Ren kjøreglede – 1990 BMW E30
1990 BMW E30
Ren kjøreglede – 1990 BMW E30

Ren kjøreglede – 1990 BMW E30

BMW tilbyr førerorienterte interiør, sporty design og motorer som kan vekke nysgjerrigheten til enhver entusiast. Jonas Nerlien ble tidlig bitt av basillen.

I den lille fjellbygda Oppdal strekker fjellene seg mot himmelen på alle kanter. Sauene beiter i solskinnet og på toppene står gamle minner om det som en gang er den velkjente Oppdalsvinteren. Ei naturskjønn bygd som ikke bare byr på gode naturopplevelser, men også et overraskende aktivt bilmiljø. Gatebiler og amerikanske biler anført av AMCAR Oppdal blandes i en herlig miks. Midt i denne gryta finner vi også Jonas Nerlien. En 30 år gammel mann med samboer og en datter, som er født og oppvokst i Oppdal og som er elektriker av yrke.

Skylder på naboen
Som nevnt har AMCAR Oppdal stått sterkt i lokalmiljøet og Jonas far var ikke noe unntak. Det var derfor helt naturlig at Jonas ble med faren ut i garasjen og dermed ble bilinteressen mer eller mindre medfødt. Å være med ut på treff eller turer i entusiastbil styrket også Jonas sin interesse for ting som lager god lyd, men det var først da den litt eldre naboen kom hjem med en BMW E30 323i at retningen for bilinteressen ble pekt ut.
-  Jeg var bare 7 år og syntes den var veldig tøff. Knallrød bil med rekkesekser og stereoanlegg var veldig tøft for en liten guttunge. Jeg gikk opp til naboen, som for øvrig var min store helt på den tiden, og fikk se på bilen, og jaggu var jeg så heldig at jeg fikk sitte på ved flere anledninger. Da var jeg solgt. Dermed endte jeg opp med min første E30 da jeg var 17 år gammel. Dette var en 1988 BMW 318, som ble demontert og rustsveiset. Siden det ikke var noe motor å snakke om i denne kompenserte jeg med å ha et skikkelig stereoanlegg, humrer Jonas.

Se video av Aljosa Lovrics E30 M3 her!

Denne hadde han i ett par år før han solgte og kjøpte seg en nyere BMW bruksbil. Bare et halvt år etter salget skaffet han seg en 1985 BMW 325i, som var et oppussingsobjekt. Denne har Jonas fortsatt stående som et urørt prosjekt.

Etter endt lærlingetid tok Jonas et ganske fornuftig valg og kjøpte en leilighet i stedet for å kjøpe en heftigere hobbybil.
- Det var hardt en periode da kompisene mine kjørte rundt i heftige biler, mens jeg hadde solgt min. Etter hvert krøp lysta tilbake og etter noen år fant jeg en E30 jeg ville ha. Med litt hjelp av foreldrene mine til det økonomiske dro jeg og pappa og kjøpte bilen. Det morsomme er at pappa likte bilen så godt at han ville beholde den selv, så da måtte jeg kikke etter en annen E30. Heldigvis fant jeg den jeg har nå i 2014, ler Jonas.

Derfor elsker de BMW E30 M3!

E30en kjøpte Jonas på Sunndalsøra, et lite stykke fra Oppdal der han bor. Det var mye som var gjort riktig ifølge Jonas. Det var M-TECH 2 styling på den, som innebærer andre fangere, sideskjørt samt plastpaneler på nedre del av sideskjermer og dørblad. Dette kittet er også levert med en vinge, som Jonas har, men Jonas synes bilen ser penere ut uten. Interiøret er E30 M3 Evo 3, som er et sjeldent interiør.
- Under panseret sitter en S50B30 som er en motor som står i 1992-1995 BMW E36 M3, altså motoren som står i etterfølgeren av BMW E30 M3. Denne er godkjent i vognkort. Dette er en rekkesekser på 3 liters slagvolum. Den produserer 282 hestekrefter. Den originale girkassa er byttet ut med en sekstrinns E36 M3 girkasse med original E30 mellomaksel og den store 188mm differensialen med lamellsperre, sier Jonas.

Det rette stuket
Det er lett å se at Jonas sin E30 er en velholdt bil. Fargen på bilen er iøynefallende og skiller seg godt ut i det daglige trafikkbildet. Originalt er denne E30en Atlantisblå, men ikke samme farge som den har nå. Den er opplakkert i en farge som heter LeMans-blå, som også er en originalfarge fra BMW. Stuket på bilen er mye takket være et sett KW coilovers og noen originale Hartge splittfelger i 9 tommer bredde foran og 10 tommer bredde bak, disse felgene er montert mot et BMW E30 M3 5-bolts nav som er satt på til fordel for det originale navet som har BMWs 4x100 boltsirkel. På de nye navene er det også montert større bremser. Foran er det bremser fra E36 M3, mens det bak er originale E30 M3 bremser.
- Jeg er veldig glad i splitfelger. Disse kjøpte jeg som oppussingsobjekt fra en svenske på et gatebiltreff. Felgene ble demontert og senteret ble lakkert opp og ytterringene ble byttet ut til noen nye som gjorde at fitmenten ble helt riktig. Har noen andre felger som ligger klar for en lignende oppussingsjobb senere, forteller Jonas.

Selv om mye var riktig, var det likevel en god del å ta tak i på den nyinnkjøpte E30en til Jonas.
- Det sto på et custom karboninnsug og luftmengdemåleren som var montert på dette sto i spenn og tok borti karosseriet, som igjen hadde ført til at motoren sto i spenn. Dette hadde gjort til at innsuget hadde sprukket ved alle portene. Så dette har jeg reparert og ordnet. Jeg har også fått overhalt VANOSen, som er BMWs system for variable ventiltider. Denne motoren har såkalt single-VANOS som kun er på innsugssiden. Dette var utslitt og ved oppstart hørtes bilen ut som en dieselbil. Ellers ble det tatt en sjau på dynamo og servopumpe, samt at oljekjølinga som sto på var lekk, så dette ble bytta ut med nytt, sier Jonas videre.

En av to i verden: BMW E30 M3 DTM

Ren kjøreglede
Å vite akkurat hva det er som tiltrekker deg til et merke er ikke alltid like enkelt å svare på. Som nevnt tidligere i artikkelen var det Jonas sin nabo som starta i gang interessen for BMW, men på spørsmål på hva det er som gjør at Jonas tiltrekkes den tyske giganten trekker han frem at han liker at de lager sporty biler.
- En annen ting er at jeg synes det er skikkelig gode biler å kjøre. Jeg synes BMWs slagord med «ren kjøreglede» passer veldig godt med det jeg opplever når jeg kjører bilene.

Husbygging og enda en familieforøkelse er det som står i fokus for Jonas fremover. Dette gjør at E30 naturlig nok faller litt ned på prioriteringslista, men noen planer har han likevel fremover.
- Det første som må ordnes er at girkassa har et dårlig synkronisert tredjegir. Kanskje ikke så rart etter mange år med herjing, så jeg skal få bygd om ei SMG-girkasse til manuell og sette inn. Ellers er det småtteri her og der, er generelt fornøyd med stuket på bilen akkurat nå. Jeg har lyst til at bagasjerommet skal ha samme nivå som resten av bilen og det skal derfor få en runde med oppmerksomhet, forklarer Jonas på tampen av intervjuet.