Rånebil, full av stil – 1983 Volvo 242
Rånebil, full av stil – 1983 Volvo 242
Rånebil, full av stil – 1983 Volvo 242

Rånebil, full av stil – 1983 Volvo 242

Sjeldent ser man like gjennomførte 240er som Håkon Arndal sin!

Undertegnede har selv vokst opp på Verdal. En av de store episentrene for råning i Norge. Volvo 240 har definitivt vært den bilen det har vært mest av nedi gatene da jeg vokste opp. Bilen er hva 1959 Cadillac eller Ford Mustang er for den amerikanske bilscenen, og det Nissan Skyline GT-R og Toyota Supra Mk4 er for den japanske. Den er på mange måter et ikon. Bilen som oppsummerer en hel kategori av bilentusiaster på best mulig måte. Den første bilen noen som ikke er bilinteressert assosierer med denne gruppen folk, og denne gruppen biler. Med et slikt «ansvar» så er det flott å se at det er noen som kjører full stil med sine byggverk, og en av dem er definitivt Håkon Arndal, som selvfølgelig er bosatt i nettopp Verdal.

Les også: Slik ble Volvo 240 Rånefavoritten

 

37-åringen jobber hos Toyota Bilia i Levanger, og er bosatt med samboer og barn i bygda Vuku i Verdal.
- Jeg ble nok påvirket mye av familie som hadde mye bil da jeg vokste opp. I det siste har interessen vandret litt mot det amerikanske, men Volvo har ligget latent hele tiden. Designet på Volvo synes jeg er flott. Alt fra Amazon, 140 og 240. Deletilgangen er bra, og det har alltid vært populære modeller. Jeg har hatt en god del 240 gjennom tiden, men for sju år siden fant jeg ut i stedet for å ha mange halvbra, så skulle jeg gå for en som skulle bli veldig bra. Jeg landet på en todørs 1983-modell. Dette er egentlig en 1984-modell, men den ble registrert i 1983, og er den siste todørs-modellen som ble levert, forklarer Håkon.

Se videoen: 1965 Volvo Amazon Herregårdsvogn på luftfjæring!
 

240en kjøpte han fra en kammerat som hadde importert den fra Sverige. I Sverige hadde den gått med kun en eier siden den var ny, og man kan enkelt tenke seg frem til at bilen var i original bra gubbekjørt bruksstand. Den hadde ikke gått veldig langt heller. Bilen ble importert i 2013, og Håkon kjøpte den lik så greit av kammeraten sin samme år. Siden da har det vært et rullende prosjekt.
- Jeg ønsket å beskytte mye av det originale utseendet som Volvo kom med, men samtidig skape et kult stuk på det. Da landet jeg på luftfjæring. Det ble det litt slit med da det egentlig skulle være bolt on, men det var det langt ifra. Det passet ikke, og jeg måtte blant annet bygge om til dropspindler foran for å få den lav nok, og masse justering måtte på plass for å få det til å passe. Bak er det satt på annen bakaksel med diffsperre. Luftfjæringen har fått plass med kompressor og tanker i bagasjerommet, forklarer Håkon.
Måten han viser frem systemet er også en kul detalj, ved at han bruker et balltre i metall for å holde bakluken oppe.
- Det var det jeg hadde for hånd, også har det bare blitt en greie, smiler Arndal.

Med en heftig senk må man også ha fine sko. Håkon har kjøpt et sett med Superstar Grandeur i krom finish. 18 lekre tommer med fem-eikers felger, spesialbestilt for å passe akkurat denne bilen, med et modifisert innpress. Disse står på tynne 215/35-18 dekk på alle fire hjul. For å få tucket hjulene inn i hjulbuen så er skjermene lett frisert. Det har gitt den gamle 240en en utrolig bra tilpasning. Bak brytes designet opp med en smukk spoiler.
- Disse spoilerne var veldig populære fra da jeg kjørte opp, og stilen på disse har egentlig hengt med meg helt siden da, forklarer Verdalingen.

Les om Vebjørns Volvo 240 Turbo

 

Noe som understreker Håkons ønske om å beholde noe av originaliteten i bilen, er fargen. I fjor-vinter ble den nemlig hellakkert og rustsveiset de få stedene hvor det var behov for det. Håkon gikk for en lyseblå originalfarge fra Volvo.
Kanskje den mest fremtredende modifikasjonen når det kommer til karosseri er frontlyktene. Disse er nord-amerikanske lykter som kom til 240 i kun noen modellår, og det er en god grunn til at du ikke ser de så ofte.
- For det første var det et styr å få tak i. Jeg lette lenge på ebay før jeg endelig fant et par i Canada. Når de først ankom så måtte det masse modifisering til for å få de til å passe. Festeplatene til lyktene måtte sveises om, og grillen måtte smales inn litt, men til slutt fikk jeg de på plass. Jeg liker lyktene veldig godt, og det er kult å ha noe som ingen andre har, smiler Arndal.

Se også Knut sin 1977 Volvo 244 DL Jubileum

 

Det er under panseret Volvoen har fått minst kjærlighet så langt, men som nevnt så er dette et rullende prosjekt, så planene ligger klare.
- Nå sitter det en original B21-motor i, men i vinter jobbes det med å bygge sugemotor til bilen, så den skal inn etter hvert. Girkassen er byttet, og nå står det en 5-trinns manuell i den. Eksos er allerede bygget om, med ekstraktor grenrør som har fått behandling i form av keramisk coating. Eksosen er tre tommer storm videre ut til en stor endestuss for å få ekstra god lyd i den gode gamle kjerra, forteller Håkon.
Innvendig har bilen fått nye R-sport setetrekk, og det er montert elektriske vindusheiser. Hele dashbordet er byttet til den siste utgaven som kom, og med den er det satt i ekstra instrumenter som den gangen var ekstrautstyr. Så er det det mest åpenbare da. Rattet er selvfølgelig byttet, og inn har det kommet et lite Momo-ratt.
- Det er nok mer for stil enn kjørekomfort og egenskaper, ler Håkon.
En annen ting som er klart for utbedring er stereoanlegget. Akkurat nå sitter det noen helt ok høyttalere i hattehyllen, men disse skal altså utbedres etter hvert.

Se videoen på Lars Olas flotte Duett

 

Ifølge Håkon har bilen blitt litt for lite brukt, litt fordi den hele tiden er under utbedring, men også fordi det ikke mangler på annen bil i bilparken som også må bli brukt litt. Men med sugemotor og bedre stereo så sier han seg fornøyd og tror bruken vil øke en del. Motoren skal i tillegg få økt volum opp til 2,5 liter, og en grom topp med to 48 Dellorto forgassere.
- Jeg har jo en gutt på 5 år som elsker å være med i 240en, så man får vel prøve å bruke den litt mer når motoren blir klar, avslutter Håkon.