Lordens blogg: Historietabbe i Bologna: Maserati og bystyret valgte feil hus.
Lordens blogg: Historietabbe i Bologna: Maserati og bystyret valgte feil hus.
Lordens blogg: Historietabbe i Bologna: Maserati og bystyret valgte feil hus.

Lordens blogg: Historietabbe i Bologna: Maserati og bystyret valgte feil hus.

Å hedre Maserati ved å markere hvor eventyret startet er en fin gest, men i Bologna henger bystyrets hyllest til Maserati på feil husvegg. Hvordan er det mulig? Og hvor er i så fall det rette huset?

Å være over gjennomsnittet bilinteressert kan føre til at man kanskje går litt lenger enn folk flest. Etter rusen som fulgte med å bli Maserati-eier for noen år siden, fant jeg ut at jeg selvsagt måtte se huset hvor Alfieri  Maserati etablerte Maserati i 1914. Det er i seg selv intet problem, for det er bare å google litt så finner man huset inne i den gamle flotte bykjernen av Bologna. Det er til og med hengt opp en liten diskret plakett på huset hvor det står «Societa Anonima Officine Alfieri Maserati was founded in this building on 1st December 1914. Thanks to the genius and labour of Alfieri and his brothers Ettore, Ernesto and Bindo the company went on to gain international fame and prestige thus contributing to the world’s awareness of Bologna’s excellent industrial identity”.

En fin liten gest av bystyret, og som har ført til at hundrevis av Maserati-fans har tatt bilde av seg selv utenfor bygningen. Det er bare et problem. Bystyret har hengt plaketten utenfor feil bygning!

Før vi kommer til hvordan det er mulig må man imidlertid gå litt inn i Maserati-historien. Like etter å ha returnert fra en reise til Sør-Amerika i 1913 på vegne av Isotta-Fraschini som de to Maserati-brødrene Alfieri og Ettore jobbet for, bestemte Alfieri seg for å starte opp et verksted på egen hånd. Der kunne han la sin kreativitet og erfaring komme til nytte, og han leide derfor et lokale i sentrum av Bologna, nærmere bestemt Via de Pepoli 1A.

I et brev datert 29.juni 1914 søkte han om tillatelse til å åpne en garasje/verksted i Via de Pepoli 1A, noe som er det første offisielle brevet som fins om selskapet Maserati. Det ble godkjent, og 1.desember 1914 ble det registrert at Maserati fra den datoen drev sitt eget verksted. Men den komplette registreringen av papirene hos de offisielle kontorene fant sted 14.desember 1914, og det er datoen som regnes som starten på Maserati (da Maserati Biturbo ble introdusert i 1981 valgte man datoen 14.desember).

Dermed kunne Alfieri feire julen 1914 i sitt eget lokale, hvor han fikk hjelp av sine to yngre brødre Ettore og Ernesto, samt noen andre arbeidere. Senere flyttet man selvsagt på seg i takt med at man vokste, og i dag befinner Maserati seg i Modena. Men er man over gjennomsnittet interessert i merket vil man selvsagt se hvor selve eventyret startet. Noe som bringer oss til Via de Pepoli 1A, som er beskrevet i samtidige dokumenter med ulike måter å skrive husnummeret på, i form av 1A, 1a, 1, n.1 lett.a og N.1 lettera A.   

Selve stedet er dårlig dokumentert i gamle bøker, og hovedgrunnen til at folk finner fram til huset er den nevnte plaketten som bystyret i Bologna har hengt opp. Men i 2018 ga Francisco Giordano ut den lille boken La Maserati di Bologna, hvor han følger sporene etter Maserati i Bologna. Der slo han fast at huset hvor plaketten henger er feil hus.

Å gå i detalj her vil kreve en lang og særdeles omstendelig artikkel, men Francisco forklarer blant annet at huset som i dag har plaketten på veggen ikke har eller noensinne har hatt en grunnetasje, men en kjeller, og det ville vært umulig å få en Isotta-Fraschini ned dit. Han har også funnet dokumenter som sier klart og tydelig at Maseratis verksted var lokalisert i grunnetasjen, og ikke i kjelleretasjen. Ergo kan han umulig ha holdt til i 1A som i dag har plaketten på veggen. Dette fører oss til den mer beskjedne nabobygningen som i dag er blitt til 1C (uten at det står noe nummer på veggen), men som ikke het 1C i 1914. Francisco klarte i sitt arbeid å finne en husleieavtale signert 9.mai 1916 som slår fast klart og tydelig at Alfieri leier Via de Papoli N.1 som består av et stort rom på bakkeplan som kan brukes til verksted og garasje, samt et rom i etasjen over. Dette i tillegg til en myriade ulike detaljer som jeg ikke går inn på her, samt bevisførsel som utelukker andre kandidater som 1E, samt 1 og 1D fører til en sikker konklusjon på hva som er bygningen hvor eventyret om Maserati startet.

Dermed vet du det hvis du har planer om å ta et bilde av huset hvor historien om Maserati startet. Men om du tar turen vit også at fontenen med Neptun som holder treforken er bare noen hundre meter unna. Den er også særdeles viktig i historien om Maserati, siden kunstneriske Mario (den eneste av alle brødrene som ikke var bilinteressert) tegnet Maserati-logoen etter å ha studert fontenens trefork. (en trefork er en lystregaffel med tre spisser). Fontenen er et renessanse-mesterverk i seg selv signert skulptøren Jean de Boulogne, og ble laget av ham fra 1563 til 1567. Under første verdenskrig ble statuen dekket til for å beskytte den, før den ble tatt ned i februar 1918 og gjemt i et lager. I 1919 ble den reist tilbake på sin opprinnelige plass, samtidig som Maserati-brødrene flyttet til en ny fabrikkbygning i Pontevecchio, et landlig forstadsområde øst for Bologna sentrum, hvor selve byggingen av egenproduserte biler startet, noe som resulterte i Maserati Tipo 26 som stilte til start 25.april 1926 i det beintøffe Targa Florio (med klasseseier i 1500 ccm klassen).

Etter det ble myten og legenden om Maserati skapt, men alt startet med lokalene som Alfieri leide i sentrum av Bologna. Jeg kan ikke understreke hvor herlig jeg syns det er med slike detaljer, som for meg virkelig får fram entusiastbiten i et merke. Det er slikt som gjør at jeg alltid vil syns det er mer fascinerende og gledelig med merker som har slike detaljer og historier, som viser hvordan lidenskap var det som førte dem an i bilhistorien, og ikke kjedelige styremøter hvor man planla og kalkulerte biler for hvermansen. Maserati handlet fra starten av kun om lidenskap for kjøring og racing, som står i sterk kontrast til de fleste bilkonsern som bare er opptatt av å selge biler som en ren business.

Forza Maserati!