Zagato: Møt mannen og bilene fra det legendariske designsenteret
Zagato: Møt mannen og bilene fra det legendariske designsenteret
Zagato: Møt mannen og bilene fra det legendariske designsenteret

Zagato: Møt mannen og bilene fra det legendariske designsenteret

Hvordan får Zagato sine kunder? Hva er de beste designene fra Zagato? Er elbiler løsningen for fremtiden? Spørsmålene er mange når vi tar turen til Zagato for et eksklusivt møte.

Andrea Zagato er administrerende direktør for Zagato. Et legendarisk italiensk designsenter som ble startet i 1919 av Ugo Zagato, og som opp gjennom årene har blitt synonymt med fantastisk design. Lettvekts-karosserier med fokus på aerodynamikk og minimalt bruk av forstyrrende elementer i designet har vært kjerneverdier, og i motsetning til mange andre av de gamle karosserimakerne har Zagato overlevd, og blomstrer som aldri før. De er gjeldsfrie og tar kun på seg oppdrag som passer til deres image og rykte. For Zagato er design for kjennere. Hvis en modell har Zagato-opphav er den alltid verdt mer enn hvis den bare er en vanlig modell. Det er ikke uten grunn at det velrenommerte magasinet Magneto nylig ranket Zagato som tidenes beste designsenter foran navn som Bertone, Italdesign og Pininfarina.

Jeg har fått til en avtale med Andrea Zagato, som sammen med Dr. Rino Drogo (media&marketing manager for Zagato) møter meg for en liten prat og omvisning i deres lokaler. Andrea er italiensk businessmann på sitt beste. Elegant, sjarmerende, velkledd og med gode replikker servert med både innsikt, kløkt og et lite glimt i øyet.

Men hvordan har Zagato klart å overleve i over 100 år, når giganter som Bertone gikk under, og Pininfarina ble solgt til indiske Mahindra?

- Vi bygde karosserier for mange ulike biler her på fabrikken fram til tidlig 90-tall, men så forsvant den tradisjonelle sammensettingen av spesialkarosserier i og med at japanernes fleksible Lean production lines overtok. Så vi tok ned våre produksjonslinjer, og gikk tilbake til modeller laget i begrenset opplag. Fordelen med det var at jeg kunne sove bedre om natten, og det viste seg også å være et smart trekk for vår del. Vi har funnet en annen sti, hvor vi har investert i fleksibilitet ved å gå tilbake til våre røtter.

- Hva er forskjellen på Zagato og de tradisjonelle rivalene som du ser det?

- Alle karosserimakere tok utgangspunkt i hestekjerrer da de startet. Det er kjennetegnet på alle, selv Figoni & Falaschi. Men Zagato som ble startet av min bestefar Ugo Zagato i 1919, har bakgrunn i flyindustrien. Ugo jobbet for Officine Aeronautiche Ansaldo, og forlot dem for å sette opp sitt eget selskap i Milano. Hans mål og visjon var å videreføre luftfartens standarder innen vekt og styrke til bilindustrien. Biler på den tiden var tunge og store. Ugo ønsket lettvekts-strukturer med en aluminums-rørramme som et fly. Dette ble Zagatos fokus fram til andre verdenskrig, og det var der vi skapte et navn for oss selv med utallige racing-triumfer, og Zagato var også eksklusiv partner for Enzo Ferraris Alfa Romeo GP team på 1930-tallet. På trettitallet ble det et større fokus på aerodynamikk, før femtitallet kom med et helt annet fokus. Da ble den tradisjonelle Grand Touring bilen det viktigste med komfortable biler som kunne kjøres hver dag. Vi lagde karosserier for merker som Alfa Romeo, Abarth, Bristol, Ferrari, Lancia, Maserati og Porsche, for å nevne noen, og alle var og er samlerbiler.

Her skynder jeg meg å legge til at jeg faktisk eier en Zagato-bil. En 1977 Bristol 412 Zagato, noe som får Andrea til å lyse opp.

- Bristol 412 ja. Karosseriet ble laget her i aluminium. Designet var av Giuseppe Mittino, som var vår sjefsdesigner på 70-tallet, og som opprinnelig var en arkitekt. Bristol er et merke vi har samarbeidet meget godt med, så mye at hvis Bristol eller OSCA noen gang skulle gjenoppstå og bli relansert på nytt, så ville vi elsket å jobbe sammen med dem igjen. Alt vi har laget er samlerbiler, modeller produsert i begrenset opplag med et gjenkjennbart design. På grunn av dette lever bilene videre etter at produksjonen er over. Fellesnevneren er en veldig ren design typisk for kulturen i Milano. Det er en viss inspirasjon fra den tyske Bauhaus-stilen her, alt er rasjonelt, ryddig og rent. Du legger ikke til unødige elementer, du designer for å fjerne unødige elementer. Less is more. Dette i kontrast til for eksempel, visse karosseribyggere i Torino som er mer influert av fransk stil og mentalitet. Art Deco, Art Nouveau, som går godt sammen med piemontesisk Barokk. De legger til krom og vinger og alt sånt, som vi ikke gjør. For oss er skjønnhet tidsløst.

- Har du et direkte eksempel som viser forskjellen?

- Jeg kan ta Lancia Flaminia. En vakker bil som Pininfarina bygde, som minner om amerikanske biler designet i 'Styling Sections'. Men all krommen og finnene har ingen funksjon. Vår versjon av Flaminia – Sport – er det motsatte, veldig ren og superlett. Hvis den hadde kappkjørt mot Pininfarinas bil, ville den tatt den igjen tre ganger på en runde. Så for å oppsummere er den første bilen en viktig bil fra sekstitallet. Den andre har et tidsløst design. Begge versjonene har det samme interiøret, de samme hjulene osv, men en Zagato Flaminia er verdt ti ganger mer enn den andre i dag.  

- Etter Ugo overtok din far Elio selskapet, mens du overtok i 2009. Hva er dine tre favorittdesign når det gjelder Zagato?

- Det er vanskelig for å si det mildt. Du må huske på at vi har produsert 550 karosserier i løpet av 103 år med uavbrutt historie, fordelt på 44 bilmerker. Imidlertid kan jeg peke på noen designer som har betydd mye for meg personlig uten å nevne de mest ikoniske og kjente modellene. Den første er 1995 Lamborghini Raptor. Den var hva jeg vil kalle en tapt mulighet. Den var et blikk inn i fremtiden, noe Lamborgini trengte på den tiden. De hadde tapt penger hvert år. De forhandlet med Franz Joseph Paefgens Audi Group. Etter 1997 ble de refinansiert og etablerte en designretning som definitivt pushet mot kantete biler. Men for oss handlet Lamborghini aldri om kanter. Vi hadde sett på Miuraen. Den vakreste Lamborghini noensinne. Sexy og rund, med nøyaktig den rette mengden spenning. Vi brukte den som et referansepunkt for Raptor. Se på de to bilene side ved side. En moderne, en klassiker. Raptor var ikke retro og allikevel snakket den samme språk som Miura.

- Den andre bilen jeg vil nevne er 2012 Aston Martin V12 Zagato. Den ble introdusert på Villa d'Este i 2011, hvor den ble 'Best in Show' i designklassen, men den var også en potent bil på racerbanen, og den samme bilen med en tvilling, kalt Zig og Zag, kjørte i 24-timers løpet på Nürburgring bare to uker etter Villa d'Este.  V12 Zagato er en kombinasjon av racerbil og en bil som kan kjøres hver dag, og den kan vinne trofeer på racerbanen, og også i designkonkurranser på Concours-show. Det er nok bilen jeg liker mest å kjøre, og den er simpelthen nydelig.

- Når det gjelder bil nummer tre må jeg nevne en førkrigsbil som gikk tapt, som vi nå driver og bringer tilbake til live. Det er en fotometrisk prosess som gjør at vi kan rekonstruere med perfekt gjengivelse en modell fra fortiden som har gått tapt, og hvor det bare fins igjen noen falmede bilder. Vi holder på med den nå, og bilen bør være ferdig neste år. Det er 1937 Alfa Romeo 8C Aerodinamica, som for øvrig hadde den beste motoren noensinne laget av en bilfabrikk før andre verdenskrig. Det er kanskje den vakreste av alle 8C-modeller som Zagato laget for Alfa Romeo, men ingen kan se den fordi den har blitt ødelagt. Jeg håper vi kan gjenopplive den!

(Her må det legges til at jeg får en tur inn i Zagato sitt verksted for å se hva som foregår. En utrolig titt inn i det aller helligste, med ulike one-offs inne til oppfriskning/service – som en arabisk kundebil som har stått ute i ørkensanden i månedsvis og sårt trenger litt omsorg, til Horacio Pagani sin egen Porsche Carrera GT – samt altså konstruksjonen av den nye one-off bilen som Andrea nevner)

- Du nevner fremtiden. Hvordan blir den egentlig? Hvordan ser du på elbiler? Hva med de kinesiske merkene?

- Vi har aldri jobbet med kinesiske bilfabrikker. Når de har tilbudt oss samarbeid, så har vi så langt sagt nei, men det er alltid en første gang for alt. I dag produserer vi kun limited-edition collector cars, så hvis de ville ha en spesialmodell av et eller annet slag, så kunne vi tenke på det, men hvis de ønsket en bil tiltenkt større produksjon, en forbrukermodell, så ville vi fortelle dem at de kan gjøre det selv eller finne noen annen som kan gjøre det for dem. Det handler om å lage et designspråk som er tilpasset et spesielt merkes profil. Hvis du tar et sterkt DNA som f.eks Aston Martin sitt, og kombinerer med vårt DNA, så får en et enda sterkere resultat og et samlerobjekt. Noe som er grunnen til at Aston Martin kan selge en Zagato-versjon til tre ganger prisen av en vanlig versjon. Når det gjelder elbiler er det en filosofi jeg ikke deler. Med E-fuel så får du utslippene ned i null, og produksjonen fra batterier er alt annet enn miljøvennlig. Vi prater mye med folk fra Exxon, Shell osv, og de er ikke bekymret. Hele opplegget med batteribiler er utopia. De løser intet problem. I tillegg har du dette med vekt og størrelse. En batteribil er dobbelt så tung som en vanlig bil. Det vil si at du kjører med vekten av en annen bil på taket av din egen bil. Noe som betyr at du egentlig ikke kjører en bil lengre. Vi lagde en helelektrisk bybil i 1972, kanskje den første i historien som ble produsert i 1000 eksemplarer for California, og vi innså at størrelse teller. Du må redusere størrelsen på biler, du må frigjøre plass i byene. Men det er ikke den retningen dagens elbiler går i. Akkurat nå er også elbiler dyre, men det kan jo endre seg raskt. La oss anta at E-Fuel kommer om fire år. Den bensinen vil bli mye dyrere enn dagens bensin, så en elektrisk bil vil da komme bedre ut i prissammenligning. Da vil markedet dele seg. En annen interessant ting med elbiler er at de fleste er ganske like når det gjelder struktur og teknologi, så det er meget mulig at design vil bli mye viktigere for folk i årene som kommer for å skille bilene, noe jeg håper vil få positive ringvirkninger for vårt selskap.

- Hva vil bli de viktigste markedene for Zagato i årene som kommer?

- USA vil være viktigst for oss ti år fra nå, fulgt av Sveits og Japan. Sveits er viktig rett og slett fordi landet har størst andel samlerbiler. Når det gjelder USA, så er det sånn at alt du gjør i Amerika forsterkes ganger 10, sånn at du selger mye mer biler. Japan er og vil fortsette å være viktig fordi de liker minimalistisk design uten unødvendig dilldall, akkurat som vi gjør. For å si det enkelt, vi er suksessfulle idag på steder hvor det fins en sterk bilkultur.  

- Hvilket område passer dårligst inn med Zagato sin filosofi?

- Det vil kanskje være Midt-Østen fordi de verdsetter detaljer innen tekno-barokk design, som er det motsatte av hva vi gjør.

- Hvordan når dere ut til kunder? Hva får folk til å ville kjøpe en Zagato? Og hvordan vil dere nå kunder i årene som kommer?

- Zagato – fram til nå – har handlet veldig mye om word of mouth. Men verden endrer seg, og det er vanskelig å nå oss i dag med alle restriksjonene som har vært på plass siden pandemien. Kunder pleide å finne oss og fortelle sine venner om oss. Poenger er at holdningen til det å reise endrer seg, og alle snakker høyt nå til dags. Hvis du er for introvert, så kan du bli oversett. Vi trenger antakelig å nå flere folk. Vi lanserer 5/6 Zagato DOMUS rundt omkring i verden (Sveits, USA, Japan og England) som er portaler for å komme til vår verden, og for å fortelle “the adventure of a lifetime” om en one-off eller en collector’s few off.

En ny inngang vil være på plass her i Italia neste år. Fram til nå har vi ikke tatt imot vanlige besøkende. Ingen har fått lov å komme uten en forhåndsgodkjent avtale. Men fra neste år så planlegger vi å åpne opp litt mer, som betyr at de tusener av folk som finner veien til Alfa Romeo museet, som bare er noen hundre meter unna, vil finne veien hit. Da vil vi ikke kunne gjemme oss mer, smiler Andrea.

Her er 12 av Zagatos beste design gjennom tidene: