Retromobile er bilhobbyen på sitt beste, og det trengtes, for jeg var absolutt ikke på mitt beste forrige helg. Årsaken til det ligger i at jeg siden starten av januar har hatt isjias som er en særdeles smertefull affære, med det resultat at det å sitte er ren tortur. Så jeg gruet meg til å ta to fly fra Trondheim til Paris. Det logiske ville selvsagt vært å holde seg hjemme, men Retromobile kan jeg simpelthen ikke gå glipp av. For ingen messer kan i likhet med den franske messen by på så ultimate diamanter fra skjulte skattkister rundt om. Her kan man få se biler man aldri har sett før, og kanskje aldri får se igjen. Jeg måtte simpelthen dra. Å si at turen gjorde godt for kroppen ville være å lyve, men jeg er glad for at jeg tok turen. Her er mine favoritter fra messen, og jeg går rett løs på den ultimate favoritten:
1 Bugatti Type 57 S Atlantic
Den korte historien. Det ble bygget fire eksemplarer av Atlantic. Den første står på Mullin Museum i USA, og vil ventelig få ny eier i år siden museet stenger dørene nå i februar. Bil nummer fire eies av Ralph Lauren. Bil nummer to forsvant under krigen, og er aldri blitt sett igjen. Kun chassisnummer-platen eksisterer, og den var for øvrig til salgs på Retromobile! Bil nummer tre – chassisnummer 57473 – eies av en privat samler i Spania, og han lånte den ut til Retromobile. Den har en superfascinerende historie, som er en bok i seg selv (jeg har selvsagt boken i min samling). I 1955 kjørte bilens eier – Rene Chatard – en tur med bilen sammen med en av sine elskerinner, da de ble påkjørt av et tog på en planovergang. Begge omkom og bilen ble solgt som vrak til en skraphandler. I 1965 ble restene kjøpt av Paul-Andre Berson, som restaurerte det lille som var igjen, mens resten ble nybygd. Han solgte den ferdige bilen i 1977 til samleren Nicholas Seydoux, som senere fikk bilen restaurert på nytt, mens Berson på sin side senere bygde en ny replika som også hadde noen originale deler.