Unik mulighet for Corvette-entusiaster
Unik mulighet for Corvette-entusiaster
Unik mulighet for Corvette-entusiaster

Unik mulighet for Corvette-entusiaster

En rekke spesielle historiske Corvetter skal selges, og her er åtte som virkelig skiller seg

Mecum’s årlige auksjons-bonanza i Kissimmee, Florida i januar (6-16 januar i 2022) byr på over 200 ulike Chevrolet Corvette til salgs. Noen har ingen spesiell historie, mens andre har en særdeles spesiell historie.

Mecum selv framhever åtte av bilene for sine historiske kvaliteter, viktighet og verdi, og kaller dem kollektivt for «A once in a lifetime offering of Corvettes». Her er de åtte bilene med informasjon på hver enkelt:

«Gulf One»

Av de åtte knytter det seg størst forventninger til to legender fra racerbanen, en L88 NART-bil (mer om den litt senere) og den såkalte «Gulf One». Det er en 1963 Corvette Z06 som var en av 14 Corvette C2 fra fabrikken utelukkende bygget for racing, og som var den mestvinnende bilen av dem alle. Den ble levert fra Yenko Chevrolet til Grady Davis fra Gulf Oil, og kjørt i løp av Dick Thompson. Den tok en rekke klasseseire, og restaurert tilbake til slik den framstod da den kjørte 12-timers løpet i Sebring i 1963. Estimert pris er 3.000.000 - 3.500.000 dollar.

Superoriginal 1963 Corvette Z06

Det er to til 1963 Corvette blant de åtte utvalgte bilene, og en av dem er urestaurert med original lakk, originalt interiør og originalt drivverk. Den har gått 39.000 miles og var eid av samme eier i 43 år. Bilen mottok Bloomington Gold Benchmark prisen i 2013, og er en makeløst fin bil i fantastisk originalstand. Estimert pris er 500.000 – 600.000 dollar.

Corvette Z06 N03

Den tredje 1963-modellen er en Corvette Z06 med den såkalte N03 (som var RPO-nummeret) bensintanken. Z06 var en sportslig tilleggspakke tiltenkt dem som ønsket å kjøre løp med bilen, men N03 bensintanken som var laget av glassfiber var ikke del av Z06 pakken (for å holde prisen nede). Imidlertid kunne man bestille den ved siden av, og 63 kunder valgte å gjøre det. I tillegg er dette en matching numbers bil med 327 V8 motoren, og innehaver av en Bloomington Gold pris, så vi snakker om en nydelig bil i strøken tilstand. Estimert pris er 400.000 – 450.000 dollar.

Super Sport

Av Corvette C1 bilene er kanskje den såkalte Super Sport den mest spesielle. Det var en showbil som ble premierevist på Coliseum i New York i januar 1957, og som ble vist fram på ulike show det året. Den er restaurert til sin opprinnelige GM Motorama tilstand. Estimert pris er 1.750.000 – 2.000.000 dollar.

Race Rat

Den herlige «Race Rat» er en fabrikkbygget racebil, som vant klassen sin i 12-timers løpet på Sebring i 1960. Den er 1 av 10 bygde 1960 Big Tank-utgaver, som innebar en 24-gallon bensintank designet av Zora Arkus-Duntov. 283 V8 på 397 hk (opprinnelig 315 hk) og 4-trinns manuell betyr alvor, og bilens tilstand er strøken med flere tunge priser fra blant annet Amelia Island på kjøpet. Estimert pris er 600.000 – 700.000 dollar.

Big Brake Airbox

En annen godbit er denne 1957 Corvette med fabrikkinstallert Big Brake Airbox med RPO-nummer 579E, og som ble installert på 44 biler. Bilen deltok i SCCA-løp mellom 1957 og 1959, og er i tillegg en av 54 (eller 51) biler fra fabrikk med RPO 684, som er Heavy Duty Suspension-pakken. Bilen har gjennomgått to omfattende restaureringer i sin levetid, og er i superstrøken tilstand. Estimert pris er 550.000 – 650.000 dollar.

NART L88

Den suverent mest brutale bilen av de åtte, er utvilsomt en 1966 Corvette L88, som ble bygget som et samarbeid mellom Zora Arkus-Duntov og Luigi Chinetti fra NART. Den er en av «four kings» racebygde heavy-duty fabrikkbiler med L88 427-motoren og M22 heavy-duty 4-trinns manuell girkasse. Bilen ble laget for å kjøre 12-timers løpet på Sebring i 1966 for NART-teamet, og førerne skulle være Pedro Rodriguez og Mario Andretti. Et formidabelt førerpar uten like, men av uvisse grunner valgte teamet å kjøre med en Ferrari 365 P2 i stedet (som førerduoen hadde tatt fjerdeplassen med på Daytona noen uker tidligere, men som på Sebring ble innblandet i en horribel ulykke med en Porsche 906 som kostet fire tilskuere livet). L88-bilen har uansett en rik løpshistorikk (om enn ikke med førere av det kaliberet som den opprinnelig skulle ha), og vunnet en mengde priser for sin tilstand. Estimert pris er ikke estimert. Mecum opplyser bare «Call for estimate».

«The Vault find»

Sist ut er en superoriginal 1967 Corvette kjent som «The vault find». Etter å ha mottatt to Purple Hearts for sin innsats i Vietnam dro Keith Litavsky til sin lokale Chevrolet-forhandler og kjøpte sin drømmebil. En kliss ny 1967 Corvette med mektig 427 L71 V8 på 435 hk og M21 4-trinns manuell girkasse. Keith tok ekstremt godt vare på sin bil, og kjørte aldri med den i regnet, parkerte den aldri i solen, og hadde den oppjekket på fire jekker som stod på tepper i garasjen sin. Hver gang han kjørte en tur skrev han ned notater i en egen loggbok om alt fra turtall til hvordan bilen gikk. Keith døde i 1993, og hans sønn overtok bilen. Han plasserte den i en klima-kontrollert garasje, før bilen skiftet hender i 2017. Bilen ser ut som den akkurat har rullet ut fra fabrikken, og har 8540 særdeles godt dokumenterte miles på telleren. Med unntak av batteriet er dette sannsynligvis verdens mest originale 1967 Corvette. Estimert pris er 400 – 500.000 dollar.