Tidenes beste bildesign
Tidenes beste bildesign
Tidenes beste bildesign

Tidenes beste bildesign

Hvem er vel bedre egnet til å felle en dom over det beste innen bildesign enn BMWs designsjef?

Under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este fikk jeg sjansen til en prat med BMWs designsjef Adrian van Hooydonk. En særdeles hyggelig og reflektert mann, som du kunne lese om i det store intervjuet som ble publisert her på Refuel:

«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»

Men i tillegg til dette, rakk jeg også å spørre ham om hva som er tidenes beste bildesign. Uansett merke. Uansett tidsalder. Det var en utfordring van Hooydonk tok på strak arm:

- De fem beste gjennom historien? Oi, den er vanskelig. Når jeg starter den diskusjonen i design-teamet, så går diskusjonen i timesvis. Da blir det aldri enighet, så dette er et veldig vanskelig tema.

Lamborghini Countach

- Blant bildesignere så må jeg si at jeg elsker arbeidet til Marcello Gandini. Jeg vet ikke hvorfor, men så å si alt han stod bak er fantastisk. Jeg så en gul Countach her på utstillingen, og det er en fantastisk bil. Kanskje litt brutal, men et veldig rent design.

Lancia Stratos

- Siden jeg er inne på Marcello Gandini, må jeg også ta med Lancia Stratos. Det syns jeg er et aldeles fantastisk design.

Alfa Romeo 33 Stradale

- Jeg kommer selvfølgelig ikke utenom Alfa Romeo 33 Stradale av Franco Scaglione.  Det syns jeg er en flott bil.

Citroën DS

- Så må jeg ha med Citroën DS. Det er en fabelaktig bil som står fjellstøtt i designhistorien.

Porsche 911

- Til slutt vil jeg ha med en Porsche 911, la oss si i sine reneste former som den var på 60 og 70-tallet. Den er ganske cool må jeg si.

Hva med Jaguar E-Type?

Før diskusjonen avsluttes kommer en engelsk journalist med et spørsmål om hvorfor van Hooydonk ikke har funnet plass til Jaguar E-Type på sin liste, siden det er en bil som ofte havner på slike lister:  

- E-Type? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Det er en vakker bil. Men jeg synes proporsjonene er litt, hva skal jeg si – annerledes. Fordi bakenden er veldig kort, også er nesen 5 meter lang. Så den er litt merkelig når det kommer til proporsjoner, men den ser bra ut på veien, avslutter BMWs designsjef Adrian van Hooydonk.