet vil gi av effekt aner jeg ikke, men at den blir kvikk er jeg sikker på, forteller Jens entusiastisk.

At en slik flott bil vekker oppmerksomhet langs veien legger ikke Jens skjul på.
- Om du ønsker å få være i fred har jeg et tips til deg og det er å ikke kjøpe en slik bil. For oppmerksomhet får du i lassevis med en slik bil.

Alfa Romeo 2000 Bertone
Det er ingen tvil om at bilen er et smykke, en klassiker med linjer så flotte at noen mener de burde høre hjemme på et kunstgalleri eller et museum. Den er også et kunstverk under.
- Bilen var det ypperste av italiensk mekanikk på den tiden den kom. 2000 var enda litt flottere enn de med mindre motor. Den kom blant annet med sperrediff, som på den tiden var forbeholdt amerikanske biler og Volvo Amazon. Også kom den jo med en 2-liters rekkefirer med femtrinns girkasse. Det var en kjøremaskin uten sidestykke, og som var et yndet kjøretøy blant racerførere på 60 og 70-tallet, forteller Jens avslutningsvis.

Har du husket å legge inn din egen bil i Refuels garasje?
Hvis ikke kan du klikke her for å legge den inn.