Denne artikkelen var på trykk i Refuel Magazine nr. 3 - 2025. Ønsker du seks utgaver av Refuel Magazine? Meld deg inn her!
Christian Hopland er en ihuga bilentusiast som fikk bensin inn i blodet da han skaffet sin første moped. Honda MT-5 har, som i Christians tilfelle, vært katalysatoren for mange bilentusiaster. Toårig videregående på mekaniske fag, læretid hos Toyota og elleve år som bilmekaniker fulgte deretter.
- Den første entusiastbilen jeg hadde var en Volvo 850 T5R. Samtidig som jeg gikk i læra så pusset jeg opp et familieklenodium, en Volvo Amazon. På det tidspunktet var det BMW E36 M3 som var drømmebilen, men jeg hadde en kompis som hadde skikkelig sansen for japanske biler. Det var starten på hele greiene her. Kort fortalt ble vi enige om å kjøpe en Supra sammen. På den tiden var dette svindyrt og vi hadde ikke så mye penger noen av oss, men vi fikk tak i en 1996 Top Secret Toyota Supra med 700 hestekrefter fra Japan. Denne ble hentet hjem og brukt mye av oss her hjemme til både det ene og det andre. Vi plukket den fra hverandre og lakkerte den, og fikk den skikkelig fin. Dette var starten på min entusiasme for japanske biler. Etter hvert fant jeg ut at jeg ville ha noe som jeg eide alene. Da var det R34 som sto øverst på listen. Jeg solgte meg derfor ut av Supraen og kjøpte en blå 2002 Nissan Skyline GTR V-spec 2 Nür med en 2,8 liters HKS-motor. Det er 1 av 718 slike som ble bygget. Også denne uten skilter. Det tok ikke så lang tid før jeg fant ut at jeg ville ha bil på skilter, så da skaffet jeg meg en BMW E30 M3 som var bygd som en replika av DTM Jägermeister-bilene som gikk i løp på kontinentet, forklarer Christian.
Alt dette har nå ledet til at vi er dit vi er i dag, for plutselig ringte Christians telefon en kveld i 2014. Det var en person som ville selge han en skiltet 1993 modell Nissan Skyline. Dette fristet skikkelig og det tok ikke lange stunden før E30en var byttet ut med en hvit 1993 Skyline.