Glenfrome – For deg som ønsket en Range Rover utenom det vanlige
Et noe spesielt design
Glenfrome – For deg som ønsket en Range Rover utenom det vanlige

Glenfrome – For deg som ønsket en Range Rover utenom det vanlige

Hvis du ønsket en spesialbygd Range Rover hadde Glenfrome mye å velge i.  

Glenfrome ble startet av to kompiser i Glenfrome Road, Bristol i England. De presenterte en sportsbil under London-utstillinga i 1977 kalt Delta. De begynte så med modifisering av Range Rovere som i hovedsak ble solgt til Midtøsten.  Du kunne få Range Rovere som for eksempel kabriolet og som Limousine. De lagde og Glenfrome Ceremonial Review for Sultanen av Brunei, som et paradekjøretøy han kunne bruke til å vise seg frem.  Glenfrome skriver dette om seg selv i sin brosjyre av Glenfrome Ashton:

I en verden av luksusbiler står Glenfrome of England som et symbol på det aller beste og moderne innen bilteknikk kombinert med suverent design og praktfull finish, med kun bruk av de fineste materialer tilgjengelig.


Glenfrome-eventyret startet i 1977, men varte ikke lenge. I 1986 var de konkurs, mye grunnet ønske om å utvide produksjonen ved å bygge en stor produksjonsfabrikk. Det ble likevel noen minneverdige kjøretøyer og her er noen av de litt mer underlige modellene Glenfrome lagde.

Glenfrome Ceremonial Review
Gutta i Glenfrome ble etter hvert anerkjent for å bygge spesialbygde utgaver av Range Rover, og dette visste Hassanal Bolkiah ibni Omar Ali Saifuddien III, sultanen av Brunei. Derfor ble det bestilt en spesialbygd Range Rover som skulle benyttes til seremonier og parader. Den startet som en vanlig firedørs Range Rover, men fikk montert en trapp, gelender og en egen rampe for å stå på. Bilen var lakkert i gull, mens interiøret var rødt.

Glenfrome Facet
Ønsket du deg en Range Rover, men samtidig noe som føltes sportslig og spennende, så var Glenfrome Facet perfekt for deg. Det var en todørs kupé med targatak som var bygget på en Range Rover ramme. Du fikk den med aluminiumsfelger, air condition, elektriske vinduer, elektrisk vinsj, veltebur og et luksuriøst interiør i alle slags materiale. Det er ikke til å stikke under en stol at det er et noe sært design på bilen som kanskje ikke passer alle. Et spennende alternativ var at man kunne betale via American Express kredittkort, visstnok den første løsningen av denne typen i bilverdenen.

Glenfrome Clifton
Noe Glenfrome ofte gjorde var å strekke Range Roverne og lage de lenger. Denne var 61cm lenger den originale bilen og hadde fått en ekstra dør. Den var stappet full av datidens eksklusive ekstrautstyr som blant annet en TV som passasjerene i baksetet kunne se på. Elektriske vinduer, sentrallås, to air condition-enheter, kjøleboks for kald leskedrikk, fryser i bagasjerommet og alle slags interiørmateriale, deriblant mink.

Har du lyst å se nærmere på flere spesialbygde Range Rovere kan du lese denne artikkelen.